Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olkuszu
PP/443_5_05_2
z 16 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443_5_05_2
Data
2005.05.16
Autor
Urząd Skarbowy w Olkuszu
Temat
Podatek akcyzowy
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
dotacja celowa
dotacja przedmiotowa
Pytanie podatnika
1. Czy w świetle art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług dla ustalenia proporcji należy uwzględnić w mianowniku środki finansowe z budżetu państwa na bieżące wydatki (płace, środki rzeczowe, np. energia) oraz na wydatki inwestycyjne (budowa budynku)? 2. Czy wprowadzenie aportem do Spółki z oo. całego zorganizowanego przedsiębiorstwa prowadzonego dotąd przez osobę fizyczną – podlega zwolnieniu z VAT ?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa ( tekst jednolity Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 25.02.2005 r. (wpływ do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olkuszu dnia 28.02.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług
iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
Stan faktyczny podany przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w O, będący przedmiotem analizy organu podatkowego:
Ustalając proporcję Strona nie uwzględnia w mianowniku środków finansowych z Budżetu Państwa na bieżące wydatki (płace, pochodne od płac, odpis na ZFŚS, środki rzeczowe np. Usługi, energia) oraz na wydatki inwestycyjne (budowa budynku Stacji), przyjmując, że przekazane Jej w/w środki nie stanowią dotacji, subwencji, ani żadnego rodzaju dopłaty.
Zgodnie z art. 90 ust. 1- 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Gdy nie jest to możliwe, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie. Przy czym określa się tę proporcję procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. W myśl art. 91 ust. 1 ww. ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-7, dla zakończonego roku podatkowego. Zgodnie z art. 163 ust. 2 ww. ustawy korekta ta za rok 2004 dotyczy okresu od 1 maja do końca roku podatkowego i do obliczenia proporcji za ten rok przyjmuje się obroty osiągane w tym okresie. W sytuacji, gdy podmiot otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie, które nie jest bezpośrednio związane z konkretnym towarem lub usługą, dofinansowanie na pokrycie m.in. ogólnych kosztów działalności - ma ono charakter podmiotowy.Zgodnie z art. 90 ust. 7 tej ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji ( dotacji) innych niż te, które są związane z dostawą lub świadczeniem usług.Otrzymana dotacja jest niezwiązana z dostawą towarów i świadczeniem usług - inna niż określona w art. 29 ust ustawy o podatku od towarów i usług . Strona wskazuje, że otrzymane z budżetu środki nie stanowią dotacji lecz wskazanie ,że środki są przekazane na konkretny cel (np. : budowa budynku Stacji, na pokrycie kosztów utrzymania).Zdaniem tutejszego organu - każde przekazanie środków stanowi dofinansowanie, a zatem inaczej mówiąc dotację do prowadzonej działalności. Jednostka posiada zatem środki finansowe wypracowane i korzysta również z dodatkowych środków finansowych.W oparciu o powyższe przepisy Stacja dla wyliczenia prawidłowo współczynnika, powinna uwzględnić w mianowniku dotacje inne niż wymienione w art. 29 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wszelkie dofinansowania ze środków budżetowych.
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcą, traci s woj ą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, - w dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczy się postępowanie w sprawie będącej przedmiotem tego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.