Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-415-154/05/AS
z 6 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-415-154/05/AS
Data
2005.10.06



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet gminy
budżet miasta
dotacja
osoby fizyczne


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacje z budżetu miasta udzielane osobom fizycznym z przeznaczeniem na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane prowadzone przy obiektach zabytkowych oraz czy gmina jako płatnik winna pobrać zaliczki na podatek oraz sporządzić informacje o wysokości uzyskanych przychodów według wzoru PIT-8B lub PIT-8C.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity ogłoszony w Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku ze zmianami) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Prezydentowi Miasta, oceniając stanowisko Wnioskodawcy odnośnie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji z budżetu miasta udzielanych osobom fizycznym, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2005 roku (z datą wpływu do tut. Organu 27 wrzesień 2005 roku) o udzielenie interpretacji, jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Prezydent Miasta ma zamiar złożyć do Rady Miasta projekt Uchwały dotyczącej ustalenia przedmiotu, zakresu oraz zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym, znajdującym się na terenie miasta Płocka, wpisanym do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków. Dotacje przyznawane będą przez Radę Miasta na wniosek Prezydenta Miasta m.in. osobom fizycznym na zasadach określonych w Uchwale Rady Miasta.

2. Przedmiot interpretacji: Prezydent Miasta we wspomnianym piśmie z dnia 27 września 2005 roku zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o interpretację przepisów prawa odnośnie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji z budżetu miasta udzielanych osobom fizycznym z przeznaczeniem na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane prowadzone przy obiektach zabytkowych oraz czy w omawianej sytuacji, gmina jako płatnik winna pobrać zaliczki na podatek oraz sporządzić informacje o wysokości uzyskanych przychodów według wzoru PIT-8B lub PIT-8C.

3. Stanowisko Wnioskodawcy: Prezydent Miasta przedstawił pogląd, iż dotacje z budżetu miasta dla osób fizycznych udzielane na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane prowadzone przy obiektach zabytkowych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy, z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika, aby z tytułu udzielanych dotacji gmina jako płatnik zobowiązana była pobrać zaliczki na podatek, ale winna sporządzić informacje o wysokości przychodów poszczególnych właścicieli tych obiektów (PIT-8B dla właścicieli budynków nie wynajmujących lokali, PIT-8C dla właścicieli budynków wynajmujących lokale).

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W przepisach obowiązujących w 2004 roku powyższy zapis został uchylony. Jednakże na mocy art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.Nr 202, poz. 1956 ze zm.) stosowanie powyższego zwolnienia rozciągnięto na rok następny zapisem "zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 roku, stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2004 roku".

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.Nr 263 poz. 2619) w ustawie z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.Nr 202, poz. 1956) wprowadza się następujące zmiany: w art. 14 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: "zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przez dniem 1 stycznia 2004 roku, stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006 roku".

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 42a cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21 (w tym dotacji) są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów oraz dochodów (...).

Z treści powołanych przepisów wynika, że przedmiotowe dotację korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w roku 2005 i 2006. W związku z powyższym brak podstaw prawnych do poboru przez gminę zaliczek na podatek dochodowy od osób, które otrzymują dotacje udzielone z budżetu miasta na prace konserwatorskie, restauratorskie lub budowlane prowadzone przy obiektach zabytkowych i ponadto do sporządzania informacji o wysokości uzyskanego w roku podatkowym dochodu (przychodu) na stosownym druku (PIT-8B lub PIT-8C) wobec wypłacania dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Dlatego też stanowisko Prezydenta Miasta wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego jest nieprawidłowe.Stąd postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacji niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj