Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/2005/BR
z 29 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/2005/BR
Data
2005.06.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport towarów
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jak należy rozumieć art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w części dotyczącej otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspónoty i prawa stosowania stawki podatku o% w eksporcie towarów?


W dniu 30 marca 2005r. został złożony wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony w ww. wniosku, uzupełnionym w dniu 02.06.2005 r.:

W listopadzie 2004r. Spółka dokonała dostawy towarów dla kontrahenta rosyjskiego. Na okoliczność udokumentowania tej dostawy posiada następujące dokumenty, których kserokopie przedłożyła w uzupełnieniu przedmiotowego wniosku : kartę 3 SAD numer 361010/016683 z dnia 09.11.2004r., międzynarodowy list przewozowy CMR numer 0686915 z dnia 09.11.2004r.,fakturę VAT Nr 1771/04/Ex z dnia 05.11.2004r., specyfikację do f-ry VAT Nr 1771/04/Ex z dnia 05.11.2004 r.

Z przedmiotowego wniosku oraz przedłożonych dokumentów wynika, że w imieniu Spółki zgłoszenia celnego dokonała agencja celna. Towar wywożony był transportem drogowym przez przewoźnika rosyjskiego. Urzędem celnym wywozu był Urząd Celny I w Łodzi . Na okoliczność wywozu towaru Spółka posiada ww. kartę 3 SAD, na której zgodnie z zapisem umieszczonym w polu 17 część "a" kraj przeznaczenia towaru to Federacja Rosyjska. W polu 8 zgłoszenia celnego SAD wskazano odbiorcę towaru, tj. kontrahenta z Rosji podając m.in. pełne imię i nazwisko oraz adres osoby, która powinna odebrać towar. W polu 44 zgłaszający umieścił adnotację "RET-EXP".

Na pierwszej stronie karty 3 SAD oraz na liście przewozowym CMR znajduje się pieczęć okrągła "Polska-Cło" Urzędu Celnego w Łodzi , data 09.11.2004r., a na odwrocie karty 3 SAD stempel prostokątny Urząd Celny I w Łodzi z tą samą datą i podaną pozycją ewidencji PWZ/ 361010/1641.

Podatnik stwierdza, iż z uwagi na niewielką ilość wywożonego towaru odprawa celna została dokonana "w formie Karnetu Kontroli Celnej Dla Odprawy Ostatecznej". W takim przypadku - zdaniem podatnika - urząd celny opieczętowuje przedstawiony do odprawy celnej towar (formowany w przesyłce zbiorowej ). Na powyższą okoliczność przykłada również prostokątną pieczątkę na rewersie dokumentu celnego SAD karta nr 3 wpisując ręcznie numer ewidencji PWZ w tym przypadku jest to nr 1641. Powyższe czynności dokonane przez urząd celny - zdaniem Strony - stanowią potwierdzenie wywozu towaru poza obszar celny Wspólnoty w myśł przepisu art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.Ponadto do wniosku załączono niewypełniony formularz "Karnet Kontroli Celnej Dla Odprawy Czasowej", który zdaniem Strony jest podobny do "Karnetu Kontroli Celnej Dla Odprawy Ostatecznej". Spółka ponadto stwierdziła,że formularz "Karnetu Kontroli Celnej Dla Odprawy Ostatecznej "jest drukiem ścisłego zarachowania.

Spółka wystąpiła z zapytaniem, jak należy rozumieć art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w części dotyczącej otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty i prawa stosowania stawki podatku 0% w eksporcie towarów. Czy dokumentem potwierdzającym wywóz towarów może być jakikolwiek dokument, czy też musi to być dokument SAD potwierdzony przez graniczny urząd celny z poza Wspólnoty, czy dokumentem tym może być tzw. CMR potwierdzony przez odbiorcę zagranicznego, czy dokumentem takim może być dokument SAD potwierdzony przez polski urząd celny, a dokładnie Urząd Celny I w Łodzi poprzez przyłożenie pieczęci prostokątnej na odwrotnej stronie karty 3 SAD, co ma miejsce w niniejszym przypadku.

Zdaniem podatnika potwierdzenie wywozu przy zastosowaniu procedury celnej opisanej w powyższy sposób przez urząd celny krajowy daje mu prawo do zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zgodnie z art. 2 pkt 8 lit.a ww. ustawy o podatku od towarów i usług eksport towarów stanowi potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 - 4 ustawy, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:

a) dostawcę lub w jego imieniu.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty ( art. 41 ust.6 ww. ustawy).

W przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług jak również w przepisach wykonawczych do niej nie określono rodzaju dokumentu zawierającego potwierdzenie wywozu poza terytorium Wspólnoty, który musi posiadać podatnik dla udokumentowania eksportu.

Zgodnie z ww. przepisami aby podatnik był uprawniony do zastosowania zerowej stawki podatku z tytułu eksportu powinien posiadać dokument, w którym urząd celny wyjścia potwierdza wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty.

W przypadku dokonania zgłoszenia celnego z zastosowaniem kart 1,2,3 dokumentu SAD po załatwieniu formalności w urzędzie celnym wywozu karta 3 SAD jest wydawana zgłaszającemu celem dostarczenia jej wraz z towarem do urzędu celnego wyprowadzenia. Urząd celny wyprowadzenia będzie nadzorował faktyczny wywóz towary poza obszar celny Wspólnoty i dokona potwierdzenia,że towary opuściły obszar Unii Europejskiej.

Po przedstawieniu towaru i karty 3 SAD w urzędzie celnym wyprowadzenia zgłaszający może żądać jej zwrotu oraz dokonania potwierdzenia przez funkcjonariusza celnego, że towar opuścił Wspólnotę. Żądanie takie powinno być wyrażone poprzez umieszczenie w polu 44 SAD adnotacji o treści "RET-EXP" - jednakże zgłaszający może wyrazić wolę zwrotnego otrzymania karty 3 i potwierdzenia wywozu w jakikolwiek inny sposób np. ustnie.Potwierdzenie wywozu zostanie dokonane przez umieszczenie przez funkcjonariusza celnego na odwrocie karty 3 SAD pieczęci "Polska - Cło" i stempla "SAD" ( do 31.12.2004 r.) oraz wpisanie pozycji ewidencji PWZ.

Szczególny tryb potwierdzania wywozu towarów poza obszar celny Wspólnoty dotyczy sytuacji gdy wywóz związany jest ze stosowaniem procedury tranzytu tj. następuje zgłoszenie do procedury wywozu, po której ma miejsce procedura tranzytu. W tym wypadku urząd celny ( np. w Łodzi ), w którym towar został zgłoszony do procedury wywozu i następującej po niej procedurze tranzytu, po opatrzeniu wszystkich egzemplarzy dokumentu tranzytowego lub każdego innego zastępującego go dokumentu adnotacją "Export" w kolorze czerwonym - dokonuje potwierdzenia na odwrocie karty 3 SAD poprzez umieszczenie pieczęci "Polska - Cło " , stempla "SAD" oraz wpisanie pozycji ewidencji PWZ i zwraca ją zgłaszającemu. Urząd celny wewnętrzny kontroluje wtedy prawidłowe zakończenie procedury tranzytu.

Z przedłożonego przez Stronę dokumentu SAD - karta 3 wynika, że towar do procedury wywozu został zgłoszony w wewnętrznym urzędzie celnym, tj. w Urzędzie Celnym I w Łodzi i na dokumencie tym zgłaszający towar do wywozu umieścił w polu 44 adnotację "RET-EXP", tj. wyraził wolę zwrotnego otrzymania karty 3 Jednolitego Dokumentu Administracyjnego. Przedmiotowe zgłoszenie zostało wprowadzone do ewidencji o symbolu PWZ/361010/1641.Na dokumencie tym brak jest jednak potwierdzenia wywozu towaru poza obszar celny Wspólnoty poprzez umieszczenie na odwrocie dokumentu SAD karta 3 pieczęci "Polska - Cło " i stempla "SAD". Spółka nie wyjaśniła jak również nie przedłożyła innych dokumentów, które potwierdzałyby zastosowanie szczególnej procedury wywozu. Podatnik wskazał jedynie, że odprawa celna została dokonana w formie "Karnetu Kontroli Celnej Dla Odpraw Ostatecznych " natomiast w załączeniu do wniosku przedstawił nie wypełniony formularz - "Karnet Kontroli Celnej Dla Odprawy Czasowej " twierdząc, iż jest on podobny do ww. Karnetu. W związku z tym tut. Organ pismem z dnia 25.04.2005 r. Nr IUSB III/436/43.1/2005/BR wystąpił z prośbą o wyjaśnienie przedmiotowej kwestii do Urzędu Celnego I w Łodzi . W odpowiedzi na powyższe Urząd Celny poinformował, że załączony przez Spółkę dokument jest kserokopią karnetu ATA używanego w procedurze odprawy czasowej, natomiast dokument - "Karnet Kontroli Celnej Dla Odpraw Ostatecznych " nie jest znany Urzędowi i nie występuje w żadnej ze stosowanych procedur celnych.

W świetle powyższego zdaniem tut. Organu przedłożone przez Stronę dowody nie dokumentują w sposób wystarczający wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty, a zatem nie można uznać, że w tym przypadku nastąpił eksport towarów i Spółka na podstawie ww. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo do stosowania stawki podatku w wysokości 0% .

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Jednocześnie tut. Organ - na podstawie art. 121 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa - wskazuje, że z dniem 01.06.2005 r. nastąpiła zmiana przepisów, która - w przypadku stanu faktycznego wskazanego w rozpatrywanym wniosku - nie powoduje niezgodności wydanej interpretacji z prawem po zmianie przepisów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj