Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/423-0076/05
z 12 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BI/423-0076/05
Data
2005.10.12



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Odliczenia od podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
odliczenie od dochodu
rada rodziców


Pytanie podatnika
Czy darowizna przekazana przez osobę prawną na rzecz rady rodziców podlega odliczeniu od podatku dochodowego od osób prawnych?


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) po dokonaniu weryfikacji wydanego na wniosek Spółdzielni postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z dnia 5 maja 2005r., Nr I-2/4211/423-0005/05 dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego

postanawia się z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 15.02.2005r. Spółdzielnia zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczania od dochodu darowizny pieniężnej przekazanej na rzecz Rady Rodziców na dofinansowanie „Mikołaja” dla dzieci z biednych rodzin.

Postanowieniem z dnia 05.05.2005r., Nr I-2/4211/423-0005/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, iż Spółdzielnia ma prawo odliczyć od dochodu darowiznę pieniężną przekazaną na rzecz Rady Rodziców podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku stwierdza, że w sprawie ma zastosowanie następujący stan prawny:

Rada Rodziców działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 07.09.1991r. w szkole i placówce może działać Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów tej szkoły lub placówki. Rada uchwala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki. Reprezentacja rodziców może także przybrać inną nazwę. Według art. 54 ww. ustawy Rada Rodziców może występować do rady szkoły lub placówki, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły lub placówki z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły lub placówki. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Z treści art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu, to darowizna musi spełniać dwie kumulatywne przesłanki: powinna być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24.04.2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych. Organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 wymienionej ustawy, to:

  • organizacje pozarządowe, tj. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia (z zastrzeżeniem ust. 4),
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej lub przepisów o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych,
  • stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

W kwestii możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn przekazywanych na rzecz działających przy szkołach rad rodziców wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 27.09.2004r. nr PB5/KD-033-62-1539/04, w którym stwierdziło, iż przepis stanowiący podstawę prawną odliczeń z tytułu darowizn odwołuje się do przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.). Z tych też względów Ministerstwo Finansów zwróciło się do Ministerstwa Polityki Społecznej, jako organu właściwego w sprawie interpretowania unormowań powołanej ustawy, z prośbą o opinię czy rady rodziców można uznać za organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy. Z otrzymanej opinii jednoznacznie wynika, iż radę rodziców, będącą społecznym organem szkoły lub przedszkola, nie można uznać za organizację pozarządową, zdefiniowaną w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Stanowisko to dotyczy zarówno rad rodziców w szkołach (przedszkolach) publicznych, jak i niepublicznych, w których statut wymienia jako jeden z organów tej placówki radę rodziców. Za organizację pozarządową, w rozumieniu przepisów powołanej ustawy, nie sposób uznać także nieformalnej reprezentacji rady rodziców szkoły (przedszkola) niepublicznego, w których statut nie przewiduje utworzenia rady rodziców. (...) W świetle powyższego należy uznać, iż darowizny przekazywane począwszy od 1 stycznia 2004r. przez osoby fizyczne na rzecz rad rodziców w szkołach (przedszkolach) zarówno tych publicznych jak i niepublicznych, na realizowane przez te organy cele oświatowe, nie podlegają odliczeniu od dochodu, na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit.a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Jakkolwiek wyżej powołane pismo dotyczyło możliwości odliczenia od dochodu darowizny przekazanej przez osobę fizyczną na rzecz rady rodzicielskiej szkoły, czy też innej placówki oświatowej, to w związku z analogicznymi regulacjami wynikającymi z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w świetle wyjaśnień Ministerstwa Polityki Społecznej, będącego organem właściwym w sprawie interpretowania unormowań ustawy z dnia 24.04.2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, uznać należy, iż również darowizny przekazane przez osobę prawną na rzecz rady rodziców szkoły nie podlegają odliczeniu od dochodu tej osoby prawnej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj