Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/131/88/2005/GS
z 29 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/131/88/2005/GS
Data
2005.06.29



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
fakturowanie
odliczenie podatku od towarów i usług
zaokrąglanie kwot


Pytanie podatnika
Czy na podstawie przepisów ustawy o VAT, a w szczególności przepisów art. 86 i nast, oraz przepisów Rozporządzenia, w szczególności § 14 ust. 2, Spółka postępuje prawidłowo odliczając podatek VAT naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych od Spółki Y pomimo, iż na fakturach tych kwota podatku VAT jest zaokrąglona do pełnych dziesiątek groszy?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 01.04. 2005r. ( data wpływu do urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), a także § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 97, poz.970 ze zm.) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów od Spółki Y z siedzibą w Niemczech, która to jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT. W związku z dostawami towarów Spółka Y wystawia faktury VAT dla Wnioskodawcy, w których kwota należnego podatku VAT jest zaokrąglana do pełnych dziesiątek groszy.W związku z zakupami towarów od Spółki Y, Wnioskodawca odlicza podatek VAT naliczony w wysokości wynikającej z otrzymywanych faktur VAT.
Pytanie podatnika:
Czy na podstawie przepisów ustawy o VAT, a w szczególności przepisów art. 86 i nast, oraz przepisów Rozporządzenia, w szczególności § 14 ust. 2, Spółka postępuje prawidłowo odliczając podatek VAT naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych od Spółki Y pomimo, iż na fakturach tych kwota podatku VAT jest zaokrąglona do pełnych dziesiątek groszy?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego.

Zdaniem Spółki w przedmiotowej sprawie przepisy ustawy o VAT należy interpretować w sposób następujący:
Zgodnie z przepisem art. 86 ustawy o VAT kw:oty podatku określone w fakturach wystawianych przez NNN w związku z dostawą towarów na rzecz Spółki stanowią dla Spółki podatek naliczony podlegający odliczeniu.W przedmiotowej sprawie nie znajdzie natomiast zastosowania przepis § 14 ust. 2 pkt 4) lit. b) Rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadku, gdy wystawiono faktury podające kwoty niezgodne ze stanem faktycznym, faktury te nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.Faktury wystawiane przez NNN w związku z dostawami na rzecz Spółki są bowiem zgodne ze stanem faktycznym. Pojęcie "stan faktyczny" nie obejmuje bowiem zdaniem Spółki swym zakresem znaczeniowym określenia kwoty należnego podatku VAT.
Brak zgodności ze stanem faktycznym wystąpiłby jedynie w przypadku, gdyby informacje objęte fakturą były nieprawdziwe (np. sprzedaż towarów, której dotyczy faktura w ogóle by nie wystąpiła, albo cena towarów podana w fakturze byłaby inna niż cena faktycznie ustalona przez strony). Dodatkowo należy wskazać, iż na gruncie przepisów obowiązujących przed l maja 2004r. zaokrąglenia kwot podawanych w fakturach obejmujące niewielkie kwoty uznawane były za "wadliwości mniejszej wagi" nie powodujące w praktyce negatywnych konsekwencji dla podatników. Świadczy o tym np. pismo MF z dnia 15 grudnia 1994r. (MWM-6513/94) do Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej (wykaz wadliwości mniejszej wagi występujących na fakturach).Reasumując Spółka uważa, iż przepisy ustawy o VAT oraz Rozporządzenia należy interpretować w ten sposób, iż podatek VAT naliczony wynikający z faktur wystawianych przez NNN w związku z dostawami towarów na rzecz Spółki jest dla Spółki odliczalny, pomimo iż podatek ten jest przez NNN zaokrąglany do pełnych dziesiątek groszy.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodaawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że dostawca wystawia faktury VAT, w których wykazuje kwoty podatku zaokrąglone do pełnych dziesiątek groszy.Zgodnie z § 13 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 240, poz.2063) zaokrąglanie podstaw opodatkowania, z zastrzeżeniem § 14, następuje w ten sposób, że kwoty wynoszące:
1) mniej niż 50 groszy pomija się;
2) 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
Ust 2. w/w paragrafu mówi, że zaokrąglanie kwot podatków, z zastrzeżeniem § 14, odsetek za zwłokę, oprocentowania nadpłat, wynagrodzeń przysługujących płatnikom lub inkasentom oraz opłaty prolongacyjnej następuje w ten sposób, że kwoty wynoszące:
1) mniej niż 5 groszy pomija się;
2) 5 i więcej groszy podwyższa się do pełnych dziesiątek groszy.
W § 14 w/w rozporzadzenia stwierdzono, że zaokrąglanie podstaw opodatkowania i kwot podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, jeżeli podatki te nie są pobierane przez płatników, a także podatku dochodowego od osób prawnych dokonywane jest do pełnych złotych, z pominięciem groszy.
Są to przepisy ogólne. W myśl zasady - lex specialis derogat legi generali - dla ustalenia prawidłowej kwoty podatku będzie miał zastosowanie przepis szczególny zawarty w § 12 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, póz. 971), mówiący o tym, że kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.
Z powyższego wynika, że kontrahent Wnioskodawcy postępuje nieprawidłowo, zaokrąglając kwoty podatku do pełnych dziesiątek groszy.

Zgodnie z § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 97, poz.970 ze zm.) w przypadku faktur lub faktur korygujących nie stanowią podstawy do obniżenia przez nabywcę kwoty podatku należnego, zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego dokumenty inne niż oryginały tych faktur lub faktur korygujących albo ich duplikaty.W ust. 2 tego przepisu stwierdzono, że w przypadku gdy:
1)sprzedaż towarów lub usług została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii,
2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji,
3)wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż towarów lub usług,
4)wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a) stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane,
b) podające kwoty niezgodne ze stanem faktycznym,
c) potwierdzające czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego.
5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedawcę- faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.Reasumując, braki merytoryczne faktury mogą powodować skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie opodatkowania, jak również prowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku naliczonego w szczególności do jego zawyżenia.
Z powyższego wynika, iż skoro kwoty podatku, w fakturach wystawionych przez kontrahenta, są niezgodne ze stanem faktycznym (zaniżone lub zawyżone), faktury te nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Pouczenie
1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.
3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-iu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj