Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-138/12/MT
z 5 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-138/12/MT
Data
2012.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
pieniądze
pożyczka
przychód
środki pieniężne
świadczenie nieodpłatne
usługi gwarancyjne
usługi serwisowe


Istota interpretacji
Skutki podatkowe otrzymania środków finansowych na zbudowanie i utrzymywanie stanu magazynowego części zamiennych w związku z umową o świadczenie kompleksowej obsługi serwisowo-gwarancyjnej sprzętu komputerowego - Czy otrzymane przez Spółkę środki finansowe są jej przychodem? Czy w związku z posiadaniem tych środków Spółka uzyska przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia?



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu: 26 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionym pismami Spółki: z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu: 4 czerwca 2012 r.) oraz z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.), dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków finansowych na zbudowanie i utrzymywanie stanu magazynowego części zamiennych w związku z umową o świadczenie kompleksowej obsługi serwisowo-gwarancyjnej sprzętu komputerowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków finansowych na zbudowanie i utrzymywanie stanu magazynowego części zamiennych w związku z umową o świadczenie kompleksowej obsługi serwisowo-gwarancyjnej sprzętu komputerowego.


Został on następnie uzupełniony:


  • w odpowiedzi na przekazaną telefonicznie informację, że wniosek nie został wniesiony w pełnej treści i nie został opłacony - pismem Spółki z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu: 4 czerwca 2012 r.) oraz poprzez wniesienie w dniu 31 maja 2012 r. opłaty od wniosku;
  • w odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 6 czerwca 2012 r. do doprecyzowania przedstawionego zdarzenia przyszłego (…) – pismem Spółki z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest częścią Grupy, która globalnie dostarcza kompleksowe rozwiązania w zakresie projektowania, produkcji i zarządzania produktami firm technologicznych z całego świata. Wnioskodawca jest podmiotem mającym siedzibę i zarejestrowanym dla celów podatku VAT w Polsce i świadczy usługi serwisowe związane z naprawami gwarancyjnymi sprzętu komputerowego. W najbliższym czasie Spółka zamierza zawrzeć poza terytorium Polski umowę (dalej: Umowa) o świadczenie kompleksowej obsługi serwisowo-gwarancyjnej sprzętu komputerowego dostarczanego na całym świecie przez producenta komputerów osobistych (dalej: Grupa). Na podstawie Umowy Spółka będzie wykonywała opisane poniżej czynności na rzecz poszczególnych podmiotów należących do Grupy (każdy dalej osobno określany jako Nabywca) i wystawiała faktury VAT odrębnie na każdego Nabywcę. Wnioskodawca fizycznie wykonuje opisane poniżej czynności w Polsce. Nabywca może być podmiotem mającym siedzibę w wybranych krajach Unii Europejskiej (innych niż Polska) lub poza jej terytorium. Każdorazowo jednak Nabywca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy będą miały charakter procesu end-to-end, który jest oparty na przygotowaniu przez Spółkę dla każdego Nabywcy kompleksowego, wielowymiarowego rozwiązania o unikatowym charakterze w skali rynku polegającego na kompleksowej obsłudze serwisowej i gwarancyjnej sprzętu dostarczanego przez Grupę. Dzięki zawartej Umowie, Nabywca otrzymywać będzie rozwiązanie pozwalające na wywiązywaniu się wobec swoich klientów na całym świecie, tj. ostatecznych klientów sprzętu komputerowego, z zobowiązań gwarancyjnych wynikających z udzielonych przez Nabywcę gwarancji, a także umożliwiające ostatecznym klientom sprzętu jego naprawę już po upływie okresu gwarancyjnego. Zgodnie z postanowieniami Umowy, gwarantem wobec ostatecznego klienta będzie Nabywca, a za realizację obsługi gwarancyjnej sprzętu odpowiedzialna będzie Spółka.

Treść Umowy przewiduje, że w ramach realizacji zobowiązań wynikających z Umowy Spółka będzie wykonywała na rzecz Nabywcy szereg czynności związanych z naprawami sprzętu komputerowego i obsługą tych napraw (czynności opisane w punktach 1)- 3) poniżej). Wśród czynności wykonywanych przez Spółkę wyróżnić można trzy zasadnicze obszary, które zostały zaprezentowane poniżej. Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że zakres wykonywanych czynności może zostać nieznacznie poszerzony o inne niż wskazane poniżej działania, które okażą się właściwe dla kompleksowej obsługi serwisowej i gwarancyjnej sprzętu komputerowego.


Punkt 1)


Spółka będzie dokonywała w Polsce napraw uszkodzonego sprzętu komputerowego. W ramach tej czynności, ostateczny klient (osoba fizyczna lub prawna, mająca siedzibę w Polsce lub poza Polską), który po zakupie sprzętu komputerowego od Nabywcy (np. laptopa, procesora) objętego gwarancją Nabywcy, stwierdzi jego uszkodzenie lub wadliwość, a następnie zgłosi ten fakt Nabywcy, wysyła uszkodzony sprzęt pod określony adres (wskazany przez Wnioskodawcę). Następnie Spółka w możliwie krótkim czasie dokonuje naprawy tego sprzętu. W celu dokonania naprawy, Wnioskodawca nabywa części zamienne, którymi w ramach naprawy sprzętu komputerowego zastąpi części uszkodzone, bądź wykorzystuje części naprawione przez pierwotnych dostawców, które były wcześniej uznane za wadliwe (proces szczegółowo opisany w punkcie 3.). Po dokonaniu naprawy, Wnioskodawca odeśle do ostatecznego klienta poprawnie działający sprzęt, który zawierać będzie część zamienną wolną od wad, podczas gdy część uszkodzona zostanie w posiadaniu Spółki.


Punkt 2)


Spółka jest odpowiedzialna za organizację zaopatrzenia centrów dystrybucji i magazynów w celu utrzymania wymaganego stanu zapasowych części i komponentów komputerowych oraz akcesoriów, które będą wykorzystywane w dokonywanych naprawach. Odpowiedni stan zaopatrzenia magazynów oraz centrów dystrybucji pozwoli na wymianę wadliwych części (naprawę sprzętu) w możliwie najkrótszym terminie Dodatkowo, Spółka będzie zbierała wadliwe części i komponenty w celu dokonania przeglądu i weryfikacji przed ich wysyłką do producenta (patrz punkt 3).

W świetle Umowy, Wnioskodawca jest w pełni odpowiedzialny za stan zapasów w centrach dystrybucji i magazynach. Z uwagi na przewidywany, znaczący obrót częściami zamiennymi, Spółka prowadzić będzie bieżący monitoring stanów magazynowych w centrach dystrybucji i magazynach, a także dokonywać będzie okresowej inwentaryzacji stanu zaopatrzenia poszczególnych centrów dystrybucji i magazynów. Jednocześnie, z uwagi na zmiany stanów magazynowych, Wnioskodawca będzie zarządzał także przepływem części zamiennych i akcesoriów pomiędzy centrami dystrybucji i magazynami.


Punkt 3)


Wnioskodawca będzie dokonywał przeglądu wadliwych części zamiennych i komponentów sprzętu komputerowego, które zostały wymienione w ramach wykonywania czynności napraw serwisowo-gwarancyjnych (punkt 1) lub odebrane w procesie zarządzania stanem magazynowym w centrach dystrybucji i magazynach (punkt 2). Celem tego przeglądu będzie właściwa segregacja wadliwych części i akcesoriów pod kątem nadania im dalszego przeznaczenia - jeden z punktów a) lub b) poniżej. Efektem tych działań jest m.in. obniżenie kosztów realizacji napraw gwarancyjnych sprzętu ponoszonych przez Nabywcę. Z uwagi na różne przyczyny wadliwości i usterek części i akcesoriów komputerowych, możliwym jest wystąpienie poniższych scenariuszy.


  1. Wadliwy element jest objęty gwarancją dostawcy, w związku z czym dostawca ten jest zobowiązany do naprawy lub wymiany tego elementu bez konieczności ponoszenia przez Nabywcę dodatkowych opłat. W ramach procesu realizacji uprawnień wynikających ze statusu gwarancyjnego wadliwego elementu, w imieniu Nabywcy z jego pierwotnym dostawcą kontaktuje się bezpośrednio Spółka.
  2. W przypadku gdy okres gwarancji wadliwego elementu wygasł lub dany element w ogóle nie podlegał gwarancji dostawcy, istnieje jednak ekonomiczne uzasadnienie dokonania jego naprawy, Spółka występuje do dostawcy tego elementu o dokonanie naprawy. Po dokonaniu naprawy dostawca obciąża Wnioskodawcę kosztem naprawy, który zostaje następnie uwzględniony w kalkulacji wynagrodzenia Spółki z tytułu czynności wykonywanych w ramach Umowy na rzecz Nabywcy.


Elementy wadliwe, których naprawa jest zbyt kosztowna (brak ekonomicznego uzasadnienia naprawy) będą złomowane w Polsce przez Wnioskodawcę.

W kalkulacji odpłatności przysługującej Spółce od Nabywcy z tytułu wykonywania czynności określonych w punktach 2) i 3) powyżej uwzględniona jest m.in. wartość wadliwych części zamiennych, które zostały w posiadaniu Spółki po naprawie sprzętu komputerowego lub po przemieszczeniu części zapasowych.

Wszystkie rodzaje czynności wykonywane przez Spółkę w ramach realizacji obowiązków gwaranta (Nabywcy) wobec ostatecznych klientów dotyczących sprzętu objętego gwarancją, mogą być również wykonywane na sprzęcie nieobjętym gwarancją Nabywcy lub sprzęcie, wobec którego okres gwarancji wygasł.

W celu umożliwienia Spółce realizacji czynności opisanych w punktach 1)-3) stanu faktycznego, po podpisaniu Umowy (Umowa zostanie podpisana poza Polską) jeden z zagranicznych Nabywców przekaże Wnioskodawcy do czasowego używania środki finansowe na zakup części zamiennych i elementów, które będą wykorzystywane w ramach opisanych powyżej czynności, a zatem wyłącznie na rzecz Grupy (w tym na rzecz Nabywcy przekazującego Spółce środki finansowe). Końcem okresu, w którym Spółka będzie używała te środki, będzie moment zakończenia współpracy z Grupą. Zgodnie z Umową współpraca może zostać zakończona 31 grudnia 2015 r. lub w przypadku jej wcześniejszego rozwiązania. Umowa przewiduje również możliwość przedłużenia współpracy (po 2015 r.). W momencie zakończenia współpracy z Grupą (w tym z Nabywcą przekazującym Spółce środki finansowe) Spółka będzie miała prawo do sprzedaży stanu magazynowego części zamiennych i akcesoriów temu Nabywcy lub podmiotowi przez niego wskazanemu. Wówczas środki uzyskane ze sprzedaży będą rozliczone z zobowiązaniem Spółki wobec Nabywcy, który przekazał jej środki finansowe na zbudowanie i utrzymanie stanu magazynowego tych części. Otrzymane środki nie będą pozostawione do swobodnej dyspozycji Wnioskodawcy, będą bowiem przeznaczone na zbudowanie i utrzymanie przez Wnioskodawcę stanu magazynu komponentów, tj. odpowiedniej ilości i rodzaju części zamiennych wykorzystywanych następnie w czynnościach opisanych powyżej. Przedmiot zakupu (tj. części zamienne i akcesoria wykorzystywane w ramach obsługi serwisowo-gwarancyjnej) będzie ustalony z Grupą w celu możliwie najbardziej efektywnej realizacji procesu napraw serwisowo-gwarancyjnych.

Wraz z otrzymaniem środków na zakup części zamiennych, Spółka rozpozna zobowiązanie (o którym mowa powyżej) wobec Nabywcy, od którego pochodzić będą środki finansowe. Przedmiot tego zobowiązania będzie miał charakter dwuwymiarowy. Głównym elementem tego zobowiązania będzie zobowiązanie się do przeznaczenia otrzymanych środków wyłącznie na nabycie określonych części zamiennych i akcesoriów w celu skompletowania odpowiedniego stanu magazynu komponentów w związku z zawartą Umową. Jednocześnie, przedmiotem zobowiązania Spółki (drugi wymiar - księgowy) będzie obowiązek zwrotu Nabywcy środków finansowych w wysokości odpowiadającej wartości otrzymanych od niego środków finansowych (zgodnie ze sposobem opisanym powyżej). Wartość zobowiązania będzie aktualizowana analogicznie do prowadzonej kwartalnie inwentaryzacji wartości stanu magazynowego części zamiennych będących własnością Spółki.

Celem takiego określenia funkcji i ryzyk w Umowie jest zapewnienie skutecznego i szybkiego wykonywania przez Wnioskodawcę czynności serwisowo-gwarancyjnych na rzecz Nabywców, co powinno pozwolić na maksymalne skrócenie czasu naprawy sprzętu komputerowego, a przez to zwiększenie zadowolenia klientów ostatecznych sprzętu dostarczanego przez Nabywców. Części zamienne i akcesoria nabyte przez Wnioskodawcę za środki uzyskane od Nabywcy będą własnością Spółki do momentu ich wykorzystania w ramach wykonywanych napraw serwisowo-gwarancyjnych.

Jednocześnie, Spółka będzie zobowiązana do stałego monitorowania i utrzymywania odpowiedniego zapasu części zamiennych w centrach dystrybucji i magazynach odpowiadającego przewidywanemu zapotrzebowaniu na te części. Spółka będzie kwartalnie dokonywała inwentaryzacji wartości stanu zapasów części zamiennych. Ewentualne różnice pomiędzy stanem magazynowym części zamiennych odpowiadającym wartości otrzymanych od Nabywcy środków finansowych a stanem bieżącym części zamiennych będą rozliczane również w okresie kwartalnym. Zgodnie z Umową, po jej wygaśnięciu Grupa lub inny wskazany przez Nabywcę podmiot (np. kolejny podmiot, który będzie świadczył na rzecz Grupy czynności wcześniej wykonywane przez Spółkę na podstawie Umowy) będzie miał możliwość odkupienia od Spółki części zamiennych, które pozostaną własnością Spółki na moment zakończenia współpracy pomiędzy Spółką a Grupą. Wpływy z takiej sprzedaży zostaną następnie rozliczone z wysokością zobowiązania Spółki wobec Nabywcy, który przekazał Wnioskodawcy środki finansowe na zbudowanie i utrzymanie stanu magazynu części zamiennych. Opisany powyżej fakt udostępnienia Spółce środków finansowych przez Nabywcę będzie miał wpływ na kalkulację wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu świadczonych na rzecz Nabywcy czynności. Z uwagi na brak konieczności zaangażowania przez Spółkę własnego lub zewnętrznego kapitału dla celów rozpoczęcia wykonywania czynności napraw serwisowo -gwarancyjnych sprzętu komputerowego na rzecz Nabywcy (jak wskazano powyżej, części zamienne nabyte przez Spółkę ze środków finansowych otrzymanych od jednego z Nabywców będą wykorzystywane wyłącznie przy czynnościach objętych Umową wykonywanych na rzecz Grupy), poziom wynagrodzenia Spółki obliczanego za czynności wykonywane w ramach Umowy będzie niższy o tzw. koszt kapitału. Koszt kapitału jest określony przez Spółkę na podstawie analizy możliwości i średniego kosztu pozyskania podobnego finansowania od podmiotów zewnętrznych lub średniego kosztu uzyskania przez Spółkę finansowania od podmiotów powiązanych. Poziom kosztu kapitału obliczany jest za okresy roczne, a faktyczny jego wpływ na obniżenie wynagrodzenia Spółki (zgodnie z opisaną powyżej metodologią) ma miejsce w okresach, kiedy Spółka korzysta z przekazanych jej środków finansowych. Zapewnienie Spółce odpowiednich środków finansowych na zbudowanie i utrzymanie stanu magazynowego części zamiennych i akcesoriów pozwala w ten sposób Spółce obniżyć bazę kosztową realizowanych przez nią świadczeń, co ma bezpośrednie przełożenie na spadek ceny tych usług.

Spółka wskazuje, że Nabywca przekazując jej środki finansowe niezbędne do zbudowania i utrzymania stanu magazynowego części zamiennych działa, przede wszystkim, w swoim interesie oraz w interesie całej Grupy (a jedynie pośrednio w interesie Spółki). W praktyce oznacza to, iż Nabywca zapewnia sobie niższą cenę świadczeń realizowanych przez Spółkę (obniżenie wynagrodzenia Spółki o koszt kapitału), a także zapewnia sobie sprawną i efektywną realizację zobowiązania gwarancyjnego wobec ostatecznego klienta.

Z uwagi na kompleksowy charakter Umowy i realizację czynności serwisowo-gwarancyjnych na rzecz Nabywców w ramach zobowiązań gwarancyjnych wobec ostatecznych klientów z całego świata, co wiąże się z zapotrzebowaniem na duży wolumen części zamiennych i akcesoriów, żaden podmiot rynkowy (taki jak Wnioskodawca) najprawdopodobniej nie zdecydowałby się na wykonywanie analogicznych do określonych w Umowie czynności bez zapewnienia przez nabywcę odpowiednich środków finansowych na zgromadzenie niezbędnego poziomu zapasów części zamiennych i akcesoriów.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż sama wartość nabytych części zamiennych i akcesoriów, których zakup został sfinansowany przez Spółkę ze środków otrzymanych od Nabywcy, nie będzie jako taka uwzględniona w kalkulacji wynagrodzenia należnego Spółce od Nabywcy przekazującego środki finansowe (uwzględniony będzie wyłącznie - jak wskazano powyżej - koszt kapitału, który pomniejszy wynagrodzenie Spółki). Oczywiście elementem bieżącego rozliczenia pomiędzy Spółką a Nabywcą (w ramach punktu 1 powyżej) będą bieżące koszty zakupów części zamiennych i akcesoriów wykorzystywanych w ramach świadczenia czynności na rzecz Nabywcy.

Doprecyzowując przedstawione zdarzenie przyszłe w uzupełnieniu wniosku sporządzonym w dniu 18 czerwca 2012 r., Spółka wskazała ponadto, że rozliczanie w okresach kwartalnych ewentualnych różnic pomiędzy stanem magazynowym części zamiennych odpowiadającym wartości otrzymanych od Nabywcy środków finansowych, a ich stanem bieżącym będzie miało charakter rozliczeń dokonywanych pomiędzy Spółką a Nabywcą. Rozliczenia te będą polegały na porównaniu wartości i przekazywaniu środków w wysokości różnicy pomiędzy bieżącym stanem magazynowym części zamiennych i akcesoriów a wartością początkowego stanu magazynowego części zamiennych po uwzględnieniu rozliczeń dokonanych w poprzednich kwartałach.

W przypadku, kiedy podczas kwartalnych inwentaryzacji okaże się, że stan bieżący części zamiennych będzie przewyższał wartość stanu magazynowego w poprzednim okresie rozliczeniowym (tj. w wysokości odpowiadającej wartości otrzymanych od Nabywcy środków finansowych po uwzględnieniu rozliczeń dokonanych w poprzednich kwartałach), wówczas Nabywca będzie zobowiązany do przekazania Spółce środków finansowych stanowiących różnicę pomiędzy stanem bieżącym części zamiennych oraz wartością stanu magazynowego w poprzednim okresie rozliczeniowym. W przeciwnym przypadku, tj. kiedy stan bieżący będzie niższy od stanu odpowiadającego wartości otrzymanych od Nabywcy środków po uwzględnieniu rozliczeń kwartalnych, wówczas Spółka przekaże Nabywcy środki finansowe tak, aby bieżąca wartości stanu magazynowego odzwierciedlała wartość środków otrzymanych dotychczas przez Spółkę.

Przykładowo, w sytuacji gdy Nabywca przekaże Spółce na skompletowanie początkowego stanu magazynowego 100 jednostek pieniężnych (dalej: j.p.) i ustalona na podstawie inwentaryzacji na koniec pierwszego kwartału rozliczeniowego bieżąca wartość stanu magazynowego wyniesie 120 j.p., wówczas Nabywca przekaże Spółce dodatkowych 20 j.p. Następnie, w przypadku gdy na koniec kolejnego kwartału rozliczeniowego bieżąca wartość stanu magazynowego wyniesie 90 j.p., Spółka przekaże Nabywcy 30 j.p. (120 j.p. - 90 j.p. = 30 j.p.).

Przedstawione powyżej rozliczenia nie będą miały wpływu na sam obowiązek zwrotu przez Spółkę środków finansowych Nabywcy, od którego Spółka otrzymała środki finansowe na zakup początkowego stanu magazynowego, w tym sensie, że obowiązek ten jest niezależny od powyższych rozliczeń. Niemniej jednak rozliczenia te będą miały wpływ na samą wysokość środków finansowych zwracanych ostatecznie Nabywcy przez Spółkę z powyższego tytułu.


Spółka wskazała również, że w odniesieniu do sprzedaży części zamiennych dokonywanej w związku z zakończeniem współpracy, zgodnie z opisem przedstawionym we Wniosku, możliwe są dwie sytuacje:


  1. Spółka dokona sprzedaży części zamiennych na rzecz Nabywcy, lub
  2. Spółka dokona sprzedaży części zamiennych na rzecz podmiotu trzeciego, wskazanego przez) Nabywcę.


Ad. a)


W przypadku dokonania sprzedaży części zamiennych na rzecz Nabywcy nie dojdzie do fizycznej zapłaty za sprzedane Nabywcy części zamienne i akcesoria w pełnej wysokości. Rozlicznie zostanie bowiem dokonane poprzez kompensatę wzajemnych wierzytelności Spółki oraz Nabywcy do wartości niższej. Pozostała po kompensacie wartość będzie natomiast rozliczona poprzez fizyczny przepływ środków finansowych pomiędzy Spółką i Nabywcą. Oznacza to, że jeżeli wartość sprzedanych Nabywcy części zamiennych będzie niższa niż kwota środków pieniężnych faktycznie otrzymana od Nabywcy na zakup i utrzymanie stanu magazynowego części zamiennych i akcesoriów (kwota początkowa po uwzględnieniu rozliczeń kwartalnych), Spółka będzie zobowiązana do zwrotu różnicy pomiędzy ustaloną z Nabywcą ceną sprzedaży a kwotą pieniężną otrzymaną od Nabywcy na budowę stanu początkowego tych części i akcesoriów, z uwzględnieniem rozliczeń dokonanych w poprzednich kwartałach.

Hipotetycznie możliwa jest również sytuacja, w której wartość sprzedanych Nabywcy część zamiennych będzie wyższa od wartości środków pieniężnych od niego otrzymanych. W takiej sytuacji Spółka otrzyma od Nabywcy zapłatę w wysokości różnicy pomiędzy wartością sprzedanych części a wartością środków pieniężnych faktycznie otrzymanych przez Spółkę od Nabywcy (kwota początkowa po uwzględnieniu rozliczeń kwartalnych).

Posługując się wskazanym powyżej przykładem, w sytuacji gdy współpraca Spółki i Nabywcy uległaby zakończeniu z upływem trzeciego kwartału rozliczeniowego i cena sprzedaży stanu magazynowego (równa wartości stanu magazynowego) wyniosłaby 110 j.p., Spółka fizycznie otrzymałaby od Nabywcy 20 j.p. jako, rezultat: 110 j.p. - (100 j.p. + 20 j.p. - 30 j.p.), gdzie 110 j.p. odpowiada cenie sprzedaży (wartość magazynu) części zamiennych i akcesoriów: 100 j.p. to kwota środków pieniężnych przekazana Spółce przez Nabywcę na budowę początkowego stanu magazynowego; 20 j.p. to wyrównanie otrzymane przez Spółkę od Nabywcy po pierwszym kwartale rozliczeniowym; 30 j.p. to kwota zwrócona Nabywcy po drugim kwartale rozliczeniowym. Pozostała kwota natomiast (tj. 90 j.p.) zostanie skompensowana z zobowiązaniem Spółki wobec Nabywcy.

A zatem, w przypadku sprzedaży części zamiennych Nabywcy, Spółka będzie zobowiązana do zwrotu Nabywcy środków pieniężnych w wysokości różnicy pomiędzy wartością sprzedanych części zamiennych i akcesoriów (cena sprzedaży) a kwotą pieniężną otrzymaną przez Spółkę od Nabywcy na budowę i utrzymanie stanu początkowego tych części i akcesoriów po uwzględnieniu dotychczasowych rozliczeń kwartalnych. W pozostałym zakresie zobowiązania i należności Spółki oraz Nabywcy ulegną kompensacie.


Ad. b)


W przypadku dokonania sprzedaży części zamiennych na rzecz podmiotu trzeciego, wskazanego przez Nabywcę, dojdzie do fizycznej zapłaty za sprzedane części zamienne. W takim przypadku niezależnie od wartości wpływów ze sprzedaży części zamiennych dokonywanej w związku z zakończeniem współpracy, Spółka będzie zobowiązana do zwrotu Nabywcy środków pieniężnych w kwocie równej kwocie faktycznie otrzymanej przez Spółkę od Nabywcy na zakup i utrzymanie magazynu części zamiennych i akcesoriów (kwota początkowa po uwzględnieniu rozliczeń kwartalnych).

W nawiązaniu do powyższego przykładu, w sytuacji gdy współpraca Spółki i Nabywcy uległaby zakończeniu z upływem trzeciego kwartału rozliczeniowego i cena sprzedaży stanu magazynowego podmiotowi trzeciemu, wskazanemu przez Nabywcę (równa wartości stanu magazynowego) wyniosłaby 80 j.p., Spółka fizycznie otrzymałaby od podmiotu trzeciego 80 j.p. (cena sprzedaży). Następnie Spółka zwróciłaby Nabywcy tytułem zobowiązania z tytułu rozliczeń związanych z budową utrzymaniem stanu magazynowego części zamiennych i akcesoriów kwotę odpowiadającą środkom faktycznie otrzymanym od Nabywcy, tj. 90 j.p. (80 j.p. pochodzi ze sprzedaży części zamiennych akcesoriów podmiotowi trzeciemu + 10 j.p. z środków własnych Spółki). Kwota ta będzie równa wartości stanu magazynowego na kwartał poprzedzający kwartał zakończenia współpracy.

Spółka podkreśla, że wynik ekonomiczny obu form rozliczeń zakończenia współpracy Spółki i Nabywcy będzie jednakowy, z uwagi na fakt, iż Spółka z tytułu sprzedaży dokonanej na rzecz podmiotu trzeciego uzyska przychód w wysokości wartości sprzedanych części zamiennych, który zostanie w rzeczywistości wykorzystany na uregulowanie części zobowiązania Spółki wobec Nabywcy W pierwszym przypadku natomiast, Spółka nie odnotuje fizycznego wpływu środków pieniężnych ze sprzedaży, lecz dokona wzajemnego potrącenia wierzytelności z Nabywcą.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy otrzymane przez Spółkę środki finansowe od jednego z Nabywców z przeznaczeniem na zbudowanie i utrzymanie stanu magazynowego części zamiennych wykorzystywanych następnie w ramach wykonywania czynności napraw serwisowo-gwarancyjnych są dla niej przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również czy powstanie w opisanym przypadku dla Spółki przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 tej ustawy...


Zdaniem Spółki, otrzymane od Nabywcy środki finansowe przeznaczone na zakup części zamiennych wykorzystywanych wyłącznie w ramach czynności napraw serwisowo -gwarancyjnych realizowanych na rzecz Grupy nie stanowią dla niej przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Dodatkowo, Spółka twierdzi, że w ramach tak opisanego finansowania nie powstanie po jej stronie przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

W pierwszej kolejności, w ocenie Spółki, z tytułu otrzymania od jednego z Nabywców środków pieniężnych na wyposażenie magazynu w części zamienne, które zostaną następnie wykorzystane wyłącznie w ramach czynności na rzecz Grupy, nie powstanie po jej stronie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazano w opisie sytuacji faktycznej, środki finansowe zostaną przekazane Wnioskodawcy do czasowego używania. Końcem okresu, w którym Spółka będzie używała te środki, jest moment zakończenia współpracy z Grupą. Zgodnie z Umową współpraca może zostać zakończona 31 grudnia 2015 r. lub w przypadku jej wcześniejszego rozwiązania. Umowa przewiduje również możliwość przedłużenia współpracy (po 2015 r.). Z powyższego wynika, że przedmiotowe środki finansowe podlegają zwrotowi w przypadku zakończenia współpracy z Grupą, co będzie równoznaczne z zaprzestaniem wykonywania przez Spółkę czynności na rzecz Nabywcy. W momencie zakończenia współpracy z Grupą (w tym z Nabywcą przekazującym Spółce środki finansowe) Spółka będzie miała prawo do sprzedaży stanu magazynowego części zamiennych i akcesoriów temu Nabywcy lub podmiotowi przez niego wskazanemu. Wówczas środki uzyskane ze sprzedaży będą rozliczone z zobowiązaniem Spółki wobec Nabywcy, który przekazał jej środki finansowe na zbudowanie i utrzymanie stanu magazynowego tych części.

Wnioskodawca podkreśla, że otrzymane przez niego środki finansowe nie mogą zostać uznane za przychód również z uwagi na fakt, iż Spółka - wraz z ich otrzymaniem - odnotuje zobowiązanie wobec Nabywcy, który przekazał Spółce te środki. Zobowiązanie to będzie polegało na deklaracji nabycia określonych części zamiennych i akcesoriów oraz konieczności zwrotu Nabywcy środków finansowych w wysokości odpowiadającej wartości otrzymanych od niego środków finansowych.

W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na tak określony charakter i zasady rozliczenia otrzymanych przez Spółkę środków finansowych, mają one charakter quasi „pożyczki”. Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym, do przekazania przedmiotowych środków dojdzie jednak na podstawie Umowy, a nie na podstawie odrębnej umowy pożyczki lub umowy depozytu nieprawidłowego. Niemniej, w ocenie Spółki, konsekwencje otrzymanych środków finansowych od jednego z Nabywców na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych powinny być analogiczne jak dla kapitału pożyczki.

Podsumowując, w ocenie Spółki, otrzymane przez nią od jednego z Nabywców środki finansowe przeznaczone do czasowego używania, z uwagi na ich zwrotny charakter, nie stanowią przychodu w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Następnie, Spółka wskazuje, że w przypadku otrzymania przez nią środków finansowych od jednego z Nabywców nie można mówić o powstaniu u niej przychodu w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W szczególności, Spółka podkreśla, że przedmiotowe świadczenie ma charakter odpłatny, gdyż fakt udostępnienia środków finansowych Wnioskodawcy przez jednego z Nabywców będzie miał wpływ na obniżenie wynagrodzenia Spółki z tytułu realizowanych na rzecz Nabywcy napraw serwisowo-gwarancyjnych. Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym, wynagrodzenie Spółki z tytułu realizacji czynności opisanych w punktach 1 - 3 stanu faktycznego na rzecz Nabywcy zostaje obniżone o koszt kapitału, jaki Spółka musiałaby ponieść w sytuacji, gdyby nie uzyskała od Nabywcy przedmiotowego finansowania. W rezultacie, z uwagi na uwzględnienie kosztu kapitału w kalkulacji wynagrodzenia Spółki (poprzez pomniejszenie tego wynagrodzenia), otrzymanie przez nią środków finansowych bez formalnego naliczania odsetek z tego tytułu nie może zostać uznane za świadczenie nieodpłatne.

Co więcej, Spółka uważa za kluczowy w omawianym aspekcie fakt, że nie tylko ona jest beneficjentem otrzymania od jednego z Nabywców środków na zbudowanie i utrzymanie stanu magazynowego, ale także (przede wszystkim) jest nim cała Grupa, w tym sam wspomniany Nabywca. Skrócenie średniego okresu naprawy serwisowo-gwarancyjnej sprzętu (lepsza obsługa sprzętu dostarczanego przez Nabywcę) podnosi zadowolenie ostatecznych klientów z nabytego sprzętu dostarczanego przez Nabywcę (przykładowo, ostateczny klient będzie pozbawiony komputera osobistego przez krótszy okres). Podkreślenia wymaga też fakt, że zgodnie z ustaleniami stron Umowy, a także z uwagi na parametry techniczne tych części, będą one wykorzystywane jedynie w naprawach sprzętu dostarczanego przez Grupę. Z powyższego wynika, że warunki, na jakich jeden z Nabywców przekaże Spółce środki finansowe na zakup stanu magazynowego zostały określone w sposób uniemożliwiający uznanie, iż są one jednostronnym świadczeniem na rzecz Wnioskodawcy, gdyż de facto (a nawet przede wszystkim) zawierają wymierne korzyści dla samych Nabywców.

Podsumowując, w ocenie Spółki, w ramach opisanego powyżej finansowania, nie powstanie po stronie Spółki przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy przy tym podkreślić, że kluczowe znaczenie dla uznania, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, po stronie Spółki nie powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego korzystania z otrzymanych środków finansowych – jako przychód z nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – mają postanowienia Umowy dotyczące warunków, na jakich jeden z Nabywców przekaże Spółce środki finansowe, a przede wszystkim wpływ udostępnienia środków finansowych przez jednego z Nabywców na wysokość wynagrodzenia Spółki z tytułu realizowanych na rzecz Nabywcy napraw serwisowo-gwarancyjnych. Znaczenie faktu przekazania i wykorzystywania tych środków dla całej Grupy (dla Nabywców), nie ma natomiast charakteru okoliczności samoistnie przesądzającej o prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę oceny skutków podatkowych przedstawionego zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj