Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-653/12-4/KW
z 26 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-653/12-4/KW
Data
2012.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
partnerstwo
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…” będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu?



Wniosek ORD-IN 447 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 24 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 października 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina uzyskała pomoc finansową z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 2.3 Promocja gospodarcza i turystyczna regionu.

Projekt „…” został wpisany do indykatywnego wykazu indywidualnych projektów kluczowych przyjęty Uchwałą Zarządu Województwa nr X z dnia 23 kwietnia 2008 roku. Umowa o dofinansowanie z samorządem województwa została podpisana w dniu 25.04.2012r., na podstawie której projekt uzyskał 85% dofinansowania do kosztów kwalifikowalnych. Zgodnie z ww. umową do wniosku o płatność należy załączyć aktualne zaświadczenie (interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony), czy Beneficjent w odniesieniu do ww. inwestycji ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. W związku z powyższym Wnioskodawca występuje z niniejszym wnioskiem do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Przedmiotem projektu „…” realizowane będą 2 zadania:

  1. odbudowa wieży kościelnej - rekonstrukcja wieży kościoła o kształcie dostosowanym do historycznego zarysu wieży przy wykorzystaniu istniejącej jej podstawy w celu przywrócenia wyglądu zespołu klasztornego z czasów przed I wojną światową, kiedy to wieża została zburzona oraz udostępnieniem jej zwiedzającym, jako punktu widokowego. Wieża klasztoru na będzie atrakcją turystyczną regionu, ale także dopełnieniem pięknej architektury obiektów sakralnych. Całość inwestycji zlokalizowana jest powyżej poziomu istniejącej podstawy wieży znajdującej się pod dachem kościoła oraz we wnętrzu kościoła. Nie projektuje się nowego zagospodarowania terenu. Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał pozytywną decyzję (nr Y z dnia 15.12.2010 roku) zezwalającą na wykonanie prac w zespole klasztornym polegających na rekonstrukcji wieży sprzed 1914 roku,
  2. remont i konserwacja wirydarza zabytkowego klasztoru - znajduje się w centrum zabudowań klasztornych. Zakresem projektu w ramach remontu i konserwacji objęto wszystkie elewacje wirydarza oraz jego posadzkę i studnię. Stylizacja tej rekonstrukcji ma odpowiadać wzorom i technikom budowy obecnego kościoła przypadającego na rokoko o finezyjnym asymetrycznym rysunku. Zakres robót obejmuje roboty budowlane, uzupełniające i renowacyjne oraz konserwatorskie.

Projekt realizowany na obszarze wiejskim na działkach A, B i dotyczy zespołu klasztornego wpisanego do rej. zabytków nr …, decyzją … Jest to zabytek o metryce średniowiecznej u podnóża pasma - unikatowe w skali europejskiej walory przyrodnicze, krajobrazowe, kulturalne i turystyczne położenie geog. -bliskość aglomeracji , otulina … z ekosystemem puszczy jodłowej i położony wewnątrz zespół sakralno-historyczny Sanktuarium - należą do czołówki dziedzictwa kulturowego - dominanty turystyczne regionu. To najczęstszy cel wycieczek i pielgrzymek w woj. (rocznie ok. 200 tys. os.) i symbol historii, ducha i mocy. Planowane do zrealizowania 2 zadania wzbogacą ofertę turystyczno-rekreacyjną oraz pozwolą na wzmocnienie dziedzictwa kulturowego w rejonie Gór. Ponadto, jest to naturalne miejsce organizacji tzw. „zielonych szkół” i innych form turystyki szkolnej. Projekt pobudzi rozwój turystyki w otulinie … i pozwoli „zatrzymać” odwiedzających na dłużej. Będzie stanowił także atrakcyjną formę edukacji dla młodzieży szkolnej.

Projekt pozwoli wypełnić lukę w zakresie oferty turystyczno-edukacyjno-rekreacyjnej, promującej i upowszechniającej Region, a także będzie pełnić funkcję komplementarną wobec walorów przyrodniczych i krajobrazowych Parku i całego Rejonu Turystycznego. Wzbogaci ofertę turystyczną gminy i klasztoru. Zwiększy atrakcyjność regionu i dostępność do infrastruktury turystycznej i kulturowej oraz pobudzi rozwój ekonomiczny województwa. Z efektów realizacji projektu będą korzystać: mieszkańcy pobliskich miejscowości, dzieci i młodzież szkolna, mieszkańcy regionu, turyści krajowi i zagraniczni udający się na klasztor, organizacje i stowarzyszenia, grupy nieformalne, turyści indywidualni, turyści podróżujący w grupach zorganizowanych, pielgrzymi, pasjonaci historii, naukowcy etnografowie, grupy zorganizowane (wycieczki szkolne dzieci i młodzieży, realizujący programy edukacyjne, wycieczki krajobrazoznawcze i turystyczne, pielgrzymi krajowi i zagraniczni).

Projekt jest realizowany we współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i Misjonarzami Klasztor na podstawie porozumienia nr … z dnia 31.12.2008r. w sprawie przygotowania, realizacji i rozliczenia wspólnego projektu indywidualnego pn. „…”. Porozumienie to określa prawa i obowiązki stron porozumienia, między innymi sposób przekazania wkładu własnego przez Partnera projektu na specjalnie wyodrębnione konto bankowe projektu. Natomiast jako potwierdzenie przyjęcia wkładu własnego od klasztoru Wnioskodawca przekaże Partnerowi wyciąg z wyodrębnionego rachunku bankowego.

Zgodnie z zapisami porozumienia Wnioskodawca zobowiązał się do:

  1. Beneficjent zobowiązuje się do przygotowania i realizacji projektu w pełnym zakresie z najwyższą możliwą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego oraz z zapisami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, szczegółowego opisu osi priorytetowych RPOW, zasadami kwalifikowalności wydatków określonych przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa oraz innymi szczegółowymi dokumentami dotyczącymi przygotowania wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami;
  2. Beneficjent zobowiązuje się do udokumentowania poniesionych wydatków oraz wykonania prac odpowiednimi protokołami odbioru lub innymi dokumentami potwierdzającymi zgodność realizacji z warunkami porozumienia. W szczególności, Beneficjent zobowiązuje się:
  3. złożyć do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa wniosek o dofinansowanie projektu wraz z kompletną dokumentacją oraz analizę ekonomiczno-finansową - studium wykonalności do oceny według kryteriów przyjętych przez komitet monitorujący dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013;
  4. ogłosi i przeprowadzi procedury przetargowe dla projektu podzielonego ze względu na przedmiot poszczególnych robót dla realizacji zadań objętych niniejszym porozumieniem oraz zawrze umowy z wybranymi wykonawcami;
  5. ogłosi i przeprowadzi postępowania przetargowe na wyłonienie inspektora nadzoru - zawrze stosowną umowę;
  6. w razie konieczności określi koordynatora projektu, którego zadaniem będzie pomoc stronie wiodącej w realizacji projektu;
  7. prowadzić będzie dokumentację realizowanego projektu (dokumentację techniczną i finansową);
  8. w celu umożliwienia podjęcia wszelkich niezbędnych działań związanych z realizacją inwestycji Gmina zobowiązuje się wykonać studium wykonalności - analizę ekonomiczno-finansową oraz innych opracowań, które okażą się niezbędne dla realizacji projektu;
  9. będzie nadzorować realizację robót pod względem zgodności z zawartą umową, harmonogramem ich wykonania i odbioru oraz projektami budowlanymi i innymi dokumentacjami;
  10. występować będzie w imieniu stron porozumienia o środki finansowe ze źródeł Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013;
  11. sporządzać będzie wymaganą sprawozdawczość;
  12. rozliczy inwestycję, w tym środki pozyskane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPOW;
  13. przekaże Partnerowi wytworzone składniki majątkowe w zakresie powierzonego zadania wraz z wymaganą dokumentacją powykonawczą,
  14. strona wiodąca zobowiązuje się raz na rok przedkładać stronom porozumienia sprawozdanie merytoryczne z realizacji projektu wraz z rozliczeniem poniesionych wydatków;
  15. na żądanie stron porozumienia, strona wiodąca udostępni do wglądu będące w jej posiadaniu materiały i dokumenty oraz udzieli stosownych wyjaśnień.

Partner w zakresie powierzonych zadań:

  1. zobowiązuje się przygotować i dostarczyć stronie wiodącej projekty techniczne zaplanowanych do realizacji zadań wraz z wymaganymi uzgodnieniami, pozwoleniami na budowę oraz inną wymaganą dokumentacją;
  2. przekazać określoną kwotę wkładu własnego na finansowanie realizacji niniejszego porozumienia;
  3. udzielić stronie wiodącej niezbędnej pomocy organizacyjno - prawnej w relacji projektu objętego porozumieniem.

Beneficjent - Gmina, jednostka samorządu terytorialnego szczebla lokalnego utworzona na podstawie Uchwały nr … Wojewódzkiej Rady Narodowej w z dnia 8 grudnia 1972 r., działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Organem wykonawczym Gminy jest wójt gminy, natomiast finansową i merytoryczną obsługę gminy wykonuje Urząd Gminy w. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy (art. 7 ust. 1 pkt 1-20):

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. edukacji publicznej oraz kultury, w tym bibliotek gm. i innych placówek upowszechniania kultury,
  4. kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  5. zieleni gminnej i zadrzewień,
  6. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  7. promocji gminy,
  8. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Partnerem projektu jest: Misjonarze klasztor działający na mocy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1989 nr 29 poz. 154 z późn. zmianami). Podstawowa forma prawna - osoba prawna. Szczególna forma prawna - kościół katolicki. Forma organizacyjna - dom zakonny. Rola w projekcie - Partner niepełniący roli wiodącej w projekcie ale partycypujący finansowo.

Projekt zostanie zrealizowany w okresie od stycznia 2011r. do grudnia 2013r. (realizacja rzeczowa zadań rozpocznie się od lipca 2012r.)

Jednostką realizującą projekt jest Beneficjent - Wnioskodawca - jednostka samorządu terytorialnego, która będzie też prowadziła całość procedur przetargowych i rozliczeniowych. Do jej zadań będzie należało pełnienie bezpośredniego nadzoru nad procesami wdrożeniowymi. Wnioskodawca jako Beneficjent będzie ściśle współpracować z Partnerem - klasztor na - Partner niepełniący roli wiodącej w projekcie ale partycypujący finansowo. Zakres współpracy został określony stosownym porozumieniem.

Projekt będzie finansowany (w 15% koszty kwalifikowalne i w 100% ewentualne koszty niekwalifikowalne) ze środków klasztoru.

Wnioskodawca będzie stroną w umowach z wykonawcami jako zamawiający. Wykonawca na Gminę jako nabywcę towarów i usług, będzie wystawiał faktury VAT, w związku z czym Gmina będzie wypłacała z konta projektu należne wykonawcom wynagrodzenie. W związku z powyższym Partner zgodnie z porozumieniem, będzie musiał wpłacić na konto projektu wkład własny w wysokości realizowanych zadań własnych, którymi zarządza. Jedynie roboty przygotowawcze jak opracowanie stosownych dokumentacji technicznych do momentu uzyskania pozwolenia na budowę należało do Partnera projektu, który występował we własnym imieniu jako właściciel obiektu objętego projektem. W tym wypadku nabywcą towarów i usług jest Partner i to na niego są wystawione faktury VAT. Po zakończeniu realizacji projektu zadaniem 1, jak i zadaniem 2 będzie zarządzał Partner. Użytkownikiem wybudowanej w ramach projektu infrastruktury przez cały okres trwałości projektu (5 lat od zakończenia realizacji) także będzie Partner, jako dotychczasowy właściciel. W związku z powyższym właścicielem wytworzonej infrastruktury w ramach inwestycji nadal będzie Partner. W tym okresie projekt nie zostanie poddany znaczącym modyfikacjom, cel projektu zostanie zachowany a perspektywa utrzymania obiektu należeć będzie w dalszym ciągu do Partnera. Na etapie wykonywania analizy ekonomiczno-finansowej dla projektu planowano wysokość przychodów na podstawie danych z obiektów o podobnym charakterze zlokalizowanych na terenie kraju.

Odnowiony wirydarz w ramach zadania remont i konserwacja wirydarza zabytkowego klasztoru będzie udostępniony nieodpłatnie. Przychody nie występują. Natomiast pojawią się koszty operacyjne związane z eksploatacją.

Odbudowa wieży kościelnej - wstęp na wieżę będzie udostępniony odpłatnie - bilety wstępu (na pokrycie części kosztów związanych z eksploatacją). Obroty powstałe w wyniku wykorzystania niniejszego mienia nie zostaną opodatkowane VAT.

W wyniku wykorzystania mienia, które powstanie w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek obrotów.

Projekt generuje zatem przychody operacyjne. Sprzedaż biletów wstępu będzie stanowiła źródło przychodów dla klasztoru w kwocie 168 tys. zł rocznie.

Założono, że w okresie funkcjonowania liczba osób odwiedzających powstałe obiekty turystyczne wynosić będzie minimum 5.000 osób miesięcznie tj. 60.000/rok.

Koszty operacyjne związane z eksploatacją projektowanego obiektu skalkulowano w okresie rocznym następująco. Bezpośrednie koszty wytworzenia produktów i usług projektu:

  1. koszty wynagrodzeń: 42 tys. zł/rok (docelowo w roku 2012),
  2. energia: 55 tys. zł/rok,
  3. materiały: 5 tys. zł/rok,
  4. usługi obce: 60 tys. zł/rok,
  5. pozostałe koszty (w tym promocji informacji): 60 tys. zł/rok.

Badanie salda niezdyskontowanych skumulowanych przepływów pieniężnych generowanych przez projekt wskazuje, że saldo to jest mniejsze lub równe zero we wszystkich latach objętych analizą, a więc nie jest to projekt samofinansujący się w okresie eksploatacji.

Beneficjent zapewnia, że będzie pokrywał wszystkie koszty związane z eksploatacją projektu, które nie znajdą pokrycia w przychodach operacyjnych projektu w formie bezpośredniego finansowania ze środków z pozostałej działalności prowadzonej przez Beneficjenta.

Czynności i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy. Nie zachodzi tu warunek umożliwiający Wnioskodawcy skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego tj. brak bezpośredniego i bezspornego związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wyklucza to możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wobec powyższego biorąc pod uwagę fakt, iż towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu.

Projekt jest przedsięwzięciem niekomercyjnym, chociaż w wyniku jego realizacji będą świadczone usługi, za które Partner - klasztor będzie otrzymywał środki ze sprzedaży biletów wstępu.

Projekt nie generuje znaczącego dochodu netto ale korzyści i efekty przekroczą poniesione koszty. Analiza wrażliwości i ryzyka wskazuje na opłacalność ekonomiczną inwestycji. W okresie 15 lat, przy stopie dyskonta 5% wskaźniki wynoszą: ENPV … zł; ERR 12,48%; B/C 1,42. Ekonomiczna stopa zwrotu (ERR) jest wyższa niż społeczna stopa dyskontowa. Oczekiwany wpływ projektu na obszar społ.-gosp. jest pozytywny. Stos. korzyści do kosztów społ. jest większy niż 1. Projekt uzasadniony z ogólnospołecznego punktu widzenia.

Projekt zatem nie jest projektem generującym dochód. Pomimo, że projekt po realizacji nie przyniesie Beneficjentom bezpośrednich wpływów pieniężnych pokrywających poniesione koszty, to jego realizacja jest wysoce zalecana, gdyż korzyści i efekty, które przyniesie, trudne w obecnych warunkach do wyliczenia w formie pieniężnej, wielokrotnie przekroczą poniesione koszty.

Przedmiotowy projekt ma charakter wielozadaniowy, dlatego też obydwa zadania objęte projektem są powiązane z realizacją zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami):

  • art. 7 pkt 1 ppkt 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
  • art. 7 pkt 1 ppkt 10) zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  • art. 7 pkt 1 ppkt 10) 18) promocji gminy.

W analizowanym projekcie nie mamy do czynienia z pomocą publiczną. Zgodnie z art. 87 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, zasady dotyczące pomocy publicznej mają zastosowanie wyłącznie do przedsiębiorstw - czyli prowadzących działalność gospodarczą, polegająca na sprzedaży dóbr i usług ukierunkowana na osiąganie zysku.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Partner projektu będzie przekazywał własne środki finansowe na rzecz Beneficjenta w formie dotacji celowej w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…” będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. „…” nie ma i nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu.

Towary i usługi, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, uzyskał pomoc finansową z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 2.3 Promocja gospodarcza i turystyczna regionu, dla projektu pn. „”.

Przedmiotem projektu realizowane będą 2 zadania:

  1. odbudowa wieży kościelnej - rekonstrukcja wieży kościoła na o kształcie dostosowanym do historycznego zarysu wieży przy wykorzystaniu istniejącej jej podstawy w celu przywrócenia wyglądu zespołu klasztornego z czasów przed I wojną światową, kiedy to wieża została zburzona oraz udostępnieniem jej zwiedzającym, jako punktu widokowego.
  2. remont i konserwacja wirydarza zabytkowego klasztoru - znajduje się w centrum zabudowań klasztornych.

Projekt jest realizowany we współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i Misjonarzami Klasztor na podstawie porozumienia nr … z dnia 31.12.2008r. w sprawie przygotowania, realizacji i rozliczenia wspólnego projektu indywidualnego. Porozumienie to określa prawa i obowiązki stron porozumienia, między innymi sposób przekazania wkładu własnego przez Partnera projektu na specjalnie wyodrębnione konto bankowe projektu. Jednostką realizującą projekt jest Beneficjent - Wnioskodawca - jednostka samorządu terytorialnego, która będzie też prowadziła całość procedur przetargowych i rozliczeniowych. Do jej zadań będzie należało pełnienie bezpośredniego nadzoru nad procesami wdrożeniowymi. Wnioskodawca będzie ściśle współpracować z Partnerem - klasztor - Partner niepełniący roli wiodącej w projekcie ale partycypujący finansowo. Zakres współpracy został określony stosownym porozumieniem. Projekt będzie finansowany (w 15% koszty kwalifikowalne i w 100% ewentualne koszty niekwalifikowalne) ze środków klasztoru na.

Wnioskodawca będzie stroną w umowach z wykonawcami jako zamawiający. Wykonawca na Gminę jako nabywcę towarów i usług będzie wystawiał faktury VAT, w związku z czym Gmina będzie wypłacała z konta projektu należne wykonawcom wynagrodzenie. W związku z powyższym Partner zgodnie z porozumieniem, będzie musiał wpłacić na konto projektu wkład własny w wysokości realizowanych zadań własnych, którymi zarządza. Partner projektu będzie przekazywał własne środki finansowe na rzecz Beneficjenta w formie dotacji celowej w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich. Po zakończeniu realizacji projektu zadaniem 1 jak i zadaniem 2 będzie zarządzał Partner. Użytkownikiem wybudowanej w ramach projektu infrastruktury przez cały okres trwałości projektu (5 lat od zakończenia realizacji) także będzie Partner, jako dotychczasowy właściciel. W związku z powyższym właścicielem wytworzonej infrastruktury w ramach inwestycji nadal będzie Partner.

Odnowiony wirydarz w ramach zadania remont i konserwacja wirydarza zabytkowego klasztoru na będzie udostępniony nieodpłatnie. Przychody nie wystąpią. Odbudowa wieży kościelnej - wstęp na wieżę będzie udostępniony odpłatnie - bilety wstępu (na pokrycie części kosztów związanych z eksploatacją). W wyniku wykorzystania mienia, które powstanie w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek obrotów. Sprzedaż biletów wstępu będzie stanowiła źródło przychodów dla klasztoru w kwocie 168 tys. zł rocznie.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. ,,…”.

Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wskazuje, że właścicielem wytworzonej w ramach realizacji projektu infrastruktury będzie Partner. Wnioskodawca jako Beneficjent, będzie jednostką realizującą projekt, prowadzącą całość procedur przetargowych i rozliczeniowych. Po zakończeniu realizacji inwestycji Wnioskodawca zobowiązał się przekazać Partnerowi wytworzone składniki majątkowe w zakresie powierzonego zadania. Wobec powyższego należy rozważyć, czy w przedmiotowej sprawie faktycznie mamy do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (art. 7 ust. 2 ustawy).

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art 8 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca będzie realizował projekt we współpracy z Partnerem tj. Misjonarzami. Wnioskodawca będzie stroną w umowach z wykonawcami, którzy na Gminę jako nabywcę towarów i usług będą wystawiać faktury VAT. Zgodnie z zawartym porozumieniem, Partner będzie musiał wpłacić na konto projektu wkład własny w wysokości realizowanych zadań, którymi zarządza. Partner projektu będzie przekazywał własne środki finansowe na rzecz Beneficjenta w formie dotacji celowej w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Po zakończeniu realizacji projektu zadaniem 1 jak i zadaniem 2 będzie zarządzał Partner. Użytkownikiem wybudowanej w ramach projektu infrastruktury przez cały okres trwałości projektu także będzie Partner, jako dotychczasowy właściciel. W związku z powyższym właścicielem wytworzonej infrastruktury w ramach inwestycji nadal będzie Partner.

W związku z faktem, iż Partner projektu zobowiązany będzie z tytułu realizacji przedmiotowego projektu do świadczenia pieniężnego na rzecz Beneficjenta – Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie będziemy mieć do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera. Zatem z uwagi na fakt, że przedmiotowy projekt zostanie zrealizowany w zamian za świadczenie pieniężne (wkład własny Partnera projektu), wykluczyć należy nieodpłatne świadczenie usług.

Podkreślenia wymaga, iż dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie pokrywa koszty świadczenia czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest Beneficjentem projektu, nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę - dotyczy to sytuacji, gdy roboty inwestycyjne realizowane będą bezpośrednio na majątku Partnera - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca będzie działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Partnera.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (Partner projektu) niż podmiot obciążony (Gmina - Beneficjent) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany będzie przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnera projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż po zakończeniu realizacji projektu wytworzone składniki majątkowe w zakresie powierzonego zadania zostaną przekazane Partnerowi, jako właścicielowi obiektu.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla Partnera projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostaną opodatkowane przez dostawcę faktycznie sprzedającego towary lub usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi. Wnioskodawca (Beneficjent) będzie występował zatem w charakterze zarówno otrzymującego towary i usługi, jak i sprzedającego towary i wyświadczającego usługi (na rzecz Partnera projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla Partnera projektu. Podsumowując, zakupione przez Zainteresowanego towary i usługi będą wykorzystane – wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca – do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy. Jednocześnie Zainteresowany będzie zobowiązany – jako sprzedający towary i świadczący usługi - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj