Interpretacja Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej
PDII/4115-9/05
z 19 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDII/4115-9/05
Data
2005.04.19



Autor
Urząd Skarbowy w Suchej Beskidzkiej


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
budowa
budynek
modernizacja
odliczenia od podatku
remonty
wydatek


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na budowę budynku mieszkalnego mogą być odliczane w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 04.03.2005 r. w sprawie udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku z dnia 04.03.2005 r. Pana stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

We wniosku z dnia 04.03.2005 r. informuje Pan, że kontynuuje inwestycję budowlaną (budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego), którą rozpoczęto po 01.01.2002 r. Z tego tytułu ponosi Pan wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe. Z wniesionego wniosku wynika, że budowa budynku trwa - nie dokonano dotąd odbioru budowlanego przedmiotowego budynku mieszkalnego.
Pana pytanie brzmi; czy wydatki związane z budową można odliczyć w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego?

W oparciu o analizę przedstawionych przez Pana danych, należy stwierdzić, że wydatków poniesionych na budowę budynku mieszkalnego (związanych z budową tego budynku), nie można odliczyć w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego. Przedmiotowe stanowisko uzasadnia się w następujący sposób.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyszczególnia różne kategorie wydatków mieszkaniowych, wśród których wymienia się m.in. wydatki na remont i modernizację budynku (lokalu mieszkalnego) oraz wydatki poniesione na budowę budynku mieszkalnego.Przepisy tej ustawy odrębnie regulują zasady korzystania z przysługujących ulg podatkowych - w związku z ponoszeniem określonych wydatków na te cele.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), na zasadach określonych w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. - podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony, zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Powyższe ma zastosowanie do wydatków poniesionych na wyżej wymienione cele w latach 2004-2005.
Prawo do przedmiotowej ulgi przysługuje ponadto jeżeli spełnione są łącznie wymienione poniżej warunki;
- przedmiotowe wydatki zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
- nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba, że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy),
- dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27 ust. 7 pkt 2 ustawy),
- przedmiotowe wydatki (ich rodzaj, zakres) mieszczą się w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788) - (art. 27a ust. 17 ustawy).
W latach 2002-2004, prawo do innego rodzaju ulgi, z tyt. wydatków poniesionych na budowę budynku mieszkalnego, przyznaje art. 3 ust. 2 i art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 z zm.).
Prawo to, do skorzystania z odliczeń (obniżek podatku) z tytułu poniesionych w latach 2002-2004 wydatków na budowę budynku mieszkalnego przysługuje (na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych - w roku nabycia prawa do ulgi.), tylko tym podatnikom, którzy rozpoczęli inwestycję budowlaną najpóźniej w roku 2001 (nabyli prawo do odliczeń) i nadal je kontynuują.
Choć ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć remontu i modernizacji, czy też budowy, to jednak nie można pojęć tych interpretować w sposób dowolny. Przy ocenie, czy wydatki ponoszone przez podatnika dotyczą budowy czy remontu (modernizacji budynku mieszkalnego należy sięgnąć do ich znaczenia przyjętego w prawie budowlanym).
Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016) przez budowę należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Proces budowy kończy się z osiągnięciem celu prowadzenia budowy - wykonaniem obiektu budowlanego tj. zgodnie z przepisem prawa budowlanego - oddaniem do użytku obiektu budowlanego. Z przepisów tych wynika ponadto obowiązek zawiadomienia właściwego organu o zakończeniu budowy, przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego (art. 54 Prawa budowlanego z zastrzeżeniem art. 55 i 57 ustawy).
Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane, przez remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Na podstawie Słownika języka polskiego PAN - praca zbiorowa (Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna W-wa 1965r); remont stanowi naprawę czegoś, doprowadzenie do stanu używalności, odnowienie. Modernizację stanowi natomiast - unowocześnienie, uwspółcześnienie. W znaczeniu obiegowym przyjęło się, że remontem jest wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku, z wymianą zużytych składników wyposażenia technicznego. Modernizację stanowi natomiast ulepszenie budynku - mierzone poprawą jego standardu użytkowego, ewentualnie technicznego, ew. obniżką kosztów jego eksploatacji.
Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnił prawo do ulgi z tyt. remontu modernizacji budynku mieszkalnego od dwóch okoliczności. W cytowanym powyżej art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.) wskazuje na potrzebę; nie tylko posiadania tytułu prawnego do budynku, lecz również jego zajmowania (użytkowania). W przypadku nowo budowanego budynku mieszkalnego trudno mówić o remoncie i modernizacji, których istota sprowadza się do przywrócenia wartości użytkowej obiektu oraz poprawie standardu użytkowego i technicznego.
Choć w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788), znajdziemy istotnie część wydatków (na zakres/rodzaj robót) które wykonywane są również przy przy budowie budynku (np. wykonanie nowych instalacji, nowych przyłączy, wbudowanie nowych okien), to powyższe nie stanowi jednak podstawy (w odniesieniu do ponoszonych wydatków na budowę), do skorzystania z odliczeń w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej.

Podsumowując prawo do dokonania odliczeń od podatku z tyt. przedmiotowych ulg należy analizować na tle konkretnego stanu faktycznego. Z Pana pisma wynika, że ponoszone aktualnie wydatki, to wydatki związane z budową, ponadto nie dokonano dotąd odbioru budowlanego budynku, zatem budynek nie został dotąd oddany do użytkowania.
W świetle powyższego, wydatki (których poniesienie nie uprawniło Pana do skorzystania z ulgi na budowę budynku mieszkalnego) - poniesione na kontynuację, rozpoczętej po 01.01.2002 r. budowy budynku mieszkalnego, nie mogą być odliczane ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W dacie wydania niniejszego postanowienia w stosunku do podatnika nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj