Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1416/04/CIP/01
z 9 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1416/04/CIP/01
Data
2004.09.09
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
anulowanie faktury
moment powstania obowiązku podatkowego
podatek od towarów i usług
utrata towarów
wydanie towarów
Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy nabywca towaru postąpił prawidłowo odmawiając przyjęcia faktur VAT dokumentujących transakcję.Zdaniem Podatnika, zasadne było wystawienie w/w faktur VAT oraz opodatkowanie sprzedaży, bowiem obowiązek podatkowy powstał z chwilą wydania towaru.
Stan faktyczny: Podatnik w miesiącu kwietniu 2004r. w związku z zamówieniem kontrahenta wydał przewoźnikowi, wskazanemu przez nabywcę - towar na warunkach „loco odbiorca - koszt odbiorcy”. W ślad za wydanym towarem wystawiona została faktura oraz faktura korygująca, dotycząca zmiany rabatu. Podczas transportu towar zaginął. W związku z brakiem możliwości terminowego dostarczenia towaru, nabywca zrezygnował z dostawy, anulował złożone zamówienie i odesłał do Podatnika otrzymane faktury. Przewoźnik uznał reklamację Podatnika i przekazał na jego rachunek bankowy odszkodowanie pokrywające w niewielkim stopniu wartość zaginionej przesyłki. Ocena prawna stanu faktycznego: Zgodnie z postanowieniami przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie dostawy towarów zostało zdefiniowane w przepisie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, w myśl którego przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym, zobowiązanie sprzedawcy wynikające z zawartej umowy sprzedaży, co do wydania nabywcy przedmiotu sprzedaży nie zostało faktycznie wykonane. Kwestia wydania towaru, bądź wykonania usługi ma natomiast zasadnicze znaczenie dla momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Stosownie bowiem do przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. W przypadku, gdy podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru jednej z tych osób (art. 19 ust. 2). W niniejszej sprawie, obowiązek podatkowy nie powstał zatem – jak zdaje się sądzić Podatnik - w chwili wydania towaru przewoźnikowi, bowiem przepis art. 19 ust. 2 nie odnosi się do sytuacji wydania towaru osobie wskazanej przez nabywcę, za pośrednictwem której sprzedawca dokona wysyłki towaru. „Wydanie towaru” miałoby miejsce z chwilą wydania towaru nabywcy przez przewoźnika. Z uwagi na fakt, iż podczas przewozu towar zaginął - do wydania towaru nie doszło. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Biorąc zatem pod uwagę, iż faktycznie nie dokonano czynności podlegającej opodatkowaniu – Podatnik nie miał podstaw do wystawienia faktury VAT, jak również korekty do tej faktury. Podatnik ma prawo do wycofania takich faktur, zwłaszcza, iż jak wynika z przedstawionego opisu sytuacji nie zostały one ostatecznie wprowadzone do obrotu gospodarczego (Podatnik posiada zarówno oryginały, jak i kopie wystawionych dokumentów) z powodu odmowy ich przyjęcia przez kontrahenta Podatnika. W niniejszym przypadku, wycofanie błędnej faktury może odbyć się poprzez jej anulowanie, mimo, iż zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz jej aktów wykonawczych nie przewidują takiej formy wycofania błędnej faktury. Działanie takie jest dopuszczalne jedynie w odniesieniu do dokumentów, które nie zostały de facto wprowadzone do obrotu prawnego. Natomiast w sytuacji wprowadzenia takich faktur do obrotu, pozostaje jedynie możliwość dokonania ich korekty na zasadach określonych przepisami prawa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.