Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/90/54/2005/JZ
z 15 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/90/54/2005/JZ
Data
2005.07.15



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bilety
dotacja
podstawa opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy otrzymana z urzędu marszałkowskiego dopłata jest dodatkowo obciążona podatkiem od towarów i usług ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 Nr 8 póz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.02.2005r (data wpływu do Urzędu 01.03.2005r) uzupełnionego pismem z dnia 09.03.2005r (data wpływu do Urzędu 16.03.2005r) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dopłat otrzymywanych z tytułu przewozu osób, którym przysługuje uprawnienie do przejazdów ulgowych.Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący;Na podstawie art. 8a ust 2a ustawy z dnia 20 czerwca 1992r o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U z 2002r Nr 175, póz. 1440 z późn. zm.) samorządy województw przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie, spełniającym ustawowe wymogi - określone w ust. 4 wymienionego artykułu, dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich.Zgodnie z art. 8a ust. 3 "kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług".Kierując się cytowanym wyżej przepisem wnioskodawca kwotę otrzymywanych z urzędu marszałkowskiego dopłat opodatkował podatkiem od towarów i usług.

2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Stanowisko urzędu marszałkowskiego uznającego, iż upoważnione jest jedynie do zwrotu netto nieopłaconej ceny biletu jest zdaniem wnioskodawcy błędne.Zagadnienie podstawy opodatkowania zostało precyzyjne zdefiniowane w przepisach ustawy o VAT. Przepis art. 29 ust. l ustawy określa, iż podstawą opodatkowania jest obrót.

Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.Rozliczając otrzymaną dopłatę na gruncie podatku VAT podatnik zobowiązany jest stosować przepisy ustawy, która reguluje opodatkowanie tym właśnie podatkiem. Stosowanie przepisów aktu innej dziedziny prawa jest bezzasadne. Przepis taki - niezgodny zarówno z ustawą VAT jak i WI Dyrektywą- nie może być źródłem dodatkowych obowiązków. Prawo podatkowe jest autonomiczną dziedziną prawa i interpretacja przepisów ustawy o VAT w oparciu o wykładnię systemową jest dopuszczalna w ostateczności i sprowadza się w zasadzie do posiłkowego stosowania przepisów innej ustawy z zakresu prawa podatkowego. Przenoszenie na grunt ustawy o VAT regulacji zawartych w innych gałęziach prawa jest możliwe wyłącznie na podstawie wyraźnej delegacji ustawowej. Taka przesłanka w analizowanej sprawie nie istnieje.Zgodnie z art. 3 ust. l pkt l ustawy z dnia 5 lipca 2001 o cenach (Dz. U. Nr 97, póz. 1050 z późn. zm.) ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.Usługa polegająca na przewozie osób podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.Z uwagi na fakt, iż zarówno ceny jak i, co oczywiste, ich różnica zawierają podatek VAT, kwota dopłaty stanowiąca w istocie różnicę tych cen także zawiera podatek VAT. Za takim poglądem przemawia także stanowisko Ministra Finansów zawarte w wydanej w trybie art. 14 § l pkt 2 Ordynacji podatkowej interpretacji z dnia 30 grudnia 2004r znak: PP3-812-1341/2004/BL, gdzie stwierdzono, podstawą opodatkowania podatkiem VAT dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnych charakterze, jest stwierdzenie, czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośrednio wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.Ceny biletów ustalane są przez wnioskodawcę w oparciu o powołaną wyżej ustawę o cenach. Cena jednostkowa biletu - co do zasady - nie jest ustalana w oparciu o otrzymywaną, czy też nie, dopłatę. Ta ostatnia nie ma wpływu na cenę usługi przewozu.Reasumując. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż otrzymywana z urzędu marszałkowskiego dopłata nie jest dodatkowo obciążona podatkiem od towarów i usług.

3.. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnyZgodnie z art. 29 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy towaru lub usługi.

Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze mająca bezpośredni wpływ na wartość dostawy towaru lub świadczenia usługi, wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.Zgodnie z przepisem art. 11A (1) VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych -Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) do podstawy opodatkowania VAT zalicza się jedynie dotacje i subwencje bezpośrednio związane z dostawą to warów lub świadczeniem usług.Stosownie bowiem do lit. (a) w/w artykułu podstawą opodatkowania jest w odniesieniu do dostaw towarów i usług innych niż wymienione pod. lit (b) (c) i (d) poniżej, wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługi otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego, klienta lub osoby trzeciej, z tytułu takich dostaw, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takich dostaw.Zgodnie z regulacjami art. 11 A (2) (a) VI Dyrektywy do podstawy opodatkowania wlicza się podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego podatku od wartości dodanej.Odpowiednik w/w przepisu Szóstej Dyrektywy zawarty został w art. 29 ust. l zdanie drugie ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, obrotem jest kwota należna (w tym przypadku dotacja) pomniejszona o kwotę należnego podatku.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymywane przez Spółkę dopłaty stanowiące różnicę pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną wg. cen nie uwzględniających ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi, mają związek ze świadczeniem konkretnych usług i ich ceną, a zatem zgodnie z w/w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.Mając powyższe na uwadze, w świetle art. 29 w/w ustawy, stwierdzić należy, iż otrzymywane przez podatnika dopłaty do świadczenia usług przewozów pasażerskich stanowią kwotę brutto, w związku z czym w celu wyliczenia należnego podatku VAT podatnik winien posłużyć się tzw. "metodą w stu".

Pouczenie: Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przezWnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organypodatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowejw Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowieniew terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt l ustawy z dnia29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa)Stosownie do art. l ust. l pkt l lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej(tekst jednolity Dz. U. z 2004r.Nr 253, poz.2532 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacieskarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formienaklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj