Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1416/04/CIP/01
z 9 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1416/04/CIP/01
Data
2004.09.09



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
anulowanie faktury
moment powstania obowiązku podatkowego
podatek od towarów i usług
utrata towarów
wydanie towarów


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy nabywca towaru postąpił prawidłowo odmawiając przyjęcia faktur VAT dokumentujących transakcję.Zdaniem Podatnika, zasadne było wystawienie w/w faktur VAT oraz opodatkowanie sprzedaży, bowiem obowiązek podatkowy powstał z chwilą wydania towaru.


Stan faktyczny:

Podatnik w miesiącu kwietniu 2004r. w związku z zamówieniem kontrahenta wydał przewoźnikowi, wskazanemu przez nabywcę - towar na warunkach „loco odbiorca - koszt odbiorcy”. W ślad za wydanym towarem wystawiona została faktura oraz faktura korygująca, dotycząca zmiany rabatu.

Podczas transportu towar zaginął. W związku z brakiem możliwości terminowego dostarczenia towaru, nabywca zrezygnował z dostawy, anulował złożone zamówienie i odesłał do Podatnika otrzymane faktury.

Przewoźnik uznał reklamację Podatnika i przekazał na jego rachunek bankowy odszkodowanie pokrywające w niewielkim stopniu wartość zaginionej przesyłki.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z postanowieniami przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie dostawy towarów zostało zdefiniowane w przepisie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, w myśl którego przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym, zobowiązanie sprzedawcy wynikające z zawartej umowy sprzedaży, co do wydania nabywcy przedmiotu sprzedaży nie zostało faktycznie wykonane. Kwestia wydania towaru, bądź wykonania usługi ma natomiast zasadnicze znaczenie dla momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Stosownie bowiem do przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. W przypadku, gdy podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru jednej z tych osób (art. 19 ust. 2).

W niniejszej sprawie, obowiązek podatkowy nie powstał zatem – jak zdaje się sądzić Podatnik - w chwili wydania towaru przewoźnikowi, bowiem przepis art. 19 ust. 2 nie odnosi się do sytuacji wydania towaru osobie wskazanej przez nabywcę, za pośrednictwem której sprzedawca dokona wysyłki towaru.

„Wydanie towaru” miałoby miejsce z chwilą wydania towaru nabywcy przez przewoźnika. Z uwagi na fakt, iż podczas przewozu towar zaginął - do wydania towaru nie doszło.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Biorąc zatem pod uwagę, iż faktycznie nie dokonano czynności podlegającej opodatkowaniu – Podatnik nie miał podstaw do wystawienia faktury VAT, jak również korekty do tej faktury.

Podatnik ma prawo do wycofania takich faktur, zwłaszcza, iż jak wynika z przedstawionego opisu sytuacji nie zostały one ostatecznie wprowadzone do obrotu gospodarczego (Podatnik posiada zarówno oryginały, jak i kopie wystawionych dokumentów) z powodu odmowy ich przyjęcia przez kontrahenta Podatnika.

W niniejszym przypadku, wycofanie błędnej faktury może odbyć się poprzez jej anulowanie, mimo, iż zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz jej aktów wykonawczych nie przewidują takiej formy wycofania błędnej faktury. Działanie takie jest dopuszczalne jedynie w odniesieniu do dokumentów, które nie zostały de facto wprowadzone do obrotu prawnego. Natomiast w sytuacji wprowadzenia takich faktur do obrotu, pozostaje jedynie możliwość dokonania ich korekty na zasadach określonych przepisami prawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj