Interpretacja Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego
PO-3/443/212/243/MZ/2005
z 18 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO-3/443/212/243/MZ/2005
Data
2005.08.18



Autor
Zachodniopomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
opodatkowanie
paliwo
tranzyt


Pytanie podatnika
W jaki sposób należy klasyfikować dla celów podatku VAT opisane transakcje zakupu oraz sprzedaży paliwa ciężkiego przy zastosowaniu procedury tranzytu zewnętrznego?


Wnoszący pytanie przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż działa w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Aktualnie dokonuje zakupu w krajach trzecich (poza UE) dużych partii mazutu z dalszym przeznaczeniem na zaopatrzenie statków morskich w ruchu międzynarodowym, m. in. w portach polskich takich jak Szczecin, Świnoujście, Police, Gdynia, Gdańsk. Zakupione w kraju trzecim paliwo transportowane jest na burcie wydzierżawionej w tym celu bunkierki, pływającej pod banderą brytyjską. Bunkierka, posiadająca na swojej burcie paliwo, znajduje się na pełnym morzu lub na redzie portu, w którym ma zostać przeprowadzone bunkrowanie. Każdorazowo, przed operacją bunkrowania, przy wejściu do portu morskiego, bunkierka podlega odprawie wejściowej granicznej oraz celnej, na podstawie manifestu morskiego, pełniącego rolę deklaracji skróconej. Bunkierka podpływa pod burtę statku odbierającego paliwo, w którym to momencie otwierana jest procedura tranzytu zewnętrznego i dokonuje przepompowania zafakturowanej wcześniej ilości paliwa. Po zakończeniu bunkrowania, na potwierdzenie faktycznej ilości paliwa dostarczonego na statek odbierający, wystawiany jest kwit bunkrowy, autoryzowany przez sprzedającego oraz kupującego. Po zakończeniu operacji bunkrowania wystawiany jest Tranzytowy Dokument Towarzyszący, zamykający procedurę tranzytu, a bunkierka po dokonaniu odprawy wyjściowej, opuszcza port i oczekuje na kolejne zlecenie bunkrowania lub wypływa poza wody terytorialne Polski. Przepompowane paliwo staje się natomiast zasobem własnym statku morskiego pływającego w ruchu międzynarodowym, a jako towar niewspólnotowy, otrzymuje przeznaczenie powrotnego wywozu z obszaru celnego Wspólnoty. Realizacja przeznaczenia następuje po opuszczeniu przez statek odbierający obszaru Wspólnoty oraz wypłynięciu na wody międzynarodowe, co następuje każdorazowo po wyjściu z portu polskiego oraz dokonaniu odprawy celnej i granicznej. Merytoryczna oraz techniczna strona powyższych operacji, została uzgodniona z Departamentem Ceł Ministerstwa Finansów, a każdorazowa pełna transakcja, przeprowadzana jest w ramach tego samego posterunku celnego oraz pod nadzorem służb celnych.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, w jaki sposób należy klasyfikować dla celów podatku VAT wyżej opisane opisane transakcje zakupu oraz sprzedaży paliwa ciężkiego przy zastosowaniu procedury tranzytu zewnętrznego...

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują następująco: zakup towaru w procedurze tranzytu zewnętrznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie znajduje się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu określonych w art. 5 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani żadnych innych czynności szczególnych określonych powyższą ustawą, które nakładałyby obowiązek podatkowy przy procedurze tranzytu zewnętrznego. W odniesieniu do transakcji sprzedaży paliwa, winna być ona traktowana jako dostawa towaru na terytorium kraju (w oparciu o zasadę terytorialności, gdyż fizycznie dostawa jest realizowana w porcie polskim) oraz podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem stawki 0 %, wynikającej z art. 83 ust. 1 pkt 10 wyżej powołanej ustawy.

Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie uznaje przedstawione stanowisko za zgodne z prawem.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 2 pkt 1 i 7, art. 5 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz art. 83 ust. 1 pkt 10 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju, rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 2 pkt 7, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów, rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają m.in. odpłatne dostawa towarów na terytorium kraju i import towarów, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:

  • używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych do celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
  • używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
  • marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.

Zastosowanie stawki 0 % w wymienionych przypadkach będzie możliwe, stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W przedstawionym stanie faktycznym, mamy do czynienia z dwiema transakcjami:

  • zakupu mazutu od podmiotów z krajów trzecich (poza UE),
  • sprzedaży zakupionego mazutu na terytorium kraju.

Ad. 1 Spółka dokonuje zakupu paliwa (mazutu) od podmiotów z krajów, które nie są członkami Unii Europejskiej. Nie mamy tu jednak do czynienia z importem towarów, ponieważ zakupiony towar nie jest wwożony na terytorium kraju. Tak więc przedmiotowa czynność pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2 Sprzedaż mazutu ma miejsce na redzie polskiego portu morskiego. Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502 z późn. zm.), morskie wody wewnętrzne i morze terytorialne wchodzą w skład terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Redy, na których odbywa się załadunek, wyładunek i kotwiczenie statków, położone całkowicie lub częściowo poza obszarem morza terytorialnego, są włączone do morza terytorialnego. Z uwagi na powyższe, w opisanej sytuacji mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów na terytorium kraju, która w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż paliwa na statki, jako dostawa towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu tychże, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, korzysta z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0 %, jednakże pod warunkiem prowadzenia przez podatnika dokumentacji z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 2 ustawy.

Reasumując, zakup przez Spółkę paliwa w procedurze tranzytu zewnętrznego od podmiotów z krajów trzecich, nie podlega opodatkowaniu, natomiast sprzedaż paliwa dokonywana w tej procedurze na redzie polskiego portu morskiego, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 %, pod warunkiem prowadzenia przez podatnika ewidencji, o której mowa w wyżej powołanym przepisie ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj