Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PB/PDW/415-16/JB/05
z 30 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB/PDW/415-16/JB/05
Data
2005.05.30



Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa


Słowa kluczowe
obliczenie podatku
podstawa
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy w 2005r. obowiązuje czwarta skala podatku dochodowego od osób fizycznych ?


Postanowienie

Podatnik w 2005r. osiągnie dochody z tytułu umowy o pracę i umów zlecenia, z których podstawą do obliczenia podatku będzie kwota 800.000,00zł. Wątpliwość podatnika dotyczy kwestii zastosowania skali podatkowej podatku dochodowego na 2005r. od dochodu ponad kwotę 600.000,00zł. w świetle zapadłego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ Trybunał Konstytucyjny uznał iż przepis ustawy nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niezgodny tylko w określonym zakresie z Konstytucją, to skala podatkowa kończy się na progu trzecim i kwota podstawy opodatkowania powyżej 60.000,00zł. nie jest objęta podatkiem dochodowym.

Trybunał Konstytucyjny w wyroku Sygn. akt K 48(04 z dnia 15.02.2005r. orzekł, m.in. iż art. 9 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 263, poz. 2619) w zakresie, w którym ustala dzień 1 stycznia 2005 r. jako datę wejścia w życie art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 263, poz. 2619) w zakresie, w jakim w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wprowadza czwarty szczebel skali podatkowej w brzmieniu „600 000 – 227 992 zł 48 gr + 50% nadwyżki ponad 600 000 zł” za niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ze względu na brak odpowiedniej vacatio legis.

Przedmiotem zaskarżenia w rozpatrywanej sprawie był termin wejścia w życie przepisów dotyczących 50% stawki podatkowej. Do kontroli konstytucyjności tych przepisów ograniczało się więc postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym.

Wobec znaczenia, które dla interesów podatników miało ustanowienie 50% stawki podatkowej, określenie daty wejścia w życie tych przepisów na dzień 1 stycznia 2005r. w świetle faktu, że zostały one ogłoszone dopiero 13 grudnia 2005 r., spowodowało ukształtowanie zbyt krótkiej vacatio legis. Narusza to zasadę zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa i przez to jest niezgodne z art. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.

W konsekwencji orzeczenia przez Trybunał Konstytucyjny iż „czwarty szczebel skali podatkowej” nie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r., obowiązująca skala podatkowa składa się z trzech szczebli z którego ostatni dotyczy dochodu powyżej kwoty 74 048 zł od którego podatek wynosi 17.611zł.68gr. + 40%. Tym samym stanowisko podatnika, iż kwota dochodu w wysokości wyższej niż 600.000,00zł. nie podlega opodatkowaniu jest nieprawidłowe.

Podatnik w 2005r. osiągnie dochody z tytułu umowy o pracę i umów zlecenia, z których podstawą do obliczenia podatku będzie kwota 800.000,00zł. Wątpliwość podatnika dotyczy kwestii zastosowania skali podatkowej podatku dochodowego na 2005r. od dochodu ponad kwotę 600.000,00zł. w świetle zapadłego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ Trybunał Konstytucyjny uznał iż przepis ustawy nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niezgodny tylko w określonym zakresie z Konstytucją, to skala podatkowa kończy się na progu trzecim i kwota podstawy opodatkowania powyżej 60.000,00zł. nie jest objęta podatkiem dochodowym.

Trybunał Konstytucyjny w wyroku Sygn. akt K 48(04 z dnia 15.02.2005r. orzekł, m.in. iż art. 9 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 263, poz. 2619) w zakresie, w którym ustala dzień 1 stycznia 2005 r. jako datę wejścia w życie art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 263, poz. 2619) w zakresie, w jakim w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wprowadza czwarty szczebel skali podatkowej w brzmieniu „600 000 – 227 992 zł 48 gr + 50% nadwyżki ponad 600 000 zł” za niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ze względu na brak odpowiedniej vacatio legis.

Przedmiotem zaskarżenia w rozpatrywanej sprawie był termin wejścia w życie przepisów dotyczących 50% stawki podatkowej. Do kontroli konstytucyjności tych przepisów ograniczało się więc postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym.

Wobec znaczenia, które dla interesów podatników miało ustanowienie 50% stawki podatkowej, określenie daty wejścia w życie tych przepisów na dzień 1 stycznia 2005r. w świetle faktu, że zostały one ogłoszone dopiero 13 grudnia 2005 r., spowodowało ukształtowanie zbyt krótkiej vacatio legis. Narusza to zasadę zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa i przez to jest niezgodne z art. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.

W konsekwencji orzeczenia przez Trybunał Konstytucyjny iż „czwarty szczebel skali podatkowej” nie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r., obowiązująca skala podatkowa składa się z trzech szczebli z którego ostatni dotyczy dochodu powyżej kwoty 74 048 zł od którego podatek wynosi 17.611zł.68gr. + 40%. Tym samym stanowisko podatnika, iż kwota dochodu w wysokości wyższej niż 600.000,00zł. nie podlega opodatkowaniu jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj