Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-603/12-2/AS
z 9 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-603/12-2/AS
Data
2012.10.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
akcja
usługi finansowe
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie usług polegających na pełnieniu funkcji sponsora emisji akcji w związku z dopuszczeniem tych akcji do obrotu publicznego



Wniosek ORD-IN 206 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.07.2012 r. (data wpływu 11.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na pełnieniu funkcji sponsora emisji akcji w związku z dopuszczeniem tych akcji do obrotu publicznego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na pełnieniu funkcji sponsora emisji akcji w związku z dopuszczeniem tych akcji do obrotu publicznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

  1. Ogólne informacje na temat działalności Domu Maklerskiego

Dom Maklerski wykonuje działalność maklerską w zakresie określonym w art. 69 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r. .

Zgodnie z ustawą o obrocie instrumentami finansowymi oraz Regulaminem świadczenia usług maklerskich Dom Maklerski prowadzi dla klientów rachunki, na które składają się; rachunki papierów wartościowych oraz związane z nimi rachunki pieniężne.

Podstawowymi obszarami działalności Domu Maklerskiego jest świadczenie następujących usług:

  1. prowadzenie rachunków oraz usługi dodatkowe z tym związane;
  2. wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia Instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie;
  3. prowadzenie depozytów papierów wartościowych w postaci niematerialnej;
  4. prowadzenie rejestru papierów wartościowych na koncie sponsora emisji;
  5. dystrybucja jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych;
  6. przeprowadzanie subskrypcji akcji;
  7. obsługa wypłat dywidend;
  8. przeprowadzanie wykupu akcj.

  1. Transakcje będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji

Przedmiotem niniejszego wniosku są usługi polegające na pełnieniu funkcji sponsora emisji akcji w związku z dopuszczeniem tych akcji do obrotu publicznego. Funkcja sponsora emisji polega na prowadzeniu rachunków papierów wartościowych dla właścicieli papierów wartościowych nabytych w obrocie pierwotnym lub w ofercie publicznej, którzy nie zdeponowali posiadanych walorów na rachunkach inwestycyjnych.

Z reguły usługi te obejmują następujące czynności wykonywane na rzecz emitenta papierów wartościowych:

  1. wystawienie potwierdzeń nabycia akcji lub świadectw depozytowych dla osób nie posiadających rachunków inwestycyjnych;
  2. weryfikacja potwierdzeń nabycia akcji na podstawie zbiorczych zestawień sporządzonych przez uprawnione podmioty będące uczestnikami KDPW oraz wykonywanie przelewów potwierdzonych akcji;
  3. dokonywanie aktualizacji danych osobowych posiadaczy akcji, również w przypadku spadkobrania, darowizn, czy innych umów cywilnych przenoszących prawo własności akcji;
  4. wystawianie aktualnych potwierdzeń nabycia akcji na podstawie pisemnych oświadczeń posiadaczy akcji;
  5. wystawianie duplikatów wymienionych powyżej dokumentów;
  6. prowadzenie kont sponsora emisji;
  7. inne czynności, dotyczące m.in. okresowej sprawozdawczości oraz archiwizowania danych ustanowione przez KDPW dla prowadzącego konto sponsora emisji;
  8. inne, przewidziane prawem i regulaminem KDPW czynności pozostające w zakresie obowiązków Spółki jako sponsora emisji.

Czynności wymienione powyżej objęte są jedną umową z danym kontrahentem. Z tytułu wykonywania tych usług Spółka uzyskuje jedno, łączne wynagrodzenie (tzn. wynagrodzenie należne Spółce nie jest określane odrębnie dla poszczególnych czynności).

Opisane wyżej usługi będą przez Spółkę świadczone także w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie opisanych we wniosku usług polegających na pełnieniu funkcji sponsora emisji akcji podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT...

Stanowisko Domu Maklerskiego

Świadczenie opisanych we wniosku usług polegających na pełnieniu funkcji sponsora emisji akcji podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Uzasadnienie stanowiska Domu Maklerskiego

  1. Uwagi ogólne

Przepisy art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz ust. 13 ustawy o VAT wprowadzają zwolnienie z opodatkowania VAT dla szerokiej grupy usług, które można zbiorczo określić mianem usług finansowych. W odniesieniu do pytania Domu Maklerskiego zawartych w niniejszym wniosku szczególnie istotna jest treść art. 43 ust. 1 pkt 40 i 41 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 zwolnione z opodatkowania VAT są usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, zwalnia z opodatkowania VAT również usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, a także usługi pośrednictwa w tym zakresie. Jednocześnie ze zwolnienia uregulowanego w tym przepisie nie korzystają usługi przechowywania instrumentów finansowych oraz usługi zarządzania tymi instrumentami.

W celu określenia zakresu stosowania art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, należy odwołać się do definicji instrumentów finansowych określonej w art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie ze wspomnianą definicją, pojęcie to obejmuje papiery wartościowe i instrumenty niebędące papierami wartościowymi. Wyjaśnienie sformułowania papiery wartościowe zawarte jest w art. 3 pkt lit. a) i b) wymienionej ustawy. Przepisy te stanowią, że do papierów wartościowych zalicza się m.in. akcje, prawa poboru, prawa do akcji, warianty subskrypcyjne, obligacje, certyfikaty inwestycyjne. Natomiast katalog instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi określa art. 2 ust 1 pkt 2 lit. a)-i), zgodnie z którym do tej grupy zalicza się, m. in. kontrakty terminowe, swapy walutowe, opcje na kursy walut.

  1. Pełnienie funkcji sponsora emisji akcji jako usługa kompleksowa

W ocenie Spółki, opisane w stanie faktycznym wniosku czynności związane z pełnieniem funkcji sponsora emisji akcji stanowią element kompleksowej usługi finansowej. Z ekonomicznego punktu widzenia czynności te stanowią jedną całość - ich celem jest zapewnienie emitentowi kompleksowej obsługi związanej z nabyciem akcji przez podmioty, które nie zdeponowały posiadanych walorów na rachunkach inwestycyjnych.

Fakt, że wymienione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego czynności stanowią usługę kompleksową, podkreślony jest również przez okoliczność, że wynagrodzenie należne Spółce określane jest w sposób zbiorczy, bez podziału na kwoty dotyczące poszczególnych czynności.

  1. Pełnienie funkcji sponsora emisji akcji jako usługa zwolniona z VAT

Opisane w stanie faktycznym wniosku usługi polegające na pełnieniu funkcji sponsora emisji akcji dotyczą niewątpliwie instrumentów finansowych, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Zatem usługi te objęte są zakresem pojęcia „usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe”, tj. pojęcia określającego zakres usług zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

Jednocześnie, w odniesieniu do omawianych usług nie znajdują zastosowania żadne wyłączenia ze zwolnienia, wynikające m.in. z treści art. 43 ust. 15 ustawy o VAT.

W konsekwencji, świadczenie usług sponsora emisji akcji podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że analogiczne stanowisko wyrażane jest w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, w tym m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17.11.2011 r. (sygn. IPPP1/443-1207/11-4/BS). Interpretacja ta dotyczyła stawki VAT na świadczenie przez dom maklerski kompleksowej usługi, w ramach której usługodawca pełnił także funkcję sponsora emisji akcji. Organ podatkowy stwierdził, że usługa świadczona przez dom maklerski stanowi usługę kompleksową, której przedmiotem są instrumenty finansowe. W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że świadczenie usług będących przedmiotem interpretacji podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Analogiczne stanowisko wyrażone zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 7.11.2011 r. (sygn. IBPP3/443-871/11/PK).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że świadczenie przez Spółkę usługi polegającej na pełnieniu funkcji sponsora emisji podlega zwolnieniu z VAT.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą.

Treść cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 135 ust. 1 lit. f Dyrektywy, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że podstawowymi obszarami działalności Wnioskodawcy jako biura maklerskiego jest: prowadzenie rachunków oraz usługi dodatkowe z tym związane; wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia Instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie; prowadzenie depozytów papierów wartościowych w postaci niematerialnej; prowadzenie rejestru papierów wartościowych na koncie sponsora emisji; dystrybucja jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych; przeprowadzanie subskrypcji akcji; obsługa wypłat dywidend; przeprowadzanie wykupu akcji.

Wątpliwości Spółki budzi kwestia opodatkowania usługi polegającej na pełnieniu funkcji sponsora emisji akcji w związku z dopuszczeniem tych akcji do obrotu publicznego. Funkcja sponsora emisji polega na prowadzeniu rachunków papierów wartościowych dla właścicieli papierów wartościowych nabytych w obrocie pierwotnym lub w ofercie publicznej, którzy nie zdeponowali posiadanych walorów na rachunkach inwestycyjnych. W zakres usługi wchodzą czynności wykonywane na rzecz emitenta papierów wartościowych, tj. wystawienie potwierdzeń nabycia akcji lub świadectw depozytowych dla osób nie posiadających rachunków inwestycyjnych; weryfikacja potwierdzeń nabycia akcji na podstawie zbiorczych zestawień sporządzonych przez uprawnione podmioty będące uczestnikami Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. oraz wykonywanie przelewów potwierdzonych akcji; dokonywanie aktualizacji danych osobowych posiadaczy akcji, również w przypadku spadkobrania, darowizn, czy innych umów cywilnych przenoszących prawo własności akcji; wystawianie aktualnych potwierdzeń nabycia akcji na podstawie pisemnych oświadczeń posiadaczy akcji; wystawianie duplikatów wymienionych powyżej dokumentów; prowadzenie kont sponsora emisji; inne czynności, dotyczące m.in. okresowej sprawozdawczości oraz archiwizowania danych ustanowione przez KDPW dla prowadzącego konto sponsora emisji; inne, przewidziane prawem i regulaminem KDPW czynności pozostające w zakresie obowiązków Spółki jako sponsora emisji.

Formułując własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że usługa polegająca na pełnieniu funkcji sponsora emisji jest usługą kompleksową i podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

W pierwszej kolejności zauważyć należy, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem VAT powinno być traktowane jak odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Kwestia kompleksowości usług była rozstrzygana przez Trybunał Sprawiedliwości UE, który wypowiedział się w tym zakresie w sprawach C-349/96 CPP, C-41/04 Levob, C-111/05 Aktiebolaget NN. Na tle dotychczasowego dorobku orzeczniczego TSUE sformułowane zostały kryteria przesądzające o tym, kiedy występuje świadczenie złożone. Ma ono miejsce w sytuacji, gdy (i) świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej, (ii) poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, (iii) kiedy nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych, (iv) kiedy nie istnieje możliwość odrębnego fakturowania za daną czynność. Usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie tut. organu, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, iż wskazane w opisie sprawy czynności spełniają przesłanki do uznania ich za jedną całość, bowiem ich celem jest zapewnienie emitentowi kompleksowej obsługi związanej z nabyciem akcji przez podmioty, które nie zdeponowały posiadanych walorów na rachunkach inwestycyjnych poprzez prowadzenie rejestru emisji, w związku z czym samoistne świadczenie wskazanych czynności nie ma ekonomicznego uzasadnienia.

Za powyższym przemawia również fakt, że Spółka uzyskuje jedno, łączne wynagrodzenie, tzn. wynagrodzenie należne Spółce nie jest określane odrębnie dla poszczególnych czynności.

W celu określenia, czy usługa polegająca na pełnieniu funkcji sponsora emisji może korzystać ze zwolnienia konieczna jest jej ocena pod kątem spełnienia dyspozycji wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 41 oraz art. 43 ust. 13 ustawy.

Ustawodawca określając ramy przedmiotowe art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy odwołał się do definicji zawartej w ustawie z dnia 29.07.2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384). Zwrócić należy uwagę, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy, ustawa reguluje zasady, tryb i warunki podejmowania i prowadzenia działalności w zakresie obrotu papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi, prawa i obowiązki podmiotów uczestniczących w tym obrocie oraz wykonywanie nadzoru w tym zakresie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 instrumentami finansowymi są m.in. papiery wartościowe, pod pojęciem których należy rozumieć akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego (art. 3 pkt 1 lit. a tejże ustawy).

Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług, ani Dyrektywa nie zdefiniowała pojęcia transakcji których przedmiotem są papiery wartościowe, ani pojęcia pośrednictwa dotyczących papierów wartościowych. Dlatego istotną rolę w określeniu zakresu tych terminów, odgrywa orzecznictwo TSUE. W orzeczeniu w sprawie C-2/95 SDC TSUE podkreślił, że: „obrót papierami wartościowymi obejmuje czynności, które zmieniają sytuację prawną bądź finansową pomiędzy stronami i są porównywalne do czynności, które występowały w przypadku przelewu lub płatności.” Podobnie w orzeczeniu C-235/00 CSC TSUE wskazał, że sformułowanie „transakcje, których przedmiotem są papiery wartościowe” oznacza transakcje skutkujące ustanowieniem, zmianą lub wygaśnięciem praw i obowiązków stron wynikających z papierów wartościowych.”

Odnośnie natomiast zakresu pojęcia pośrednictwa dotyczącego papierów wartościowych, TSUE podkreślił w ww. orzeczeniu C-235/00, że: odnosi się ono do działalności pośrednika, który nie przyjmuje roli którejkolwiek ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego oraz którego działalność polega na czymś innym, niż świadczenie usług wchodzących w zakres umowy, typowo wykonywanych przez strony takich umów. Celem negocjacji (pośrednictwa) jest wykonanie wszystkich czynności niezbędnych w celu zawarcia przez dwie strony umowy, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek własnego zaangażowania negocjatora określonego w warunkach umowy.

Na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście powołanych wyżej orzeczeń TSUE, należy odrzucić możliwość zastosowania zwolnienia dla przedmiotowych usług, w oparciu o przepisy art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, bowiem istotą czynności wykonywanych w ramach usługi polegającej na pełnieniu funkcji sponsora emisji akcji nie jest obrót instrumentami finansowymi, ani też pośrednictwo w tym zakresie.

W ocenie organu wykonywane przez Spółkę czynności, szczegółowo opisane we wniosku nie zmierzają do zmiany sytuacji prawnej bądź finansowej pomiędzy stronami, co oznacza, że nie powodują zmiany, powstania lub wygaśnięcia praw i obowiązków stron w stosunku do papierów wartościowych będących ich przedmiotem. Tym samym stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Kolejno należy poddać analizie normę prawną wyrażoną w art. 43 ust. 13 ustawy, przewidującą zwolnienie dla usług stanowiących element usług wymienionych w ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41 tegoż artykułu.

W trakcie oceny, czy dane usługi można uznać za pomocnicze dla usługi finansowej również nie sposób pominąć wniosków płynących z cytowanego wyżej orzecznictwa TSUE. W wyroku w sprawie C-2/95 SDC TSUE podkreślił, iż aby usługi pomocnicze dla usług finansowych mogły korzystać ze zwolnienia „muszą, w szerokim ujęciu, tworzyć odrębną całość, spełniając w efekcie szczególne, zasadnicze funkcje opisanej usługi (...). Usługę zwolnioną z podatku na podstawie przepisów dyrektywy należy odróżnić od zwykłej fizycznej lub technicznej dostawy, takiej jak udostępnienie bankowi systemu obsługi danych.” Warunek wypełniania specyficznych i istotnych funkcji usługi głównej przez usługę pomocniczą, uprawniający tą ostatnią do zwolnienia od podatku, był wielokrotnie przywoływany w innych wyrokach TSUE, np.: w sprawach C-235/00 CSC (pkt 25), C-169/04 Abbey National (pkt 70 i 71).

Uwzględniając wskazania określone w art. 43 ust. 13 ustawy oraz wnioski płynące z przytoczonego orzecznictwa TSUE należy uznać, że aby transakcje mogły zostać uznane za czynności zwolnione, czynności te muszą stanowić element usługi, której przedmiotem są instrumenty finansowe, muszą mieć odrębny od tej usługi charakter, jak również muszą być niezbędne do wykonania tej usługi oraz dla niej właściwe, czyli specyficzne.

Usługa polegająca na pełnieniu funkcji sponsora emisji akcji niewątpliwie stanowi element składowy usługi, której przedmiotem są instrumenty finansowe, bowiem jest ściśle związana z usługą przeprowadzenia emisji akcji.

Wskazać należy, że podstawą normatywną dla instytucji rejestru sponsora emisji jest art. 4 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Stosownie do tego przepisu, od chwili zarejestrowania papierów wartościowych na podstawie umowy, której przedmiotem jest rejestracja papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych, za rachunki papierów wartościowych uważa się również zapisy dotyczące tych papierów dokonywane w związku z ich subskrypcją lub sprzedażą w obrocie pierwotnym lub w pierwszej ofercie publicznej, przez podmioty prowadzące działalność maklerską lub banki powiernicze, o ile identyfikują one osoby, którym przysługują prawa z papierów wartościowych.

Funkcja sponsora emisji polega więc na prowadzeniu rachunków papierów wartościowych dla właścicieli papierów wartościowych nabytych w obrocie pierwotnym lub w ofercie publicznej, którzy nie zdeponowali posiadanych walorów na rachunkach inwestycyjnych. Konstrukcja rejestru sponsora emisji umożliwia zatem inwestorom nabywanie i posiadanie papierów wartościowych w danej ofercie publicznej bez konieczności otwarcia rachunków papierów wartościowych.

W ocenie tut. organu usługa polegająca na pełnieniu funkcji sponsora emisji z uwagi na fakt, że jest częścią procesu związanego z emisją akcji, mającą na celu zapewnienie emitentowi kompleksowej obsługi związanej z nabyciem akcji przez podmioty, które nie posiadają rachunków inwestycyjnych, stanowi niezbędny i właściwy element usługi, której przedmiotem są instrumenty finansowe. Zauważyć należy, iż opisana usługa jest charakterystyczna jedynie dla usług, związanych z emisją akcji. Ponadto usługa ta może być potraktowana jako odrębna całość, o czym świadczy fakt, że może być świadczona przez odrębny podmiot, nie doznając uszczerbku na jej charakterze.

Reasumując, usługi świadczone przez Spółkę, polegające na pełnieniu funkcji sponsora emisji, jako usługi pomocnicze do usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe, mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 13 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za nieprawidłowe, z uwagi na uzasadnienie, w którym Spółka wskazała, iż świadczenie usług sponsora emisji podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że nie znajdują zastosowania w sprawie, bowiem rozstrzygają w odmiennym stanie faktycznym. Mianowicie odnoszą się do sytuacji, w której dom maklerski świadczył kompleksową usługę, w ramach której pełnił także funkcję sponsora emisji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj