Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/121/80/2005/GS
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/121/80/2005/GS
Data
2005.06.20



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
podstawa opodatkowania
rabaty
rabaty premiowe
rabaty transakcyjne


Pytanie podatnika
Czy premie pieniężne wypłacane kontrahentom pod warunkiem dokonania przez nich ustalonej wartości zakupów oraz terminowego regulowania płatności należy uznać za rabat, o którym mowa w przepisie atr. 29 ust. 4 ustawy?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U.z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.03. 2005r. ( data wpływu do urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 póz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Podany we wniosku stan Faktyczny jest następujący:

Spółka w ramach współpracy z aptekami dokonuje sprzedaży towarów.W przypadku, gdy sprzedaż na rzecz danego odbiorcy przekracza określoną w umowie wartość, a zobowiązania ze strony kontrahenta były regulowane terminowo, Spółka przyznaje temu podmiotowi premię pieniężną.
Pytanie podatnika:
Czy premie pieniężne wypłacane kontrahentom pod warunkiem dokonania przez nich ustalonej wartości zakupów oraz terminowego regulowania płatności należy uznać za rabat, o którym mowa w przepisie atr. 29 ust. 4 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego.

Stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót, w myśl przepisu art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów). W naszej opinii z przepisów określających zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług jednoznacznie wynika, iż wypłacana kontrahentowi przez Spółkę premia pieniężna, którą można przyporządkować do konkretnej transakcji i jest wypłacana pod warunkiem dokonania przez niego ustalonej wartości zakupów oraz terminowego regulowania płatności nosi cechy obniżenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży. Tym samym wypłacana przez nas premia pod względem ekonomicznym tożsama jest z rabatem. Przepisy ustawy nie definiuj ą pojęcia rabatu. Dlatego w naszej opinii posłużyć należy się definicją Słownika Języka Polskiego PWN, zgodnie z którą rabat to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głownie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie. Z literalnego brzmienia cytowanej definicji wynika, iż premie pieniężne przyznawane kontrahentom za osiągnięcie określonego pułapu obrotów, wywierające wpływ na obniżenie cen sprzedaży towarów, odnoszące do konkretnego towaru, należy uznać za formę rabatu.
Wobec powyższego do wypłacanych przez Spółkę premii pieniężnych zastosowanie będzie miał przepis art. 29 ust. 4 ustawy. Udokumentowanie tych czynności powinno nastąpić natomiast zgodnie z przepisem § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 97, póz. 971), tj. poprzez wystawienie faktury korygującej.Stanowisko Spółki oparte jest również na wyjaśnieniu Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 30 grudnia 2004r (sygn. Akt Nr PPS- 812-1222/2004/AP/4026) skierowanego do wszystkich dyrektorów izb skarbowych i dyrektorów urzędów kontroli skarbowej. W wyjaśnieniu tym podkreślono, iż dla celów podatkowych wypłacone premie pieniężne traktować należy jak rabat lub jako zapłatę za usługę. W sytuacji, gdy - tak jak ma to miejsce w analizowanym stanie faktycznym- wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w przepisie art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Kwalifikacja powyższa uzasadniona jest nawet wówczas, gdy jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty.Spółka uważa, że stanowisko jej jest zgodne z opinią, jaką w przedmiotowej sprawie zajęła Izba Skarbowa w Rzeszowie (sygn. IS.II/2-443/365/04 oraz IS.II 72-443/198/04). Izba uznała, że gdy sprzedawca wypłaca kupującemu premię pieniężną pod warunkiem dokonania ustalonego limitu zakupów i terminowego regulowania należności, to w konsekwencji dochodzi obniżenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży. Premia pieniężna udzielana kupującemu winna być wówczas traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust.4 ustawy. Identyczne stanowisko zajął Drugi Mzowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie (sygn.US72 /RPP1/ 443-150/ 047 MM) oraz Urząd Skarbowy w Sanoku ( sygn.US-PP/443/53/04).

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym prawnym

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np.dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj.m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.W przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, iż istnieje ścisły związek pomiędzy wypłacaną premią^ a dostawą towarów związaną z konkretną transakcją.
W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr. 54 póz. 535 z pózn. zm.),ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. W sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr. 97, póz. 971).W § 19 ust. 1 w/cyt. Rozporządzenia zawarto unormowania, iż w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Natomiast w § 19 ust. 4 jest zapis, że sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.W przedstawionym stanie faktycznym stwierdzić należy, iż otrzymywane przez kontrahentów premię pieniężne nie stanowią wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług lecz pełnią funkcję rabatu udzielonego przez sprzedawcę.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanuprawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowei organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-iu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekstjednolity Dz. U. Nr 253 z 2004r póz. 2532 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacieskarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formienaklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj