Interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej
PPB1-4407/I/69/2005
z 5 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPB1-4407/I/69/2005
Data
2005.10.05



Autor
Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
deputat węglowy
przekazanie towarów


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług świadczenie w postaci wydawania deputatów węglowych na rzecz pracowników i byłych pracowników (emerytów i rencistów)?


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach po rozpatrzeniu zażalenia (...), z dnia 25 lipca 2005r., znak: F/FR/FRP/JG/9713/05 na postanowienie Naczelnika (...) Urzędu Skarbowego w S. z dnia 15 lipca 2005r., znak: PSUS/PPO I-443/187/05/MS stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania węgla w ramach deputatu węglowego

- odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 20 kwietnia 2005r., znak: F/FR/FRP/AP/5481/2004 Strona zwróciła się do Naczelnika (...) Urzędu Skarbowego w S. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczeń w postaci wydawania deputatów węglowych na rzecz pracowników i byłych pracowników /emerytów i rencistów/.

Strona wyraziła pogląd, iż czynność przekazania pracownikom deputatów węglowych w naturze nie podlega opodatkowaniu bowiem nie jest to odpłatna dostawa towarów ani nie jest to czynność nieodpłatna zrównana ze sprzedażą.

Postanowieniem z dnia 15 lipca 2005r., znak: PSUS/PPO I-443/187/05/MS Naczelnik (...) Urzędu Skarbowego w S. uznał za nieprawidłowe stanowisko Strony w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie z dnia 25 lipca 2005r., znak: F/FR/FRP/JG/9713/05,w którym wniosła o jego zmianę ze względu na konieczność uwzględnienia zażalenia.
W zażaleniu Strona stwierdziła, że choć stanowisko organu pierwszej instancji znajduje uzasadnienie w literalnym brzmieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to nie może być uznane za prawidłowe, gdyż takie wywodzenie skutków podatkowych z powyższej regulacji prawnej dowodzi o niekonstytucyjności tej normy prawnej. W szczególności według Skarżącej nałożenie na podatnika obowiązku podatkowego w związku z czynnościami wykonywanymi przez niego w realizacji nałożonych przepisami obowiązków:

  • godzi w zasadę zaufania obywateli do państwa, która znajduje swoje źródło w zasadzie demokratycznego państwa prawa, zawartej w art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz
  • stawia przedsiębiorcę "w gorszej sytuacji" w stosunku do przedsiębiorcy, na którym taki obowiązek nie ciąży co przemawia za postawieniem tezy o dyskryminacji podatkowej, a to godzi w postanowienia art. 32 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Skarżąca stwierdziła ponadto, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług budziło wiele kontrowersji w okresie obowiązywania ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /generalnie sądy administracyjne przyjęły dwie odmienne linie orzekania/, a wejście w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie wyjaśniło tych kontrowersji/ obecnie również występują odmienne interpretacje organów podatkowych w tej sprawie/.
Skarżąca stwierdziła ponadto, iż niedopuszczalne jest, aby wydawane przez organy podatkowe rozstrzygnięcia w wyniku postępowań podatkowych odsyłały podatnika na drogę postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl natomiast art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.
Mając na uwadze ww. przepisy za całkiem słuszne należy uznać stanowisko organu pierwszej instancji uznające, że świadczenie w postaci wydania pracownikom deputatów węglowych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do przepisu art. 7 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.
Niewątpliwie bowiem świadczenia realizowane przez Stronę - w postaci wydawania deputatów węglowych mieszczą się w zakresie pojęciowym wydania towarów na cele osobiste podatnika. Ponadto przy nabyciu towarów będących przedmiotem tych świadczeń podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zarzuty zażalenia nie zasługują na uwzględnienie.
Jak sama Spółka stwierdziła, dokonana w przedmiotowej sprawie interpretacja przepisu art. 7 ust. 2 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług znajduje uzasadnienie w literalnym brzmieniu tego przepisu.
Nie można zgodzić się ze Skarżącą, jakoby wykładnia tego przepisu prowadziła do wniosków sprzecznych z zasadami demokratycznego państwa prawa i dyskryminacji podmiotów, a w konsekwencji naruszała przepisy art. 2 i 32 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Organ odwoławczy pragnie tutaj wskazać na podstawowe cechy podatku od towarów i usług, a mianowicie:

  1. powszechność opodatkowania,
  2. wielofazowość,
  3. potrącalność,
    z czym wiąże się:
  4. neutralność dla podatników, jako podatku od konsumpcji.

Zasada powszechności VAT wynika z zakresu przedmiotowego opodatkowania tym podatkiem, który obejmuje wszelkie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem, niezależnie od tego na jakim etapie towaru są realizowane, tzn. czy mają one np. charakter zaopatrzeniowy, inwestycyjny, czy też konsumpcyjny oraz z zakresu podmiotowego z uwagi na bardzo szeroko określony krąg podmiotów uznawanych za podatników VAT.

Wielofazowość VAT wiąże się ściśle z zasadą powszechności tego podatku, który jako podatek od wartości dodanej powinien być nakładany na każdym etapie obrotu towarem lub usługą aż do dostawy detalicznej ostatecznemu konsumentowi.

Zasada potrącalności wyraża się tym, że każdy z podatników na swoim etapie obrotu towarami (usługami) dokonując naliczenia podatku należnego obciążającego kolejnego odbiorcę ma jednocześnie prawo do odliczenia (potrącenia) od swojego podatku należnego podatku, którym obciążyli go jego dostawcy przy nabyciu towarów i usług.

Zasada neutralności VAT dla podatnika tego podatku wyraża się natomiast tym, że poprzez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru tego podatku. Oznacza to, że VAT nie powinien obciążać podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami.

Jak więc z powyższego wynika podatek od towarów i usług jest podatkiem powszechnym /obejmuje wszelkie dostawy towarów i świadczenia usług, naliczany jest przy każdej transakcji i stosuje się go do aż do poziomu sprzedaży detalicznej włącznie/. Obliczany jest od ceny towarów i usług według właściwej dla nich stawki, po odliczeniu podatku od wartości dodanej poniesionego przy nabyciu różnych elementów kosztowych. Ponadto nie obciąża kosztów prowadzonej działalności /ekonomiczny ciężar podatku ponosi ostateczny nabywca - konsument/.

Zauważyć tutaj należy, iż w przypadku wydawania pracownikom deputatów węglowych podatnik opodatkowuje wydawanie deputatów węglowych ale jednocześnie odlicza podatek od wydatków związanych z wydobyciem węgla /również w części dotyczącej deputatów węglowych/. Tak więc opodatkowanie czynności wydania deputatów węglowych powoduje zrównoważenie podatku należnego z naliczonym.

Biorąc pod uwagę powyższe należy więc stwierdzić, iż opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wydania pracownikom deputatów węglowych w żadnym wypadku nie prowadzi do dyskryminacji podmiotów, a w konsekwencji nie narusza zasad demokratycznego państwa prawa.

Organ odwoławczy pragnie tutaj również zauważyć, iż stosownie do art. ww. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa interpretacje podatkowe, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa, wydawane są w indywidualnych sprawach. Tak więc bez wpływu dla przedmiotowej sprawy pozostaje powołane w zażaleniu /wydane w innej sprawie/ pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 22 listopada 2004r. nr PP-I/005/1091/04.

Reasumując organ odwoławczy stwierdza, iż nie znajduje podstaw do zmiany interpretacji dokonanej przez organ I instancji.

Wobec powyższego postanowiono orzec jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku postępowania administracyjnego.
Na mocy art. 143 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa została wydana z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.
Służy na nią skarga /w dwóch egzemplarzach/ do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach /adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach - Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała/ w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj