Interpretacja Urzędu Skarbowego w Słupsku
PII/423-12/05
z 23 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PII/423-12/05
Data
2005.09.23



Autor
Urząd Skarbowy w Słupsku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe


Słowa kluczowe
inwestycje
specjalna strefa ekonomiczna
utrata prawa do zwolnienia


Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów rozporządzenia par. 13 ust. 1 pkt 2 Rady Ministrów z dnia 9 września 1997r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 905).
Czy podatnik korzystający z ulgi podatkowej określonej w par. 5 ust. 3 w/w rozporządzenia, może zbyć składniki majątkowe, o którym mowa par. 2 w ust. 1 pkt 1, tj. środki transportu w stosunku do których nastąpiło zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową – nie tracąc jednocześnie prawa do zwolnień od podatku dochodowego?
Zdaniem podatnika całkowite umorzenie środka transportu w rozumieniu przepisów o amortyzacji środków trwałych, spełnia warunek umożliwiający zbycie tego środka trwałego, bez utraty prawa do ulgi w podatku dochodowym.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie § 5 ust. 3 rozporządzenia RM z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 905) w związku ze zbyciem zamortyzowanego środka transportu

stwierdzam,że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym, Spółka zakupiła w lutym 2002r. samochód marki FORD i zaliczyła wydatki związane z zakupem samochodu do wydatków inwestycyjnych, o których mowa w § 2 w ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Samochód został przyjęty do używania w lutym, a od marca rozpoczęto dokonywanie odpisów amortyzacyjnych według metody opisanej w art. 16j ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). W sierpniu 2004r. nastąpiło zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową i środek trwały został w całości zamortyzowany. Ze względu na znaczne zużycie samochodu Spółka planuje zbyć ten środek trwały.

Zdaniem Podatnika całkowite umorzenie środków trwałych w rozumieniu przepisów o amortyzacji środków trwałych, spełnia warunek umożliwiający zbycie tych środków trwałych, bez utraty prawa do ulgi w podatku dochodowym określonej w § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Mając na względzie przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, tut. organ podatkowy stwierdza jak niżej.

Spółka z siedzibą w Gdańsku w 2000 roku otrzymała od Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Słupsku Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej (SSSE).

Pismem z grudnia .2000r. Spółka powiadomiła tut. Urząd, iż z początkiem 2001 roku rozpocznie inwestycję na terenie Strefy i przeniesie siedzibą do SSSE oraz dokonała wyboru zwolnienia, na podstawie § 5 pkt 3 ww. rozporządzenia Rady Ministrów.

Spółka przeniosła siedzibę do Słupska w 2001 roku, – postanowienie sądu z grudnia .2001r.

Zasady i tryb ustanawiania specjalnych stref ekonomicznych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zarządzania takimi strefami oraz szczególne zasady i warunki prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej zostały określone w ustawie z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.).

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 4 ust. 1 wyżej cyt. ustawy z dnia 20.10.1994r., Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Od 1 stycznia 2001r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 16.11.2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 177, poz. 1228). Zgodnie z art. 5 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 16.11.2000r. przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskali zezwolenie na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polskę członkostwa w Unii Europejskiej ustawą o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) wprowadzono kolejne zmiany do ustawy z dnia 20.10.1994r.

Przepis art. 3 ww. ustawy z dnia 02.10.2003r. uchylił art. 5 ustawy z dnia 16.11.2000r.

Natomiast art. 5 ust. 1 ustawy zmieniającej z dnia 02.10.2003r. stanowi, że z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000r.:

  1. w okresie do dnia 31 grudnia 2011r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą,
  2. w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy średnim przedsiębiorcą
  • w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001r.).

Przepis art. 12 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, iż dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa.

Z uwagi na fakt, iż Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej przed dniem 01.01.2001r., stosownie do ww. art. 5 ust. 1 zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w wyżej cyt. art. 12 ust. 1 o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z dnia 31.12.2000r., na warunkach określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 tej ustawy w brzmieniu z dnia 31.12.2000r.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej dochód stanowiący równowartość wydatków inwestycyjnych jest wolny od podatku dochodowego. Zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 8. W wypadku gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 700 tys. EURO, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków, dochód jest wolny od podatku dochodowego w całości.

Użyte w rozporządzeniu określenie wydatki inwestycyjne - zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a oznaczają wydatki faktycznie poniesione po dniu uzyskania zezwolenia, nie zwrócone podmiotowi gospodarczemu (zwanemu dalej "podmiotem") w jakiejkolwiek formie, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli podatki te w całości lub w części podlegają odliczeniu od należnego podatku od towarów i usług, dokonane na zakup i montaż fabrycznie nowych maszyn i urządzeń przyjętych przez podmiot do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy, zaliczonych, zgodnie z Klasyfikacją rodzajową środków trwałych Głównego Urzędu Statystycznego, do grup 3-6 i 8, oraz środków transportu zaliczonych do grupy 7 tej Klasyfikacji, z wyjątkiem samochodów osobowych i innych samochodów o dopuszczalnej ładowności nie przekraczającej 500 kg, a także na modernizację lub wytwarzanie we własnym zakresie tych urządzeń.

Natomiast przepis § 13 ust. 1 pkt 2 wyżej cyt. rozporządzenia Rady Ministrów stanowi, iż podmiot traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego, jeżeli w roku podatkowym, w którym z niego skorzystał, lub przed upływem trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zakończył korzystanie ze zwolnień przeniesie w jakiejkolwiek formie własność składników majątkowych, o których mowa w § 2 w ust. 1 pkt 1, z którymi były związane zwolnienia od podatku; nie dotyczy to przeniesienia własności w wyniku przekształcenia, łączenia lub podziału podmiotów, a także przeniesienia własności tych składników majątkowych, w stosunku do których nastąpiło zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową w rozumieniu przepisów, o których mowa w § 10 ust. 1.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika, wydatki poniesione przez Spółkę na zakup samochodu zostały zaliczone do wydatków inwestycyjnych o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia. Samochód marki FORD został przyjęty do używania i ujęty w ewidencji środków trwałych. Środek transportu został umorzony w 100%, tj. nastąpiło zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego.

Ewentualna sprzedaż przez Podatnika, wcześniej umorzonego środka trwałego, nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego, gdyż stosownie do wyżej cyt. § 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 09.09.1997r. utrata prawa do zwolnień od podatku dochodowego nie dotyczy m. in. przeniesienia własności składników majątkowych, w stosunku do których nastąpiło zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową.

Jak z powyższego wynika, tut. organ potwierdza stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj