Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-163/05/IJ-63560
z 26 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-163/05/IJ-63560
Data
2005.10.26



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
import usług
licencja
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie


Pytanie podatnika
Jaka stawka podatku od towarów i usług obowiązuje dla importu usług licencyjnych?


Z opisu stanu faktycznego zawartego w przedmiotowym piśmie wynika, że Spółka jako operator sieci telewizyjnej kablowej zawiera umowy z nadawcami programów telewizyjnych, określane mianem „umowy licencyjnej”. Przedmiotem umowy jest udzielenie „na rzecz operatora płatnej, niewyłącznej licencji na rozprowadzanie programów w eksploatowanych przez operatora sieciach telewizji kablowej”. Umowy zawierane są zarówno z nadawcami mającymi siedzibę w kraju, jak i poza terytorium kraju. Jednostka w związku z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług wystawia faktury wewnętrzne z tytułu importu usług naliczając podatek należny w wysokości 22%. Jednocześnie Spółka zaznacza, że licencje te nie spełniają warunków art. 147 ustawy koniecznych do zastosowania zwolnienia. Ponadto Jednostka informuje, iż podmioty udzielające licencji są nadawcami programów, a nie twórcami w rozumieniu przepisów prawa autorskiego.

Wątpliwości Podatnika wzbudził fakt, iż jeden z nadawców rozpoczął wystawianie faktur z 7 % stawką podatku VAT z tytułu usług licencyjnych.

Zgodnie ze stanowiskiem Strony, czynność udzielania licencji na rzecz operatorów kablowych stanowi świadczenie usług opodatkowanych stawką 22% podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004r. ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport i import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. wyżej ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Na mocy art. 17 ust. 2 przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

W świetle art. 27 ust. 3 w/w ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, czyli m. in. usługi udzielania licencji i sublicencji w przypadku gdy są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

– miejscem świadczenia tych usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Jak z powyższego wynika krajowy usługobiorca z tytułu importu usług jest zawsze podatnikiem w następstwie świadczenia na jego rzecz usług udzielania licencji.

Zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami otrzymanie przez podatnika podatku od towarów i usług świadczącego usługi telewizji kablowej, licencji na rozprowadzanie programów telewizyjnych od nadawców zagranicznych stanowi dla tego podatnika import usług i rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług po stronie nabywcy.

Obowiązek podatkowy zgodnie z art. 19 ust. 19 w związku z ust. 13 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług powstaje u licencjobiorcy z chwilą dokonania przez niego całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku między innymi importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Zasady wystawiania faktur wewnętrznych zostały określone w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z 2005r.) stanowiącym, iż przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy (...).

Stosownie do zapisu art. 147 powołanej na wstępie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w okresie do 31 grudnia 2005r. zwalnia się od podatku usługi udzielania licencji i sublicencji, inne niż wymienione w art. 4 pkt 2 lit. c i lit. e ustawy, o której mowa w art. 175, czyli ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z 1993r. ze zm.), udzielone na podstawie umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, bez uwzględnienia zmian tych umów dokonanych po tym dniu. Przepis ten stosuje się pod warunkiem, że umowy te zostały zarejestrowane w urzędzie skarbowym przed dniem 14 maja 2004r. W przepisie art. 147 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. mowa jest o udzielaniu licencji i sublicencji, które dopiero od dnia 1 maja 2004r. podlegają opodatkowaniu podatkiem, czyli innych niż wymienione w art. 4 pkt 2 lit 3 i lit e ustawy z dnia 8 stycznia 1993r., tj. innych niż udzielanie licencji, sublicencji w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej, udzielania licencji lub upoważnienie do korzystania z licencji oraz przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa autorskiego – w odniesieniu do programu komputerowego, które podlegały już opodatkowaniu przed ta datą. Rejestracji umowy dotyczącej licencji powinien dokonać podatnik podatku od towarów i usług we właściwym dla niego urzędzie skarbowym. Jednakże z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, iż umowy licencyjne nie spełniają warunków, o których mowa w powołanym powyżej art. 147 ustawy.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 u art. 114 ust. 1. W poz. 151 załącznika nr 3 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 64.20.3 „usługi radia i telewizji kablowej z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi;
  2. działalności agencji informacyjnych”, które zostały opodatkowane stawką 7%.

Ponadto w w/w załączniku nr 3 w poz. 162 zostały wymienione usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Jednakże w objaśnieniach do załącznika nr 3 (obniżającego stawkę podatku do wysokości 7%) zawarto zastrzeżenie, że wykaz ten nie ma zastosowania do zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

Udzielania licencji na rozprowadzanie programów w sieci telewizji kablowej nie mieści się w zakresie czynności polegających na rozprowadzaniu przez operatora telewizji kablowej programów radiowych i telewizyjnych, o których mowa w poz. 151 załącznika nr 3.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione zostały od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pkt 11 tegoż załącznika wymienione zostały między innymi usługi o symbolu PKWiU ex 92 związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Powyższe unormowanie będzie miało zastosowanie w przypadku gdy licencji i sublicencji do praw autorskich udzielają twórcy lub artyści wykonawcy.

Ustawa o podatku od towarów i usług, biorąc pod uwagę podmiotowy zakres usług licencyjnych, czyli określenie podmiotów (podatników), świadczących te usługi, odsyła do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zakres pojęcia „twórca” w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych ukierunkowany jest przedmiotowo, czyli twórcą jest osoba, która stworzyła utwór. Ponieważ pojęcie utworu jest bardzo niejednoznaczne i ogólne jest nim każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze (art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 80, poz. 904 z 2000r. ze zm.).

W uzupełnieniu stanu faktycznego wniosku Spółka wskazuje, iż podmioty udzielające licencji są nadawcami programów, a nie twórcami w rozumieniu przepisów prawa autorskiego.

Zatem w przypadku, gdy licencji lub sublicencji do praw autorskich udzielają podatnicy dysponujący prawami autorskimi uzyskanymi od twórców (obrót licencjami), czynności te podlegają opodatkowaniu stawką określoną w art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. stawką 22%.

W świetle powyższych przepisów otrzymanie przez podatnika podatku od towarów i usług, świadczącego usługi telewizji kablowej, licencji na rozpowszechnianie programów telewizyjnych od nadawców zagranicznych, którzy nie są twórcami tych programów w rozumieniu przepisów prawa autorskiego, stanowi dla tego podatnika import usług i rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług po stronie nabywcy, a czynności te podlegają opodatkowaniu stawką określoną w art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. stawką 22% i powinny być potwierdzone fakturą wewnętrzną.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje, że stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 26 lipca 2005r. jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj