Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD/423-71/MM/05
z 5 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-71/MM/05
Data
2005.10.05
Referencje
Autor
Opolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
działalność socjalna
fundusz świadczeń socjalnych
integracja pracowników
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
wydatki na rzecz pracowników
Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy uznania za koszty uzyskania przychodu wydatków związanych z organizacją spotkań integracyjnych dla pracowników, w przypadku kiedy Spółka nie miała obowiązku tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art. 14a § 4 i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 06 lipca 2005 r. (data wpływu 08 lipca 2005 r.) w sprawie uznania za koszty uzyskania przychodu wydatków związanych z organizacją spotkań integracyjnych dla pracowników, w przypadku kiedy Spółka nie miała obowiązku tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 06 lipca 2005 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego 08.07.2005 r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją spotkań integracyjnych dla pracowników, w przypadku kiedy Spółka nie miała obowiązku tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: Spółka w 2004 r. nie miała utworzonego ZFŚS wobec braku obowiązku jego utworzenia, a wszystkie wydatki związane ze zorganizowaniem w 2004 r. spotkań integracyjnych dla pracowników Spółki zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów. Wątpliwości Spółki dotyczą zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"). Zdaniem Spółki wydatki związane ze zorganizowaniem spotkań integracyjnych są kosztami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów, gdyż mają korzystny wpływ na atmosferę w zakładzie pracy, lepszą współpracę między pracownikami oraz wyniki w pracy. Spółka stoi na stanowisku, że wszystkie koszty poniesione z tytułu zorganizowania imprez integracyjnych dla pracowników były związane z osiągnięciem przychodu przez Spółkę i winny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pomimo że nie były bezpośrednio poniesione z ZFŚS. W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje: Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.Sformułowanie "działalność socjalna", zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 -ze zm. - zwanej dalej ustawą o ZFŚS) i oznacza usługi świadczone przez pracodawców m.in. na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej oraz udzielanie pomocy materialnej. Oznacza to, że wszelkie wydatki na działalność socjalną sfinansowane przez pracodawców nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Odnosi się to zarówno do pracodawców tworzących ZFŚS, jak również i do pracodawców nie tworzących tego funduszu. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, natomiast jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych. Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.