Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-62/05/CIP/01
z 30 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-62/05/CIP/01
Data
2004.12.30
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku
Słowa kluczowe
informacja podsumowująca
nabycie wewnątrzwspólnotowe
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy powyższą transakcję winien potraktować jako transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i rozliczyć ją zgodnie z przepisami art. 31 ust. 1 oraz art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą. Ponadto Podatnik zapytuje czy prawidłowym działaniem było nie rozliczenie przez niego przedmiotowej transakcji jako nabycia wewnątrzwspólnotowego i nie wykazania jej w informacji podsumowującej. Swoje stanowisko Podatnik oparł na tym, że transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazywane są w kwartalnych informacjach podsumowujących, a przedmiotowa transakcja nie posiada wszystkich koniecznych danych do prawidłowego sporządzenia informacji podsumowującej, tj. numeru VAT kontrahenta.
Stan faktyczny Podatnik zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych dokonał nabycia towarów od kontrahenta unijnego nie zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, który wystawia faktury wykazując na nich podatek VAT. Podatnik nie potraktował przedmiotowej transakcji jako nabycia wewnątrzwspólnotowego, nie wykazując tym samym ww. transakcji w kwartalnej informacji podsumowującej. Ocena prawna stanu faktycznego Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy „Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.” Art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, że „Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
W art. 9 ustawy brak jest zatem zastrzeżenia, iż z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów mamy do czynienia wówczas, gdy kontrahenci są podatnikami zarejestrowanymi dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabył towary od kontrahenta unijnego, niezarejestrowanego jako podatnik VAT-UE, który na fakturach dokumentujących przedmiotową transakcję wykazał podatek VAT. Dodatkowo, wystawiona przez kontrahenta faktura z wykazanym podatkiem VAT świadczy, iż jest on podatnikiem podatku od wartości dodanej. Zgodnie z powyższym, przedmiotowa transakcja stanowić będzie dla polskiego podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, który na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy będzie zobowiązany do jego opodatkowania. Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy „Podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów (...)”. Ustawodawca w art. 100 ust. 3 ustawy wymieniając dane, które informacja podsumowująca powinna w szczególności zawierać w pkt 2 zapisał „właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (...)”. Mając powyższe na uwadze, podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zobowiązany jest do wykazania transakcji w informacji podsumowującej VAT UE podając właściwy i ważny numer identyfikacyjny nadany w państwie członkowskim, poprzedzony dwuliterowym kodem tego państwa, a w przypadku jego braku numer podatkowy świadczący o zidentyfikowaniu kontrahenta dla podatku od wartości dodanej nadanym w państwie członkowskim. Takie stanowisko prezentuje Ministerstwo Finansów, Departament Podatków Pośrednich w piśmie znak PP-810-592-a/05/TZ/1350 z dnia 01.08.2005r. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.