Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany
1432/PDL/415/83/05
z 9 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1432/PDL/415/83/05
Data
2005.08.09



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
cel kultu religijnego
darowizna
działalność dobroczynna
kościelne osoby prawne
Ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej


Pytanie podatnika
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2004 r. i 2005 r. przekazywali Państwo darowizny na cele kultu religijnego oraz na działalność charytatywno-opiekuńczą kościoła ( kościelnej osoby prawnej) kwoty przekraczające wartość 350zł.
W zapytaniu postawiono pytanie o sposób dokumentowania przedmiotowych darowizn.
W uzupełnieniu wniosku stwierdzono, iż podatnik ma prawo do wyłączenia z podstawy opodatkowania kwoty przekazanej za pokwitowaniem na cele charytatywno-opiekuńcze Kościoła Katolickiego jako osoby prawnej bez limitu odliczeń w roku podatkowym 2004 i 2005. Natomiast w odniesieniu do darowizn przekazanych na cele działalności statutowej Kościoła ( kultu religijnego) do wysokości 10% dochodów podatnika w roku podatkowym 2004 i 2005.


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 oraz art. 26 ust. 1 pkt. 9 lit. b i ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, z 2000 r. poz. 176 ze zm.)oraz art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej ( Dz. Nr 29, poz. 154 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Bielany po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 16. 05. 2005 r. (data wpływu do Urzędu) uzupełnionego pismem z dnia 26. 07. 2005 r. ( data wpływu do US 27. 07. 2005 r.) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego


Postanowił


uznać Państwa stanowisko za prawidłowe w części dotyczącej prawa do wyłączenia z podstawy opodatkowania kwoty przekazanej za pokwitowaniem na cele charytatywno-opiekuńcze Kościoła Katolickiego jako osoby prawnej bez limitu odliczeń w roku podatkowym 2004 i 2005. Natomiast w części dotyczącej przekazywanych darowizn na cele działalności statutowej Kościoła do wysokości 10% dochodów podatnika w roku podatkowym 2004 i 2005 za błędne


UZASADNIENIE


W dniu 16. 05. 2005 r. do tut. Organu wpłynął wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w Państwa indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2004 r. i 2005 r. przekazywali Państwo darowizny na cele kultu religijnego oraz na działalność charytatywno-opiekuńczą kościoła (kościelnej osoby prawnej) kwoty przekraczające wartość 350zł. W zapytaniu postawiono pytanie o sposób dokumentowania przedmiotowych darowizn. W uzupełnieniu wniosku stwierdzono, iż podatnik ma prawo do wyłączenia z podstawy opodatkowania kwoty przekazanej za pokwitowaniem na cele charytatywno-opiekuńcze Kościoła Katolickiego jako osoby prawnej bez limitu odliczeń w roku podatkowym 2004 i 2005. Natomiast w odniesieniu do darowizn przekazanych na cele działalności statutowej Kościoła (kultu religijnego) do wysokości 10% dochodów podatnika w roku podatkowym 2004 i 2005.


Ocena prawna stanowiska podatników.


    Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt. 9 lit. b i ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) odliczeniu od dochodu podlegają darowizny na cele kultu religijnego w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350zł. Pomimo, iż nie wskazali Państwo w sposób wyraźny na rzecz, którego z kościołów w Polsce dokonali Państwo darowizn Naczelnik tutejszego Urzędu wziął pod uwagę przepisy odnoszące się do kościoła katolickiego, gdyż w uzupełnieniu wniosku powołali się Państwo na te właśnie przepisy. Powyższe ma zastosowanie do roku 2004. Natomiast zgodnie z brzmieniem tegoż przepisu w roku podatkowym 2005 r. łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt. 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym, że w obu latach odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz :
  1. osób fizycznych
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarcza polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami. Ww brzmienie ust. 5 w art. 26 weszło w życie z dn. 01. 01 .2005 r. (Dz. U. Nr 263, poz. 2619)
  3. Natomiast art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29 poz. 154 ze zm.) nie przewiduje żadnych ograniczeń co do wysokości odliczeń od dochodu darowizn przekazanych na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą. Jedynym warunkiem wyłączenia z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym jest przedstawienie darczyńcy przez kościelną osobę prawną pokwitowania odbioru darowizny ( w tym przypadku nie jest wymagany bankowy dowód wpłaty ) oraz w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny – sprawozdania o przeznaczeniu jej na tę działalność. W odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe.
    Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w uchwale NSA z dnia 14 marca 2005 r., która wskazała wyraźnie, że każdy podatnik ma prawo do odliczenia od dochodu całej kwoty darowizny przekazanej na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, tak jak wynika to z ustaw o stosunku państwa do kościoła – stąd w tym przypadku nie będą miały zastosowania limity wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa –Bielany informuje, iż:
    -interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawców i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia,
    -interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.


POUCZENIE


Zgodnie z przepisami art. 14a par. 4 na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia na zasadach określonych w art. 236 par. 2 pkt. 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 29 września 2000 r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. Nr 86 poz. 960 z dnia 09 .09. 2000 r.) istnieje obowiązek uiszczenia z góry opłaty skarbowej w wysokości 5zł od podania oraz po i 0,50zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj