Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki
PP 443/1/133/98/05
z 3 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/1/133/98/05
Data
2005.08.03



Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
sala koncertowa
stawki podatku
wynajem


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z zapytaniem jaką stawką podatku VAT opodatkowane są świadczone przez niego czynności w zakresie udostępnienia kontrahentowi sali koncertowej Radia XX na potrzeby inne niż wykonanie koncertu.


P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza, że stanowisko Podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej udostępnienia kontrahentowi sali koncertowej na potrzeby inne niż wykonanie koncertu, jest nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 12.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 15 kwietnia 2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku tj. podania właściwej klasyfikacji świadczonej usługi. Odpowiadając na powyższe wezwanie podatnik pismem z dnia 24.05.2005 r. podał klasyfikację statystyczną dotyczącą udostępniania sali koncertowej na wykonanie koncertu. Nie ustosunkował się natomiast do klasyfikacji usługi polegającej na udostępnianiu kontrahentowi sali koncertowej na potrzeby inne niż wykonanie koncertu.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedmiotowego pisma wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą w dziedzinie kultury, m. in. usługi radia PKWiU - 92.20 oraz usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych -PKWiU 92.32. Podatnik zwrócił się z zapytaniem jaką stawką podatku VAT opodatkowane są świadczone przez niego czynności w zakresie udostępnienia kontrahentowi sali koncertowej Podatnika potrzeby inne niż wykonanie koncertu.
Według opinii strony, świadczone usługi podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%.
Po przeanalizowaniu przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%. Wyłącznie dla wymienionych w ustawie oraz rozporządzeniach wykonawczych do ustawy, przypadków stosuje się obniżoną stawkę podatku lub zwalnia się czynność z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W pozycji 11 tego załącznika wymienione są "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:
1) usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i
wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem
obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
6) działalności agencji informacyjnych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Uwzględniając powyższe należy uznać, że usługi udostępniania obiektów kulturalnych w tym polegające na udostępnianiu sali koncertowej na wykonanie koncertu, jak również na inne cele związane z kulturą podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wyłączony ze zwolnienia od podatku od towarów i usług został wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10). Ze zwolnienia nie korzysta również udostępnianie sali koncertowej na inne cele niż związane z kulturą.
Należy podkreślić, że zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są dla potrzeb tego podatku w oparciu o klasyfikacje, wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, przy czym to w gestii podatnika jest prawidłowe ustalenie - według symbolu PKWiU i PKOB - czy w określonym stanie faktycznym mamy do czynienia ze sprzedażą towaru czy też ze świadczeniem usług.
Biorąc pod uwagę powyższe, określenie prawidłowej stawki podatku od towarów i usług, w przedstawionej w piśmie sytuacji, uzależnione będzie od dokonania prawidłowej klasyfikacji wykonywanych czynności - świadczenia usług. Jednakże klasyfikacji tej powinien dokonać sam podatnik, bowiem organy podatkowe nie posiadają uprawnień do dokonywania tych czynności. W przypadku wątpliwości w powyższym zakresie należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29,97-176 Łódź.
Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki podkreśla, że wykonanie koncertu nie wyczerpuje katalogu usług związanych z kulturą. Dlatego też nie podziela Państwa stanowiska, iż świadczone przez Państwa usługi udostępniania kontrahentowi sali koncertowej na potrzeby inne niż wykonanie koncertu w każdym przypadku będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%. Stawką 22% będzie opodatkowane udostępnienie sali koncertowej na potrzeby inne niż związane z kulturą.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj