Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wołominie
1442TP/443-1385/JK/05
z 14 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1442TP/443-1385/JK/05
Data
2005.07.14
Autor
Urząd Skarbowy w Wołominie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
prowizje
Pytanie podatnika
Czy stanowisko Spółki Totalizator Sportowy, że naliczona prowizja stanowi podstawę (wartość brutto) naliczenia podatku VAT, jest słuszne ?
P o s t a n o w i e n i e Na podstawie art. 14 a, art. 14 b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 poz. 60 z dnia 4 stycznia 2005r), w związku z pismem z dnia 14.06.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu 15.06.2005 roku), w sprawie właściwego ustalenia podstawy opodatkowania dla otrzymywanej przez Podatnika prowizji z tytułu świadczenia usług, na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie p o s t a n a w i a - uznać Pana stanowisko za nieprawidłowe. U z a s a d n i e n i e Stan Faktyczny podany we wniosku jest następujący: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą połączoną ze świadczeniem usług na rzecz Spółki Totalizator Sportowy. Zgodnie z zawartą umową za świadczoną usługę otrzymuje prowizję 7,5 % obrotu brutto. Otrzymywana prowizja jest prowizją netto. Spółka Totalizator Sportowy stoi na stanowisku, że podatek VAT (w wysokości 22%) należy odliczać od prowizji za świadczoną usługę. Pytanie Podatnika: 1. Czy stanowisko Spółki Totalizator Sportowy,że naliczona prowizja stanowi podstawę (wartość brutto) naliczenia podatku VAT, jest słuszne ? 2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: W Pana przekonaniu do otrzymanej prowizji netto należy doliczyć 22% podatku VAT. 3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie wyjaśnia, iż zgodnie z przepisem art. 5 ust.1 pkt 1 wymienionej ustawy (zwanej dalej ustawą o podatku VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie usług na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodne z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz. 120 ust. 4 ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Ponadto w świetle art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku VAT podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze – kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku. W opisanym stanie faktycznym oraz z załączonej umowy agencyjnej wynika, że za wykonanie umowy agent otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne określone procentowo od obrotu brutto ze sprzedaży zakładów na gry liczbowe. Wobec powyższego w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego kwota otrzymanej prowizji również stanowi wartość brutto. Podstawę opodatkowania w tym wypadku stanowi kwota otrzymanej prowizji pomniejszona o kwotę należnego podatku. W świetle przytoczonych przepisów prawa tutejszy organ stwierdza zatem, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe. P o u c z e n i e 1. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. 2. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. Ustawy – Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. 3. Na powyższe postanowienie na mocy art. 14 a § 4 powołanej wyżej ustawy przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu skarbowego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.