Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSpbIA/1/415-59/275b/76/05/BB
z 29 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSpbIA/1/415-59/275b/76/05/BB
Data
2005.09.29



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Fundusz Pracy
koszty uzyskania przychodów
odpisy amortyzacyjne
środek trwały


Pytanie podatnika
Czy odpis z tytułu zużycia środków trwałych zakupionych ze środków Funduszu Pracy uważa się za koszt podatkowy?


STAN FAKTYCZNY
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż działalność gospodarczą prowadzi Panod 01.06.2005r. jako osoba fizyczna w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznegoi technologicznego. Dokumentację rachunkową prowadzi Pan w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W dniu 23.05.2005r. posiadając jeszcze status " bezrobotnego"zawarł Pan ze Starostą Powiatu Białostockiego umowę o przyznanie z Funduszu Pracy jednorazowo środków finansowych na podjęcie działalności gospodarczej przez osobę bezrobotną. Środkite zobowiązał się Pan przeznaczyć m.in. na sfinansowanie zakupu środków trwałych. Pierwsze wydatki poniósł Pan już w maju 2005r.
W tym stanie faktycznym zostało postawione następujące pytanie: czy odpis z tytułu zużycia środków trwałych zakupionych ze środków Funduszu Pracy uważa się za koszt podatkowy?

STANOWISKO PODATNIKA
"Mając na uwadze obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego, w tym również obowiązujące do 31.12.2005r. rozporządzenie Min. Fin. w sprawie zaniechania poboru podatkuod jednorazowej pomocy przyznanej bezrobotnym; uważam, że mogę zaliczyć wydatki do kosztów uzyskania przychodów działalności gospodarczej, również w zakresie odpisów amortyzacyjnych (art. 23 ust. 1 pkt 45 nie dotyczy) ponieważ wydatki poniesione na ich nabycie nie są odliczaneod podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym ani też nie są mi refundowane. Pierwsze wydatki poniosłem już w maju 2005r."

OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA
Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy /Dz.U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm./ starosta ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej.
Uwarunkowania, jakie należy spełniać, aby otrzymać określoną powyżej pomoc finansową reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy /Dz.U.Nr 196, poz. 2018/.
Zapis § 1 pkt 1 lit b) w/w rozporządzenia określa m. in. warunki i tryb dokonania przez starostę ze środków Funduszu Pracy przyznania bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.
Powołane przepisy w sposób jednoznaczny wskazują, iż środki z Funduszu Pracy mogą być przyznane po złożeniu wniosku i spełnieniu określonych warunków przez bezrobotnego,z przeznaczeniem na określony rodzaj działalności, którą bezrobotny dopiero zamierza podjąć.
Artykułem 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnieniai instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw, opublikowanej w Dz. U.z dnia 30 sierpnia 2005r. Nr 164, poz. 1366, został dodany do art. 21 ust. 1 ustawy z dnia26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ pkt 121.
W myśl art. 22 pkt 3 ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw - art. 2 pkt 1 tejże ustawy - wchodzi w życie z dniem ogłoszenia (tj. od 30 sierpnia 2005r.) i ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia1 stycznia 2005r.
Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy podatkowej, jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.) wolne są od podatku dochodowego.
Biorąc powyższe pod uwagę przyznane bezrobotnemu w 2005r. środki finansowe na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej są objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowaw art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu, jako środki na cel określony w ustawie, pod rygorem ich zwrotu, muszą zostać wykorzystane do utworzenia i rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, a zatem przyczyniają się do powstania źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy podatkowej, czyli pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.,br>Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:
- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,
- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust.1 ustawy.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane zgodnie z art. 22a-22o,z uwzględnieniem art. 23 omawianej ustawy.
Zgodnie zaś z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o,od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Przypomieć należy, że środki z Funduszu Pracy otrzymuje osoba bezrobotna (podatnik), jednakże jak już wcześniej wskazano, są to środki, które mogą być wykorzystane w sposób i na cele ściśle określone.
W przedstawionym stanie faktycznym będzie miał zastosowanie cytowany wyżej przepisart. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy. Bez znaczenia jest fakt, iż środki finansowe otrzymał Pan przed dokonaniem wydatku, należy bowiem uwzględnić jednoznaczne intencje przyznania środkówz Funduszu Pracy, miały one przecież służyć m.in. sfinansowaniu za Pana zakupu środków trwałych.
Rasumując: odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych za pieniądze otrzymanez Funduszu Pracy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
W związku z powyższym stanowisko przedstawione w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznymi wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj