Interpretacja Urzędu Celnego w Krośnie
404000-PA-9101-12/05/BB
z 21 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
404000-PA-9101-12/05/BB
Data
2005.07.21



Autor
Urząd Celny w Krośnie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Znakowanie i barwienie dla celów kontroli

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
olej napędowy


Pytanie podatnika
Czy podatnik zobowiązany jest barwić i znaczyć oleje opałowe dokonując dostawy wewnątrzwspólnotowej do innego państwa Członkowskiego Unii Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w którym przepisy dotyczące barwienia i znaczenia nie są tożsame z obowiązującymi w Polsce?


Na podstawie art.14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek Strony z dnia 16.06.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie, postanawia :
uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe


Uzasadnienie


W dniu 16.06.2005r. do tut. Urzędu został złożony wniosek nr HS/505/2005 XXXXX XXXXX o udzielenie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
XXXXX XXXXX dokonuje dostaw wewnątrzwspólnotowych olejów opałowych - w procedurze zawieszenia poboru akcyzy za dokumentem ADT.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815) została zmieniona klasyfikacja olejów opałowych, które podlegają barwieniu na czerwono i znakowaniu znacznikiem, obniżono granicę destylacji z 50% do 30% i wprowadzono nowy parametr tj. gęstość w temp. 15 #186;C na poziomie niższym niż 890 kg/m#179;. Podatnik chcąc dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oleju opałowego destylującego w przedziale 31- 49 % przy 350 #186;C i gęstości poniżej 890 kg/m#179;, nie ma możliwości dokonania sprzedaży partnerowi unijnemu oleju opałowego, który jest oznaczony i zabarwiony na czerwono.
W Państwach Członkowskich Unii Europejskiej istnieją odrębne krajowe przepisy dotyczące barwienia i znaczenia olejów opałowych i napędowych i mogą one różnić się od przepisów krajowych obowiązujących w Polsce. Wobec powyższego w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych olejów opałowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - realizowanych po 17 czerwca 2005r. -do innych krajów Unii Europejskiej, gdzie nie ma obowiązku barwienia i znakowania olejów opałowych lub obowiązkiem takim objęte są oleje opałowe, co do których procent destylacji określony jest na innym poziomie aniżeli w Polsce, podatnik dokonujący dostaw wewnątrzwspólnotowych olejów opałowych nieoznaczonych i niezabarwionych na czerwono destylujących w przedziale 31- 49 % przy 350 #186;C i gęstości poniżej 890 kg/m#179; w procedurze zawieszenia poboru akcyzy za dokumentem ADT, zastosuje celem określenia kwoty zabezpieczenia akcyzowego stawkę podatku w wysokości 1180,00zł/1000l.

Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia postanawia udzielić interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.


Zgodnie z §1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz opałowych dla celów kontroli (Dz. U. Nr 96, poz. 815) oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 #186;C oraz których gęstość w temperaturze 15 #186;C jest niższa od 890 kg/m#179;, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - wykorzystywane do celów opałowych lub do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), zwane dalej "wyrobami" , podlegają znakowaniu i barwieniu, w sposób określony w ust. 4.
Przez prawidłowo oznaczony i zabarwiony wyrób rozumie się w przypadku:- wyrobów określonych w ust. 3 pkt 1, wyrób do którego dodano znacznik w ilości nie mniejszej niż 6,0 mg/l znakowanego wyrobu i barwnik typu Solvent Red 164 w ilości nie mniejszej niż 6,6 mg/l barwionego wyrobu lub barwnik typu Solvent Red 19 w ilości nie mniejszej niż 6,3 mg/l barwionego wyrobu ( zgodnie z § 1 ust. 4 pkt 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów).
Stosownie do brzmienia § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) jeżeli wyroby, wymienione w poz. 2 lit.a załącznika nr 1 do rozporządzenia i w poz. 1 pkt 3 lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, nie są prawidłowo oznaczone lub nie są zabarwione na czerwono, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815), lub są przeznaczone na inne cele niż opałowe, lub nie spełniają warunków wskazanych w tym rozporządzeniu, stosuje się dla wyrobów wymienionych:
1) w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia - stawki akcyzy określone w poz. 1 pkt 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
2) w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia - stawki akcyzy określone w poz. 1 pkt 3 lit a załącznika nr 2 do rozporządzenia.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że ustawodawca dopuszcza możliwość, aby wyroby wymienione w poz. 1 pkt 3 lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), nie były prawidłowo oznaczone lub nie były zabarwione na czerwono, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815). W takiej sytuacji stosuje się do tych wyrobów stawki podatku akcyzowego tak jak do olejów napędowych.
W przedstawionym stanie faktycznym mamy sytuację, w której wyrób nie został oznaczony i zabarwiony zgodnie z przepisami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz opałowych dla celów kontroli obrotu. Sankcją za nieoznaczenie w sposób prawidłowy i niezabarwienie olejów opałowych, które podlegają znakowaniu i barwieniu jest opodatkowanie tych wyrobów stawką w wysokości 1180,00zł/1000l.
W myśl treści art. 21 Dyrektywy Rady nr 92/12 z dnia 25 lutego 1992r. dotyczącej ustaleń w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania, Państwa Członkowskie mają prawo żądać aby wyroby wprowadzane na rynek na ich terytorium nosiły oznakowania podatkowe lub posiadały krajowe znaki identyfikacyjne, stosowane do celów podatkowych. Państwa Członkowskie upewnią się, że procedura dotycząca tych oznaczeń nie spowoduje utrudnień w swobodnym przepływie produktów podlegających podatkowi akcyzowemu.
Mając na uwadze przepisy krajowe jak również przepisy unijne, Naczelnik tut. urzędu uważa, że oznaczenie i zabarwienie oleju opałowego destylującego przy 350 #186;C oraz których gęstość w temperaturze 15 #186;C jest niższa od 890 kg/m#179;, przeznaczonego dla odbiorcy unijnego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815) mogłoby spowodować utrudnienia w obrocie tymi towarami.

Reasumując powyższe wobec innych uregulowań prawnych w zakresie oznaczania i barwienia olejów opałowych w Państwach Członkowskich, Naczelnik tut. urzędu podziela stanowisko podatnika przedstawione we wniosku. Spółka może wysyłać olej opałowy do odbiorcy unijnego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy bez oznaczania go i barwienia zgodnie z przepisami krajowymi. Dokonując dostawy wewnątrzwspólnotowej takiego wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do wyliczenia kwoty zabezpieczenia akcyzowego podatnik winien zastosować stawkę jak do oleju napędowego w wysokości 1180,00zł/1000l.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj