Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
404000-PA-9101-9/05/BB
Data
2005.07.13
Autor
Urząd Celny w Krośnie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
olej napędowy
produkcja
zwolnienie z poboru akcyzy
Pytanie podatnika
Czy komponent uzyskany w wyniku przerobu odpadów z przemysługumowego i produkcji gumy na specjalistycznej instalacji do katalitycznegoprzerobu tych odpadów jest komponentem uzyskanym w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych?Czy w przypadku sprzedaży olejów napędowych i benzyn z udziałem tegokomponentu podatnik może korzystać ze zwolnienia w podatku akcyzowym?
Na podstawie art.14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek Strony z dnia 12.05.2005r. ( data wpływu do UC 16.05.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie, postanawia:
uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe Uzasadnienie W dniu 16.05.2005r. do tut. Urzędu został złożony wniosek XXXXX XXXXX o udzielenie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: XXXXX XXXXX w najbliższym czasie zamierza rozpocząć produkcję olejów napędowych i benzyn z udziałem komponentu uzyskanego w wyniku przerobu zużytych opon i odpadów z przemysłu gumowego i produkcji gumy na specjalistycznej instalacji do katalitycznego przerobu tych odpadów. Wyrób uzyskany w wyniku przerobu w/w odpadów jest klasyfikowany według PKWiU do grupy 24.66.32-90.00 "Środki przeciwstukowe; dodatki do olejów mineralnych i produktów podobnych." Komponent ten XXXXX XXXXX zakupywałaby w formie szerokiej frakcji KTSF i dostarczałaby do składu podatkowego w QQQQQ za administracyjnym dokumentem towarzyszącym. W XXXXX XXXXX w/w wyrób byłby poddawany procesowi destylacji, w wyniku którego powstają m. in. frakcje olejowe i benzynowe, służące do komponowania oleju napędowego i benzyny. W przypadku sprzedaży olejów napędowych i benzyn wytworzonych odpowiednio: z udziałem minimum 10% w/w komponentu i z udziałem minimum 5% w/w komponentu, XXXX XXXXX chciałaby korzystać ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 17 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.) XXXXX XXXXX stoi na stanowisku, że komponent uzyskany w wyniku przerobu odpadów z przemysłu gumowego i produkcji gumy na specjalistycznej instalacji do katalitycznego przerobu tych odpadów jest komponentem uzyskanym w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych oraz że sprzedaż olejów napędowych i benzyn z udziałem odpowiednio - oleje napędowe z minimum 10%; benzyny z udziałem minimum 5% - tego komponentu, korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w § 17 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.) Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia postanawia udzielić interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z § 17 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż: - olejów napędowych wytworzonych z udziałem minimum 10% komponentu uzyskanego w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych na specjalistycznych instalacjach do katalitycznego przerobu tych tworzyw: a) w części odpowiadającej kwocie 240,00zł od każdego 1000l tych paliw, w okresie od 1 luty 2005r. do dnia 31 grudnia 2005r., pod warunkiem niestosowania zwolnień, o których mowa §12 ust. 1 pkt 2; zwolnienie dotyczy podmiotów przerabiających ropę naftową oraz produkujących paliwa silnikowe, b) w części odpowiadającej kwocie 150,00zł od każdego 1 000l tych paliw, w okresie od 1 stycznia 2006r. do dnia 31 grudnia 2006r., pod warunkiem niestosowania zwolnień, o których mowa §12 ust. 1 pkt 2; zwolnienie dotyczy podmiotów przerabiających ropę naftową oraz produkujących paliwa silnikowe, - benzyn silnikowych etylizowanych i nieetylizowanych wytworzonych z udziałem minimum 5% komponentu uzyskanego w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych na specjalistycznych instalacjach do katalitycznego przeroby tych tworzyw: a) w części odpowiadającej kwocie 144,00zł od każdego 1000l tych paliw, w okresie od 1 luty 2005r. do dnia 31 grudnia 2005r., pod warunkiem niestosowania zwolnień, o których mowa §12 ust. 1 pkt 2; zwolnienie dotyczy podmiotów przerabiających ropę naftową oraz produkujących paliwa silnikowe, b) w części odpowiadającej kwocie 90,00zł od każdego 1 000l tych paliw, w okresie od 1 stycznia 2006r. do dnia 31 grudnia 2006r., pod warunkiem niestosowania zwolnień, o których mowa §12 ust. 1 pkt 2; zwolnienie dotyczy podmiotów przerabiających ropę naftową oraz produkujących paliwa silnikowe. Ustawa o podatku akcyzowym i rozporządzenia wydane do tej ustawy nie podają definicji odpadów z tworzyw sztucznych, w związku z powyższym przy definiowaniu tego wyrażenia należy się posiłkować innymi aktami prawnymi. Katalog odpadów został przedstawiony w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206). Załącznik do w/w rozporządzenia klasyfikuje odpady według źródła powstawania w grupach 01 do 12 lub 17 do 20, przypisując im odpowiedni kod sześciocyfrowy określający rodzaj odpadu np: - grupa 07 - odpady z produkcji, przygotowania, obrotu i stosowania produktów przemysłu chemii organicznej; --odpady z tworzyw sztucznych zalicza się do kodu "07 02 13"; --odpady z przemysłu gumowego i produkcji gumy zalicza się do kodu "07 02 80"; - grupa 16 - odpady nie ujęte w innych grupach; --zużyte opony zalicza się do kodu "16 01 03". Odnosząc się do argumentacji Spółki, że głównym składnikiem odpadów w postaci zużytych opon i odpadów przemysłu gumowego i produkcji gumy jest sztuczny kauczuk, Naczelnik tut. urzędu wyjaśnia: Sztuczny kauczuk jest surowcem, z którego wytwarzana jest guma i opony, które są wyrobami klasyfikowanymi do innych pozycji niż tworzywa sztuczne: - według klasyfikacji PKWiU; wyroby z gumy klasyfikuje się do kodów 25.1, natomiast tworzywa sztuczne klasyfikuje się do kodów 25.2. - według klasyfikacji CN; wyroby z gumy klasyfikuje się do kodów z działu "40", natomiast tworzywa sztuczne klasyfikuje się do kodów z działu "39". Z powyższego wynika, że wyroby z tworzyw sztucznych i odpady z tych wyrobów należą do innych grup klasyfikacyjnych niż wyroby z gumy i odpady z przemysłu gumowego i produkcji gumy. Argument, iż komponent otrzymywany w wyniku katalitycznego przerobu zużytych opon i odpadów przemysłu gumowego i produkcji gumy jest klasyfikowany do tej samej grupy PKWiU 24.66.32-90.00 co komponent otrzymywany z tworzyw sztucznych zdaniem Naczelnika tut. urzędu nie jest właściwy ponieważ w grupie PKWiU 24.66.32-90 ( preparaty przeciwstukowe; dodatki do olejów mineralnych itp.) mieszczą się wyroby otrzymywane z różnych surowców. Natomiast ustawodawca zawęził zastosowanie zwolnienia przewidzianego w § 17 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) wyłącznie do komponentu uzyskanego w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych na specjalistycznych instalacjach do katalitycznego przerobu tych tworzyw. Zaznaczyć należy, iż w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego utrwalony jest pogląd, że przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego, próbach odkodowywania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnia językową (gramatyczną). W sytuacji jednak, gdy na tle dopuszczalnych reguł znaczeniowych języka etnicznego sens przepisów jest wieloznaczny, właściwe jest sięgnięcie do wykładni logicznej lub celowościowej, przy czym nie mogą one przekreślać wykładni językowej. W analizowanej sytuacji wykładnia gramatyczna ww. przepisów wskazuje, na udział komponentu uzyskanego w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych na specjalistycznych instalacjach do katalitycznego przerobu tych tworzyw wynosił w produkowanym oleju napędowym minimum 10% a w benzynie minimum 5% tych surowców. Stosownie do prezentowanego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego podczas dokonywania wykładni prawa należy przyjmować, iż wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie prawa polskiego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania ), a ich zastosowanie nie może się odbywać na podstawie wykładni rozszerzającej. Mając na uwadze powyższe odpady z przemysłu gumowego i produkcji gumy i zużyte opony stanowią inne grupy odpadów niż odpady z tworzyw sztucznych. Odpady z przemysłu gumowego i produkcji gumy i zużyte opony nie zawierają się w odpadach z tworzyw sztucznych. W związku z powyższym komponent uzyskany z przerobu odpadów z przemysłu gumowego i produkcji gumy oraz zużytych opon nie jest komponentem uzyskanym w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych, o którym mowa w § 17 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
|