Interpretacja Urzędu Skarbowego w Suwałkach
US.III-423/13/133/05
z 21 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III-423/13/133/05
Data
2005.09.21



Autor
Urząd Skarbowy w Suwałkach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podróż służbowa (delegacja)
wolontariusz


Pytanie podatnika
Czy wyjazdy lekarza swoim samochodem do pacjentów można uznać to jako koszty podróży w ramach przyznanego ryczłtu. Czy w związku z tym wolontariusz powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu i jakie koszty w tych przypadkach będą kosztami uzyskania przychodu?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28 lipca 2005r. (data wpływu do organu podatkowego 29 lipca 2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Naczelnik Urzędu Skarbowego w .....

postanawia

stanowisko Podatnika dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z podróżami służbowymi wolontariuszy

uznać za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 28 lipca 2005r. Podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej w art. 10 ust. 3 przewiduje możliwość sprawowania wolontariatu we wszystkich zakładach opieki zdrowotnej. Wobec tego .................. zamierza skorzystać z pomocy lekarzy na zasadzie wolontariatu przy opiece nad chorymi w zaawansowanej chorobie nowotworowej. Wolontariusze do pacjentów dojeżdżać będą własnymi środkami transportu. Za opiekę nad chorymi zakład nie będzie wypłacał wynagrodzenia, natomiast planuje im zwracać koszty dojazdu do pacjenta.

W tym stanie faktycznym zwraca się z zapytaniem, czy wyjazdy lekarza swoim samochodem do pacjentów można uznać jako podróż służbową i uznać to jako koszty podróży w ramach przyznanego ryczałtu. Czy w związku z tym wolontariusz powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu i jakie koszty w tych przypadkach będą kosztami uzyskania przychodu?

Podatnik sformułował też własne stanowisko w sprawie (w oparciu o art. 45 ust. 1 pkt 3, art. 45 ust. 2 i art. 49 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) stwierdzając, iż wolontariusza wyjeżdżającego do pacjenta należy traktować jako osobę przebywającą w podróży służbowej, co wiąże się z koniecznością pokrywania kosztów podróży służbowej i diet. Ze względu na trudności z interpretacją przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie nie potrafi odpowiedzieć na pytanie czy do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć ryczałt samochodowy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w ....... mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W świetle art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) korzystający ma obowiązek pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, koszty podróży służbowych i diet. Ponadto może pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, także inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza, związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz korzystającego (art. 45 ust. 2 ustawy). Z art. 49 pkt 1 tej ustawy wynika jednak, że tylko wydatki na cele, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 3 stanowią koszty prowadzenia działalności statutowej podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 jako korzystających. W świetle powołanych przepisów wyjaśnienia wymaga jakie wydatki, w rozumieniu odrębnych przepisów, można zaliczyć do kosztów podróży służbowych.

Na wstępie należy zaznaczyć, że zarówno powołana ustawa, jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też Kodeks pracy nie zawiera legalnej definicji "podróż służbowa".

Definicja "podróży służbowej" była zawarta w § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 czerwca 1998r. w sprawie zasad ustalenia oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 69, poz. 454 z późn. zm.), ale straciło ono moc z dniem 1 stycznia 2002r.

Jednakże z analizy norm prawnych zawartych w art. 77 ze znaczkiem 5 § 1 i § 2 Kodeksu pracy, jak i rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.), a także art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że normodawca używa pojęcia "podróż służbowa" jako synonimu pojęcia "jazdy zamiejscowej" (patrz str. 501 Bogusław Dauter - Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz 2005. Oficyna Wydawnicza UNIMEX). Wobec tego jazda lokalna (odbyta na terenie miasta Suwałki) nie wchodzi w zakres pojęcia podróż służbowa. Odnosząc powyższe do regulacji prawnych zawartych w art. 45 ust. 1 pkt 3 i art. 49 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie należy uznać, iż wolą ustawodawcy było aby do kosztów działalności statutowej można było zaliczyć jedynie wydatki, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz.1990 z późn. zm.). Nie było natomiast umożliwione zaliczenie wydatków związanych z jazdami lokalnymi, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002r. w sprawie warunków ustalenia oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 z późn. zm.).

Stąd też w Podatnika przypadku w koszty prowadzonej działalności, poza dietami, będzie można zaliczyć zwrot wolontariuszowi następujących kosztów związanych z podróżą poza miejscowością .....:

- przejazdów, w tym także za przejazd w podróży samochodem osobowym, motocyklem lubmotorowerem niebędącym własnością korzystającego, do wysokości określonej w § 5 ust. 3 wyżej cytowanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej,

- dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

- noclegów,

- innych udokumentowanych wydatków, określonych przez podatnika odpowiednio do uzasadnionych potrzeb (np. opłaty za parking, opłaty za przejazdy płatnymi autostradami).

W sytuacji zwrotu wolontariuszowi wydatków z tytułu używania przez niego własnego samochodu w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowej) przebieg pojazdu powinien być udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu, potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca (art. 16 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W tym miejscu należy dodać, iż przepisy cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. nie przewidują zwrotu kosztów używania pojazdów do celów służbowych w formie miesięcznego ryczałtu. Tym samym nie jest możliwe zaliczenie tego typu wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego stanowisko Podatnika w zakresie odczytania normy prawnej zawartej w art. 49 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie należy uznać za prawidłowe. Wniosek Podatnika w części dotyczącej obowiązków płatnika zostanie rozpatrzony odrębnym postanowieniem.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy.

Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy - art. 14b § 2 w/w ustawy.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które było przedmiotem interpretacji.

Na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w ....., za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w ......., w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj