Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/443-258d/05/AS
z 10 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-258d/05/AS
Data
2005.08.10



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności
przeniesienie prawa własności
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Czy przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności dla dotychczasowych użytkowników wieczystych będących osobami fizycznymi, na podstawie decyzji wydanej zgodnie z ustawą z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 ze zm.) jest czynnością podlegającą ustawie o podatku od towarów i usług


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Według Strony czynność polegająca na przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności dla dotychczasowych użytkowników wieczystych będących osobami fizycznymi na podstawie decyzji wydanej zgodnie z ustawą z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 120 poz. 1299 ze zm.), jest czynnością administracyjną, nie podlegającą ustawie o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 przez dostawę towarów, o której mowa w w/w artykule, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy towarów. Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności jest dokonywane na podstawie ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy wynika, że przekształcenie takie następuje w drodze decyzji w sprawie przekształcenia prawa użytkownika wieczystego w prawo własności. Zgodnie z art. 4 tej ustawy nabywca nieruchomości zobowiązany jest do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty za przekształcenie. Biorąc powyższe pod uwagę, jak i przytoczone przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, że przekształcenie na mocy decyzji administracyjnej prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. dostawę towaru. W jego wyniku dochodzi bowiem do przeniesienia na dotychczasowego użytkownika prawa do rozporządzania nieruchomością – a więc towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług – jak właściciel. Fakt, iż dokonuje się to w drodze decyzji administracyjnej, jest z punktu widzenia przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia. Odrębną kwestią jest natomiast, czy w związku z dokonaniem omawianej czynności podmiot ją dokonujący posiada status podatnika podatku od towarów i usług.Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl ust. 2 tego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.Natomiast na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Należy przy tym podkreślić, iż przytoczony wyżej ust. 6 art. 15 ustawy wprowadza wyjątek od ustanowionej w ust. 1 i 2 tego artykułu reguły powszechności(podmiotowej) opodatkowania, i jako taki winien być interpretowany zgodnie z zasadą exceptiones non sunt extentendae. Wskazać także należy, iż wszystkie określone w ust. 6 art. 15 ustawy przesłanki wyłączenia winny być spełnione łącznie. Jedynie w takim przypadku i o ile nie narusza to zasad konkurencji, dochodzi do wyłączenia wymienionych w nim podmiotów z kręgu podatników podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj