Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR1/443-289/05/IK
z 2 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR1/443-289/05/IK
Data
2005.09.02



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma prawo do stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% do sprzedaży usług dodatkowych, jako usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich w związku z transportem międzynarodowym lub wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, które polegają na obsłudze lądowych środków transportu - wagonów kolejowych oraz czy z posiadanej przez Spółkę dokumentacji wskazanej w opisie stanu faktycznego wynika, że czynności te zostały wykonane z zachowaniem warunków uprawniających do zastosowania stawki 0%?


Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Spółka jest przewoźnikiem kolejowym ładunków. Spółka dokonując transportu(przewozu wagonami) towarów zawiera umowę przewozu z nadawcą przesyłki. Wraz z usługą transportu Spółka świadczy na rzecz kontrahentów usługi dodatkowe (okołoprzewozowe), które mają charakter pomocniczy i polegają na ważeniu wagonów, tarowaniu wagonów, podstawianiu wagonów pod załadunek lub rozładunek, pozostawianiu wagonów do dyspozycji kontrahenta w celu dokonania ich załadunku lub rozładunku. Spółka świadczy usługi transportowe oraz związane z nimi usługi dodatkowe w związku z transportem międzynarodowym towarów, które polegają na dostarczaniu towarów do portu morskiego transportem kolejowym (załadunek lub odbiór towarów ze środka transportu morskiego), a także przewozie wagonów wraz z towarami morskimi środkami transportu.

Zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym usługi dodatkowe, które są wykonywane w miejscach uznanych za porty morskie są usługami polegającymi na obsłudze lądowych środków transportu. Zatem, jeżeli usługi dodatkowe są wykonywane w związku z transportem międzynarodowym towarów lub wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, to będzie mieć do nich zastosowanie stawka VAT w wysokości 0%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu.

W myśl art. 83 ust. 2 opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20 i 22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Odnośnie obniżenia stawki podatku do wysokości 0% do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu zastosowanie ma § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Z w/w przepisów wynika, że stawkę podatku w wysokości 0% Spółka może stosować do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, jeżeli będzie w posiadaniu dokumentów potwierdzających, że usługi te:

- polegają na obsłudze lądowych i morskich środków transportu oraz

- związane są z transportem międzynarodowym lub wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 w/w ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, są w przypadku transportu:

1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski(kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakura wystawiona przez przewoźnika (spedytora) z zastrzeżeniem pkt 2;

2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4) osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

W myśl ust. 6 powyższego przepisu dokument, o którym mowa w ust. 5 pkt 3 powinien zawierać co najmniej:

1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów;

2) określenie towarów i ich ilości;

3) potwierdzenie wywozu przez urząd celny.

Ponadto należy podkreślić, że Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest właściwy do wydawania opinii czy usługi dodatkowe o których mowa we wniosku polegają na obsłudze lądowych środków transportu. Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonanej czynności spoczywa na podatniku. Organem właściwym do wydania opinii w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż przy wywozie towarów - nadawca przesyłki składa oświadczenie, że przewożony towar przeznaczony jest do wywozu z kraju oraz podaje kraj przeznaczenia towaru.

W ocenie Naczelnika Urzędu posiadana przez Spółkę dokumentacja wskazana w opisie stanu faktycznego nie jest wystarczająca, aby uznać, że usługi dodatkowe świadczone są w związku z transportem międzynarodowym lub wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów. W wyżej powołanym art. 83 ust. 5 w/w ustawy o VAT ustawodawca podkreślił, że dokumentem stanowiącym dowód, że dana usługa dotyczy transportu międzynarodowego jest dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Powyższej informacji dokumenty wskazane przez Spółkę nie zawierają i w związku z tym usługi dodatkowe nie podlegają opodatkowaniu według stawki 0%.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj