Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-728/12-2/RD
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-728/12-2/RD
Data
2012.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zastosowanie zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych:



Wniosek ORD-IN 409 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (DzU. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18.07.2012 r. (data wpływu 20.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych jest:

  • prawidłowe - w odniesieniu do pytania 3,
  • nieprawidłowe - w odniesieniu do pytania 1,2 i 4.

UZASADNIENIE

W dniu 20.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

E. spółka cywilna prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są usługi szkoleniowe. Szkolenia nie są prowadzone przez E. spółkę cywilną w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, do którego nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe przewidziane w art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Organizowane szkolenia to wysoko - specjalistyczne kursy informatyczne z zakresu inżynierii oprogramowania, technologii Java oraz tematów związanych z realizacją projektów informatycznych. Usługi świadczone są w większości na zlecenie Klienta, dla jego pracowników i służą podniesieniu kwalifikacji zawodowych uczestników, przy czym spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie tych szkoleń, ani nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Część z tych usług świadczona jest w ramach projektów finansowanych ze środków publicznych.

  1. Spółka E. zawarła umowę z Klientem, który otrzymuje dotacje z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie kwalifikacji zawodowych dla swoich pracowników. Dotacja wynosi minimum 70% wartości kosztów kwalifikowanych. E. jako firma szkoleniowa przeprowadza na zlecenie Klienta w ramach projektu szkolenie, za które wystawia fakturę VAT. Klient powołując się na fakt, iż wynagrodzenie za szkolenie pochodzi ze środków publicznych w minimum 70% i jest skierowane na podniesienie kwalifikacji jego pracowników poprosił by wystawiając fakturę zastosować zwolnienie z VAT.
  2. Spółka E. świadczy usługi szkoleniowe, w które zaangażowane są trzy podmioty: Beneficjent, Administrator projektu i spółka E. . Beneficjentem dotacji jest firma, której pracownicy korzystają ze szkolenia. Administrator projektu jest wnioskodawcą i to on dostaje finansowanie na organizację szkolenia dla pracowników Beneficjenta. Środki, podobnie jak w sytuacji opisanej powyżej, pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego (minimum 70% dofinansowania) i są przeznaczone na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników Beneficjenta. E. przeprowadza szkolenie w ramach projektu dla Beneficjenta, ale na zlecenie Administratora projektu i to dla niego wystawia fakturę za wykonanie usługi.
  3. Spółka E. oprócz firm komercyjnych obsługuje również instytucje publiczne (Ministerstwa, Urzędy, Agencja Rynku Rolnego, Jednostki Wojskowe itp.). Uczestnikami szkoleń są pracownicy tych instytucji i mają one na celu podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy usługa szkoleniowa świadczona na warunkach opisanych w stanie faktycznym dot. sytuacji 1 korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług...
  2. Czy usługa szkoleniowa świadczona na warunkach opisanych w stanie faktycznym dot. sytuacji 2 korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług...
  3. Czy każde szkolenie, którego uczestnikiem jest pracownik dowolnej instytucji państwowej, można uznać za finansowane ze środków publicznych i zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług... ( dot. sytuacji 3)
  4. W jaki sposób spółka powinna udokumentować prawo do zastosowania zwolnienia z VAT usługi szkoleniowej tj. jakie dokumenty od Klienta są niezbędne w celu ustalenia źródła finansowania usługi (dot. sytuacji 1,2,3)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

Usługa szkoleniowa świadczona przez Spółkę, opisana w stanie faktycznym w pkt 1, korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z późn. zm. lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania, niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem właściwego udokumentowania źródła finansowania tej usługi. Powinno to jasno wynikać z umowy lub ze złożonego przez Klienta oświadczenia, że usługa będzie finansowana w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych. Dodatkowym dowodem potwierdzającym ten fakt, może być ksero umowy dotyczącej otrzymania dotacji przez Klienta. W takiej sytuacji spółka wystawiając fakturę dla Klienta będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia.

Ad.2

Usługa szkoleniowa świadczona przez Spółkę, opisana w stanie faktycznym w pkt 2, jest analogiczna do sytuacji z pkt 1 i również korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z późn. zm. lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania, niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Co prawda, zaangażowane są dwa podmioty w celu zrealizowania szkolenia, ale nie zmienia to faktu, że sama usługa będzie finansowana w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych. Warunkiem jednak do zastosowania zwolnienia jest właściwe udokumentowanie źródła finansowania tej usługi.

Ad.3

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT z 11 marca 2004 r. oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania, niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego ważne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz finansowanie szkolenia w całości lub co najmniej 70% ze środków publicznych. Zdaniem Wnioskodawcy, można zastosować zwolnienie z VAT na szkolenie pracownika dowolnej instytucji państwowej, tylko wtedy gdy spełnione będą jednocześnie wyżej opisane warunki tj. będą to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i będą one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz będzie możliwe właściwe udokumentowanie tego faktu.

Ad.4

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, zwolnione z VAT są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż objęte systemem oświaty, itp.), finansowane w całości ze środków publicznych (oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane), Natomiast z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie VAT wynika „że zwolnione z VAT są również, wyżej wymienione usługi, ale finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

A zatem, jeżeli spełnione będą jednocześnie wyżej opisane warunki, można zastosować zwolnienie z VAT na usługi szkoleniowe.

Przepisy, jednak nie regulują w jaki sposób należy udokumentować źródło finansowania tej usługi, a jest to niezbędne w celu udowodnienia przysługującego prawa do zastosowania stawki „zw” na fakturze.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinno to jasno wynikać z umowy lub ze złożonego przez Klienta oświadczenia, że usługa będzie finansowana w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Dodatkowym dowodem potwierdzającym ten fakt, może być ksero umowy dotyczącej otrzymania dotacji przez Klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w odniesieniu do pytania 3,
  • nieprawidłowe - w odniesieniu do pytania 1,2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak zatem wynika z powołanych wyżej regulacji, dla zastosowania zwolnienia od podatku w pierwszej kolejności istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Przy czym powyższe Rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r. zostało zastąpione przez rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE. L. Nr 77 str. 1), niemniej jednak przytoczona powyżej treść regulacji co do swej istoty nie uległa zmianie, a zmiana miała jedynie charakter techniczny. Powyższy przepis został przeniesiony do art. 44 rozporządzenia Rady UE.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są usługi szkoleniowe. Szkolenia nie są prowadzone przez Spółkę w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jak również Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, ani nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Wnioskodawca będąc czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług organizuje wysoko specjalistyczne kursy informatyczne, które służą podniesieniu kwalifikacji zawodowych.

Wnioskodawca powziął wątpliwości co do stawki podatku od towarów i usług względem przedmiotowych szkoleń w sytuacji gdy:

  1. Spółka zawarła umowę z Klientem, który otrzymuje dotacje z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie kwalifikacji zawodowych dla swoich pracowników. Finansowanie wynosi minimum 70% ze środków publicznych.
  2. Spółka świadczy m.in. usługi szkoleniowe, w które zaangażowane są trzy podmioty: Beneficjent, Administrator projektu i Wnioskodawca. Beneficjentem dotacji jest firma, której pracownicy korzystają ze szkolenia, Administrator dostaje finansowanie na organizację szkolenia dla pracowników beneficjenta. Środki pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego (minimum 70% dofinansowania) i są przeznaczone na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników Beneficjenta. Spółka przeprowadza szkolenie dla beneficjenta, ale na zlecenie Administratora projektu i to dla niego wystawia fakturę.
  3. Spółka oprócz firm komercyjnych świadczy również swoje usługi szkoleniowe dla instytucji publicznych (Ministerstwa, Urzędy, Agencja Rynku Rolnego, Jednostki Wojskowe itp.). Uczestnikami są pracownicy tych instytucji i maja one na celu ponoszenie ich kwalifikacji zawodowych.

W niniejszej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia dla Klienta spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, usługi szkoleniowe podnoszą kwalifikacje zawodowe biorących w nich udział uczestników.

Jednak w celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ww. szkolenia muszą być także prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub w całości finansowane ze środków publicznych bądź na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia szkolenie powinno być finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych.

Wnioskodawca wskazał, iż realizowane przez niego szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto Spółka nie posiada akredytacji na organizowanie szkoleń w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy.

Odnosząc się do kwestii finansowania przedmiotowych szkoleń ze środków publicznych należy w tym miejscu wskazać, iż środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż usługi szkoleniowe świadczone dla Klienta, który otrzymał dotację z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego finansowanego w minimum 70% ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W sytuacji gdy przedmiotowe szkolenie, podnoszące kwalifikacje zawodowe uczestników finansowane są w 100 % ze środków publicznych wówczas korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż prowadzone szkolenia dla Klienta, który otrzymuje dotacje z Unii Europejskiej finansowane w minimum w 70 % ze środków publicznych podlegają zwolnieniu od podatku. Zauważyć jednak należy, że posiadanie umowy, czy ksera umowy dotyczącej otrzymania dotacji czy też oświadczenie klienta nie jest wystarczającym dowodem potwierdzającym źródło finansowania usługi.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniane jako całość należy uznać za nieprawidłowe.

Wnioskodawca wskazał również iż świadczy usługi szkoleniowe w której zaangażowane są trzy podmioty: Beneficjent, Administrator projektu i Spółka.

W niniejszej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia również spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, usługi szkoleniowe stanowią wysoko specjalistyczne kursy informatyczne i są przeznaczone na podniesienie kwalifikacji zawodowych biorących w nich udział uczestników.

Ponadto szkolenie prowadzone przez Wnioskodawcę finansowane jest w minimum 70% z Europejskiego Funduszu Społecznego i fundusze są pozyskiwane przez Administratora projektu, dla którego Wnioskodawca wystawia fakturę. W konsekwencji powyższego przedmiotowe szkolenie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W sytuacji, gdy przedmiotowe szkolenie, podnoszące kwalifikacje zawodowe uczestników finansowane jest w 100% ze środków publicznych wówczas korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż prowadzone szkolenia, w które zaangażowane są trzy podmioty: Beneficjent, Spółka i Administrator projektu pozyskujący środki publiczne z Europejskiego Funduszu Społecznego podlegają zwolnieniu od podatku. Jednakże zauważyć należy, iż analogicznie jak w sytuacji pierwszej za właściwe udokumentowanie źródła finansowania usługi nie można uznać posiadania umowy, ksera umowy czy też oświadczenia klienta.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się również do sytuacji gdy adresatem szkoleń, mających na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych są instytucje publiczne np. (Ministerstwa, Urzędy, Agencja Rynku Rolnego, Jednostki Wojskowe).

Jak wynika z ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. zarówno jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe zakłady budżetowe czy organy administracji rządowej należą do kategorii podmiotów zaliczanych do sektora publicznego i środki pieniężne, którymi dysponują są środkami publicznymi. W konsekwencji powyższego szkolenie dla pracowników instytucji państwowych mające na celu podniesienie ich kwalifikacji zawodowych, finansowanych w minimum 70 % ze środków publicznych korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. Zaś w sytuacji, gdy szkolenie finansowane jest w 100 % ze środków publicznych wówczas zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Zatem należało zgodzić się z Wnioskodawcą, o możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla prowadzonych szkoleń pracowników instytucji państwowych przy spełnieniu warunków, iż będą to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku numerem 3 należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do obowiązku jaki spoczywa na Wnioskodawcy w zakresie udokumentowania faktu zaistnienia przesłanek pozwalających zastosować zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 c ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia należy zauważyć, że zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług jak i w rozporządzeniach ustawodawca nie przewidział obowiązku dokumentowania faktu zaistnienia przesłanek pozwalających zastosować zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 c ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia jakim jest finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych.

Jednakże zasady regulujące przyznawanie i rozliczanie otrzymywanych dotacji zostały określone w odrębnych przepisach, na podstawie których podmioty realizujące projekty finansowane ze środków publicznych są zobowiązane udokumentować poniesione wydatki. Konsekwentnie, podmioty, korzystające z takich środków posiadają dokumenty, z których wynika przeznaczenie otrzymanych środków publicznych na określone cele (w tym na szkolenia nabywane od Wnioskodawcy). Wnioskodawca powinien więc być w posiadaniu takich dokumentów bowiem to podmiot prowadzący działalność gospodarczą ponosi ryzyko doboru kontrahentów i z tego względu ponosi konsekwencje będące wynikiem naruszenia obowiązujących przepisów. Podmioty dokonujące sprzedaży usług szkoleniowych zwolnionych z podatku ze względu na sposób ich finansowania powinny dołożyć wszelkiej staranności przy weryfikacji nabywców ponieważ ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne.

Zatem, Wnioskodawca powinien być w posiadaniu dokumentów potwierdzających, iż faktycznie będzie to zakup finansowany ze środków publicznych. Taką dokumentacją dysponuje beneficjent i to z niej winno wynikać, że środki pochodzące na przedmiotowe szkolenie stanowią środki publiczne. Za takowy dokument można uznać kserokopię dokumentacji, którą dysponuje beneficjent środków z której wynika np. iż posiada wyodrębniony rachunek bankowy dedykowany wyłącznie do obsługi środków pochodzących z dotacji i płatność za świadczoną usługę pochodzi właśnie z tego wyodrębnionego rachunku. Jednakże umowa, czy złożenie oświadczenia przez Klienta, że usługa będzie finansowana w całości lub co najmniej w 70 % ze środków publicznych nie jest wystarczającym sposobem potwierdzenia faktu zaistnienia przesłanek pozwalających zastosować zwolnienie z VAT, jak również ksero umowy nie jest dodatkowym dowodem potwierdzającym ten fakt.

W tym miejscu należy nadmienić, iż w sytuacji świadczonych usług szkoleniowych dla instytucji publicznych (Ministerstwa, Urzędy, Agencje Rynku Rolnego, Jednostki Wojskowe) wymienione przez Wnioskodawcę, umowy, oświadczenia czy ksero umowy nie są koniecznym dowodem dokumentującym źródło finansowania usługi. Sam fakt iż ww. jednostki zaliczane są do sektora publicznego powoduje, iż środki pieniężne, którymi dysponują są środkami publicznymi. Zatem świadczone usługi szkoleniowe na rzecz tych instytucji będą szkoleniami finansowanymi ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w kwestii dokumentów uprawniających do zastosowania zwolnienia z podatku VAT należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj