Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/75/39/2005/JZ
z 18 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/75/39/2005/JZ
Data
2005.05.18



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
reklama
reprezentacja
zużycie
zużycie towarów


Pytanie podatnika
Czy wykorzystywanie przez Spółkę materiałów reklamowych i informacyjnych w punktach sprzedaży nie stanowi opodatkowanej dostawy towarów i czy nie powinno być klasyfikowane jako zużycie tych materiałów , które nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8 póz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.02.2005r. (data wpływu do Urzędu) uzupełnionego pismem z dnia 02.03.2005r (data wpływu do Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, tj. art.7 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm). Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

1. Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:
Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji dóbr szybkozbywalnych ( art. spożywcze, karma dla zwierząt domowych) . W ramach prowadzonej działalności zleca wykonanie materiałów reklamowych ( np. hangery- papierowe materiały reklamowe wieszane nad półką lub w innych miejscach sprzedaży, plakaty tzw. toppery- papierowe materiały reklamowe umieszczane na stojaku, tzw wobblery- papierowe materiały reklamowe umieszczane na półce w miejscu sprzedaży, zawieszki, opaski promocyjne, cenówki, tzw. salesprezenty- drukowane oferty handlowe, naklejki, tzw. banery- materiały reklamujące produkt lub komunikujące promocje, wieszane nad półką lub w innych miejscach sprzedaży? tzw. shelf-stopery - papierowe materiały reklamowe umieszczane przy półce , tzw. standy -papierowe materiały reklamowe używane do eksponowania produktu, stojaki kartonowe).
Materiały reklamowe są rozwożone przez pracowników Spółki odpowiedzialnych za merchandising lub przedstawicieli handlowych podczas wizyt w punktach sprzedaży i udostępnione ich właścicielom lub pracownikom, gdzie są wykorzystywane w celu promocji marek Spółki oraz zwiększenia sprzedaży produktów XXXXXX Materiały reklamowe pozostają własnością Spółki -prawa właścicieli punktów sprzedaży do dysponowania nimi są ograniczone. W szczególności, w odniesieniu do wykorzystania materiałów reklamowych Spółki możliwe są dwie sytuacje:materiały reklamowe są rozmieszczane w punktach sprzedaży przez pracowników Spółkipodczas ich wizyty w punkcie sprzedaży . Podczas każdej następnej wizyty w danym punkciepracownicy Spółki weryfikują ,czy materiały reklamowe pozostają na właściwych miejscach;materiały reklamowe zostają częściowo udostępniane właścicielom lub pracownikom punktówsprzedaży wraz ze ściśle określonymi wytycznymi dotyczącymi rozmieszczenia tych materiałóww punktach sprzedaży. Następnie pracownicy Spółki , podczas wizyt w punktach sprzedażyweryfikują czy rozmieszczenie materiałów reklamowych jest zgodne z wskazówkamiprzekazanymi przez Spółkę.

W przypadku, gdyby okazało się, iż udostępnione przez Spółkę materiały reklamowe są wykorzystywane przez właścicieli lub pracowników punktu sprzedaży niezgodnie z wytycznymi Spółki, podatnik zastrzega sobie prawo do odebrania materiałów z punktów sprzedaży. Dodatkowo ,ze względu na nietrwały charakter materiałów ( są one wykonane z papierów ,kartonu, lub są naklejkami) Spółka nadzoruje proces ich zużywania , w szczególności, w momencie , kiedy pracownik Spółki uznaje,iż dany materiał reklamowy jest zniszczony w stopniu uniemożliwiającym dalsze jego wykorzystywanie , zostaje on odebrany z punktu sprzedaży lub też właściciel punktu sprzedaży zostaje zobowiązany do jego zniszczenia. Jakkolwiek powyższe nie wynika z pisemnych umów zawieranych przez Spółkę z punktami sprzedaży, to jest przedmiotem ustnych ustaleń pomiędzy pracownikami Spółki a punktami sprzedaży.
Podsumowując, materiały reklamowe wykorzystywane przez Spółkę w punktach sprzedaży stanowią jej własność, zaś sposób i czas ich wykorzystania jest określony i nadzorowany przez pracowników Spółki.

2. Stanowisko podatnika co do oceny stanu faktycznego
W opinii Spółki wykorzystanie przez nią materiałów reklamowych w punktach sprzedaży nie stanowi czynności opodatkowanej w rozumieniu przepisów o VAT , w szczególności nie jest dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.
Spółka pragnie zauważyć, iż w przypadku wskazanych powyżej materiałów reklamowych nie dochodzi do przekazania towarów w rozumieniu ustawy o VAT.Przedmiotowe materiały reklamowe są udostępniane przez Spółkę właścicielom punktów sprzedaży w celu ich eksponowania w punktach sprzedaży. Tym niemniej własność materiałów pozostaje po strome Spółki, zaś ich wykorzystywanie przez punkty sprzedaży jest kontrolowane przez pracowników Spółki. W szczególności, warunkiem używania materiałów reklamowych przez punkty sprzedaży jest ich wykorzystywanie zgodnie z wytycznymi określonymi przez Spółkę. Spółka pragnie wskazać , że nałożenie i egzekwowanie przez Spółkę powyższych ograniczeń sprawia , iż właściciele punktów sprzedaży nie mają prawa do dysponowania przedmiotowymi materiałami jak właściciel. W konsekwencji , zdaniem Spółki, nie są spełnione przesłanki pozwalające na zakwalifikowanie opisanej sytuacji jako dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT ( czyli przekazania towarów do punktów sprzedaży do dysponowania jak właściciel).We wspomnianej powyżej sytuacji należałoby raczej mówić o zużyciu przez XXX przedmiotowych materiałów reklamowych.

3. Ocena prawa stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.W ustawie z dnia 11.03.2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, póz.535 z późn.zm) czynności opodatkowane wyliczone są w art. 5 ust. 1, zgodnie z którym , opodatkowaniu podlega: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport i import towarów, wewnątrz wspólnoto we nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju orazwewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podkreślić należy, że wskazany wyżej przepis formułuje jednocześnie zasadę, iż warunkiemopodatkowania dostawy lub świadczenia usług jest odpłatność za owe czynności. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegaj ą opodatkowaniupodatkiem od towarów i usług,za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2.Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę, o której mowa w art. 5ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jegoprzedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzeniem przez niego przedsiębiorstwem, wszczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tymbyłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ichdomowników, członków organów stanowiących osób prawnych , członków stowarzyszenia,wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.Zapisy ustawy wskazują więc, że opodatkowaniu podlega zużycie towarów, jedynie, gdy ich spożytkowanie następuje na cele osób ściśle wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Natomiast z treści art. 7 ust 2 pkt 2, który odnosić się może do czynności przekazania towarów na cele reprezentacji reklamy, nie wynika, aby w pojęciu „wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,"mieściła się również czynność zużycia towarów. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że przekazane przez Nią, do punktów sprzedaży, materiały reklamowe(hangery, toppery, plakaty, itp.) są nadal własnością Spółki, a ich umieszczenie w miejscu sprzedaży ma na celu zwrócenie uwagi na towary i zwiększenie ich sprzedaży, a więc czynność przekazania materiałów reklamowych jest ściśle związana z prowadzonym przedsiębiorstwem.Zatem zużycie towarów na cele reprezentacji i reklamy w ramach działalności przedsiębiorstwa, w tym przekazanie materiałów reklamowych (tzw. hangerów, topperów, wobblerów, plakatów, zawieszek, opasek promocyjnych itp.) w celu ich eksponowania w punktach sprzedaży, nie są podlegającą opodatkowaniu dostawą towarów w rozumieniu art. 5 ust 1 i pkt 1.
W związku z powyższym, w ocenie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stanowisko podatnika podane we wniosku jest prawidłowe

Pouczenie
Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe iorgany kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowejw Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj