Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/84/58/2005/AN
z 2 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/84/58/2005/AN
Data
2005.06.02



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
opłata za użytkowanie wieczyste
podstawa opodatkowania
świadczenie usług
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
1. Czy opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego należy ubruttowić przez doliczenie do nich podatku VAT w wysokości 22 % czy też podatek ten powinien być zawarty w opłatach uiszczonych w dotychczasowej wysokości? 2. Czy opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego gruntów nabytych na podstawie decyzji administracyjnych, jakimi są decyzje Wojewody Radomskiego, w których określono wysokość tych opłat jak i sposób ich aktualizowania podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT? 3.Czy S.A.., która uiściła opłatę z tytułu wieczystego użytkowaniu gruntów ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w takich fakturach VAT?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U.z 2005r Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku S.A., , NIP 812-00-05-470 z dnia 03 marca 2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.8 ust.1, art.15 ust.6, art.29, art.86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.) NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

-stan faktyczny podany we wniosku: S.A. z mocy art. 2 ust. 1,2,3 ustawy z dnia 29 września 1990r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości (Dz. U. Nr 79 poz. 464 z 1990r. ze zm.) nabyła decyzjami Wojewody Radomskiego prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa. Okres wieczystego użytkowania gruntów ustalony został na 99 lat. Od wyżej wymienionego prawa ustalone zostały opłaty roczne w wysokości 3 % ceny gruntów. Opłaty mogą być aktualizowane na skutek zmiany wartości gruntów, w okresach nie krótszych niż 1 rok.W lutym 2005r. S.A. została poinformowana przez Starostwo Powiatowe w Kozienicach, że na podstawie art.8 ust.1, art.41 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 585 z późno zm.) - opłaty roczne z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22 % i w związku z powyższym do wymienionych opłat dolicza się podatek VAT.”

-treść pytania: 1. Czy opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego należy ubruttowić przez doliczenie do nich podatku VAT w wysokości 22 % czy też podatek ten powinien być zawarty w opłatach uiszczonych w dotychczasowej wysokości... 2. Czy opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego gruntów nabytych na podstawie decyzji administracyjnych, jakimi są decyzje Wojewody Radomskiego, w których określono wysokość tych opłat jak i sposób ich aktualizowania podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT... 3.Czy S.A., która uiściła opłatę z tytułu wieczystego użytkowaniu gruntów ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w takich fakturach VAT...

-stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego: „Naszym zdaniem doliczenie podatku VAT do opłat rocznych z tytułu wieczystego użytkowania gruntów jest nieprawidłowe, ponieważ w sytuacji, gdy wartość nieruchomości nie zmieniła się, brak jest podstaw do podwyższenia wysokości opłaty rocznej. Zmiany opłat są dopuszczalne tylko wtedy, gdy zmienia się wartość nieruchomości.W przypadku S.A. nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntów nastąpiło w drodze decyzji administracyjnej i nie powinno zostać objęte podatkiem VAT.Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno - prawnych. Organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące są podatnikami VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilno - prawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych i tylko w takim przypadku przysługiwało będzie S.A. prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT.”

-ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)-zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art.7 ust.1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym towarami są - zgodnie z art. 2 pkt 6 cyt. ustawy - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Jednakże oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów zawartej w art.7 ust.1 ustawy o VAT, gdyż nie daje praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione wśród praw wskazanych w tym przepisie. Jednocześnie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, uznane jest, zgodnie z art.8 ust.1 ustawy o VAT, za świadczenie usług. Wynika z tego, że skoro oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i równocześnie nie jest dostawą towarów, to tym samym stanowi ono świadczenie usług.Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami (tj-Dz.U. z 2004r Nr 261, poz.2603 ze zm.). Zgodnie z art.232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym. W związku z powyższym organ władzy publicznej (w tym przypadku Starostwo powiatowe) wykonując czynności z zakresu oddawania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste działa jako strona umów cywilnoprawnych i uznawany jest za podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane przez niego czynności podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach określonych w przepisach regulujących pobór tego podatku- art.15 ust.6 ustawy o VAT. W konsekwencji powyższego oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste w stanie opisanym przez Spółkę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Organów władzy publicznej działających jako podatnicy VAT dotyczą te same zasady (zawarte w przepisach) w zakresie m.in. wystawiania faktur, obliczenia podatku oraz jego rozliczenia, co innych podatników. Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług- art.86 ust.2 pkt 1 lit. a.) ustawy o VAT. Skoro Wnioskodawca otrzymał fakturę dokumentujące opłaty z tytułu wieczystego użytkowania, z wykazaną kwotą podatku VAT, faktury te stanowią podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w tych fakturach na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w rozporządzeniach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Odpowiadając na pytanie, czy opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego gruntów należy ubruttowić przez doliczenie do nich podatku VAT, czy też podatek ten powinien być zawarty w opłatach, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyjaśnia, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży (w przedmiotowej sprawie – kwota opłaty) pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z przepisami cytowanej wyżej ustawy o gospodarce nieruchomościami, w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty. W przypadku użytkowania wieczystego podstawę opodatkowania stanowią zatem opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku, co oznacza, że kwota ustalonej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem VAT). Ponadto informuję, że co do możliwości podniesienia opłat z tytułu oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, to kwestie te ściśle określają przepisy cytowanej wyżej ustawy o gospodarce nieruchomościami do interpretacji, których właściwym jest Minister Infrastruktury a nie organ podatkowy.-pouczenie: Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art.236 Ordynacji podatkowej). Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej – na podstawie przepisów art.1 pkt1 ust.1 lit.a.) ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004r nr 253, poz.2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj