Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-176/12/DP
z 14 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-176/12/DP
Data
2012.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
opodatkowanie
piasek
zdarzenie
źródło


Istota interpretacji
Czy w związku z jednorazowym przyjęciem ziemi (piasku) przez Wnioskodawcę zdarzenie to należy traktować incydentalnie, czy też pomimo takiego jednorazowego zdarzenia Wnioskodawca staje się podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i jest zobowiązany do złożenia zeznania rocznego i zapłaty podatku dochodowego na zasadach ogólnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 16 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu 7 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wynagrodzenia z tytułu przyjęcia ziemi (piasku) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wynagrodzenia z tytułu przyjęcia ziemi (piasku).

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu 7 maja 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo sadownicze - nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Do Wnioskodawcy zgłosiła się firma wykonująca prace budowlane, która zobowiązana była m. in. do wywozu ziemi (piasku) z wykopu pod obiekt budowlany, z propozycją przyjęcia przez Wnioskodawcę jednorazowo ziemi (piasku), za opłatą z ich strony. Ze względu na wielkość gospodarstwa Wnioskodawca bez problemu zagospodaruje nadwyżki ziemi (piasku) uzupełniając ubytki i nierówności na swoim terenie, dlatego też zgodził się na ww. propozycję. Za przyjęcie ziemi (piasku) Wnioskodawca, jako podatnik podatku od towarów i usług wystawił fakturę VAT.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazano, że jednorazowego przyjęcia piasku dokonano na podstawie umowy ustnej – potwierdzeniem zawarcia ww. umowy jest wystawiona przez Wnioskodawcę faktura VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.


Czy w związku z jednorazowym przyjęciem ziemi (piasku) przez Wnioskodawcę zdarzenie to należy traktować incydentalnie, czy też pomimo takiego jednorazowego zdarzenia Wnioskodawca staje się podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i jest zobowiązany do złożenia zeznania rocznego i zapłaty podatku dochodowego na zasadach ogólnych...


Wnioskodawca uważa, że uzasadnionym jest potraktowanie tego zdarzenia gospodarczego jako pojedynczej transakcji między dwoma podmiotami, czyli podlega pod ustawę o podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie znajduje uzasadnienia dla zakwalifikowania takiej pojedynczej incydentalnej transakcji, jako przedmiotu podlegania ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczenia jej jako dochody opodatkowane na zasadach ogólnych. Wnioskodawca uważa, że powyższa transakcja nie różni się niczym od np. transakcji zakupu samochodu od innej osoby, którą to transakcję bez wątpliwości kwalifikuje się „pod jurysdykcję ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Przepis art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), określa w sposób ogólny przedmiotowy i podmiotowy zakres zastosowania przepisów ustawy. Stanowi on, iż przedmiotem jej regulacji jest opodatkowanie dochodów osób fizycznych podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie, których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:


  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt


  • licząc od dnia nabycia.


Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący.

Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Definicja ta określa w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczane do działalności rolniczej. Przyjmując tę działalność za źródło przychodów należy uznać wszystkie przychody z tego źródła za ich integralną część. Dochody osoby prowadzącej działalność rolniczą uzyskiwane z tej działalności są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wszelkie inne przychody, także pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej - nie stanowią przychodów z tej działalności. Z tego względu do przychodów tych, mimo iż uzyskiwane są przez osoby prowadzące działalność rolniczą, stosuje się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa w rozdziale drugim źródła przychodów.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są:


  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony);
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    1. jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
  9. inne źródła.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy cytowanego uprzednio art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów są "inne źródła". Do przychodów z innych źródeł należy zaliczyć każdy przychód, który nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8.

W myśl zaś art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1, 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie zaś do art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo sadownicze – z tego tytułu nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca w wyniku zawartej ustnej umowy przyjął od firmy wykonującej prace budowlane ziemię (piasek) z wykopu pod obiekt budowlany i otrzymał wynagrodzenie z tego tytułu. Na przyjęcie ziemi (piasku) Wnioskodawca, jako podatnik podatku od towarów i usług wystawił fakturę VAT. Ponadto we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż opisane przez Niego zdarzenie miało charakter „pojedynczej incydentalnej transakcji”.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji pojęcia „incydentalny”. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym słowniku Języka Polskiego PWN, termin „incydentalny” oznacza „mający małe znaczenie lub zdarzający się bardzo rzadko”.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko w sprawie uznać należy za nieprawidłowe, bowiem opisana we wniosku transakcja, nie stanowi działalności rolniczej i pomimo że - jak wskazano - było to zdarzenie incydentalne, spowodowała przysporzenie po stronie Wnioskodawcy stanowiące dla Niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, fakt że była to pojedyncza transakcja między dwoma podmiotami, nie uzasadnia stanowiska, że uzyskane z tej transakcji wynagrodzenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przepisy ww. ustawy nie uzależniają bowiem opodatkowania od częstotliwości wykonywania czynności. Nie znajduje również uzasadnienia twierdzenie, że brak opodatkowania tym podatkiem wynika z tego że transakcja ta jest objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Nie rozstrzygając kwestii opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wskazać bowiem należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje wyłączenia od opodatkowania transakcji objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zakres tych ustaw jest odrębny ze względu na różny przedmiot opodatkowania, bowiem opodatkowaniu w podatku dochodowym od osób fizycznych podlega co do zasady dochód (przychód) zaś w podatku od czynności cywilnoprawnych – czynności wskazane w art. 1 tej ustawy. Opisana we wniosku transakcja nie może być porównywana np. do zakupu samochodu, gdyż nabywca samochodu nie uzyskuje z tego tytułu wynagrodzenia. W niniejszej sprawie, za świadczenie polegające na przyjęciu ziemi otrzymał Pan wynagrodzenie, które nie mieści się w żadnej z kategorii dochodów (przychodów) wyłączonych lub zwolnionych od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące uregulowania prawne w tym zakresie stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu otrzymania opłaty za przyjęcie ziemi (piasku) od firmy budowlanej zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w związku z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1, czyli przychód z innych źródeł, który zgodnie z treścią art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wykazać w zeznaniu za rok podatkowy, w którym został otrzymany. Dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ww. ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj