Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-191/IV/2005/MS
z 9 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-191/IV/2005/MS
Data
2005.08.09
Referencje
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
farba
podatek od towarów i usług
remonty
sprzedaż towarów
statek morski
stawki podatku
Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem, z jakiego tytułu przysługuje mu prawo do stosowania stawki podatku w wysokości 0%?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 06.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 09.05. 2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 30.05.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wysokości opodatkowania dostaw farb (z udziałem pośrednika) na terytorium kraju, dokonywanych na znajdujące się w polskich portach statki należące do zagranicznych armatorów, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, stwierdza, że : stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Podatnik jest podmiotem zarejestrowanym w kraju dla potrzeb podatku VAT, w tym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zamierza on dokonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dostaw towarów (farb) armatorom posiadającym siedzibę w innych niż Polska państwach członkowskich UE, jak również poza Wspólnotą Europejską – za pośrednictwem zagranicznych spółek wchodzących wraz z Podatnikiem w skład jednej grupy powiązanych podmiotów. W przedmiotowych transakcjach będą uczestniczyć każdorazowo trzy podmioty tj. Podatnik, zagraniczna spółka z grupy oraz armator z siedzibą w państwie, na którego terytorium posiada siedzibę również ta spółka. Przebieg transakcji przedstawia się następująco:
Farba będąca przedmiotem dostaw będzie wykorzystywana dla celów remontu przedmiotowych statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, oraz ich części. Dostawy te nie służą celom rozrywki i sportu. Podatnik będzie posiadał dowody dostarczenia towarów na statek zlokalizowany w polskim porcie, takie jak: dokumenty przewozowe, kopię faktury, specyfikację ładunku, dokument potwierdzający odbiór towaru. W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, z jakiego tytułu (spośród niżej wymienionych) przysługuje mu prawo do stosowania stawki podatku w wysokości 0%. Zdaniem Podatnika jest on uprawniony do opodatkowania omawianych dostaw farb stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Dla stwierdzenia, czy sprzedaż ta spełniałaby przesłanki cytowanych wyżej przepisów i podlegała opodatkowaniu stawką 0%, zdaniem Podatnika, należy ustalić, czy dostarczana farba mieści się w zakresie pojęcia „wyposażenie środków transportu morskiego lub ich części” - ustawa o VAT nie definiuje, bowiem w/wym. pojęć. Podatnik stoi na stanowisku, iż zależy to od przeznaczenia farby oraz jej faktycznego wykorzystania. W przypadku, gdy farba będzie wykorzystywana przez armatora dla celów remontu poszczególnych części statku stanowiących jego wyposażenie, stanowić będzie również część statku – tj. jego wyposażenie. Reasumując, dostawy farb przeznaczonych dla celów remontowych statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT – zapewniające ich prawidłowe funkcjonowanie – na podstawie pkt. 3 cytowanego przepisu powinny podlegać opodatkowaniu w kraju stawką podatku w wysokości 0%. Zaprezentowane stanowisko, zdaniem Podatnika, potwierdza pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 20.01.2004 r. nr PI/005-529/03/CIP/02, dotyczące opodatkowania sprzedaży otuliny izolacyjnej na statek stawką podatku 0%. Jako rozwiązanie alternatywne (w przypadku uznania, iż dostawy farb nie stanowią dostaw części i wyposażenia środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego – co, w opinii Podatnika, byłoby nieuzasadnione) Podatnik zaznacza, że przedmiotowe dostawy stanowią – odpowiednio:
albo W opinii Podatnika argumentem przemawiającym za przyjęciem rozwiązania alternatywnego jest uznanie kryterium bandery statku jako kryterium rozstrzygającego o zrównaniu statku z terytorium kraju bandery, pod którą pływa. Na poparcie tej tezy Podatnik wymienia m.in.: art. 5 Konwencji o Morzu Pełnym sporządzonej w Genewie 29 kwietnia 1958 r. (Dz.U. z 1963 r., Nr 33, poz. 187), § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz.U. Nr 94, poz. 902 ze zm.) oraz pismo Departamentu Ceł Ministerstwa Finansów z dnia 12 maja 2004 r. skierowane do Izb Celnych w Szczecinie, Gdyni i Olsztynie (sygn. Akt DC-ZC-068/400-189/1914/RL/04). Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje : Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza dokonywać dostaw towarów (farb) na statki o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT znajdujące się w polskich portach należące do zagranicznych armatorów, na cele remontowe których to statków farby te będą przeznaczone –– za pośrednictwem spółek wchodzących wraz z Podatnikiem w skład grupy powiązanych przedsiębiorstw, z siedzibą w tym samym państwie co armator. Przedmiotowe statki pływają pod banderą państwa siedziby armatora. Z tytułu dostaw farb Podatnik będzie wystawiał faktury VAT bezpośredniemu nabywcy - zagranicznej spółce z grupy (w przypadku, gdy spółka ta posiada siedzibę w innym niż RP państwie członkowskim UE faktura będzie zawierała m.in. jej właściwy i ważny numer identyfikacyjny przyznany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez właściwe państwo członkowskie). Podatnik będzie posiadał dowody, że towary zostały dostarczone na statek zlokalizowany w polskim porcie, takie jak: dokumenty przewozowe, kopię faktury, specyfikację ładunku, dokument potwierdzający odbiór towaru. Tut. Organ informuje, że w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym nie ma podstaw do opodatkowania przez Podatnika omawianej dostawy farb stawką podatku VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, gdyż nie zostały spełnione przesłanki określone przez ten przepis. Bowiem, w myśl cytowanego wyżej przepisu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt. 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Tut. Organ zauważa, iż zgodnie z przywołanym przepisem z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta dostawa części i wyposażenia statków. W związku z brakiem definicji ustawowej „części” i „wyposażenia” w przepisach cyt. ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem dostawy są farby, które są przeznaczone do remontu - konserwacji środków transportu morskiego. Mając na uwadze powyższe definicje nie sposób wyciągnąć wniosku, że sprzedawane przez Podatnika i zużywane przy remoncie statków farby stanowią część statku albo jego wyposażenie. Preferencyjna forma opodatkowania w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT nie dotyczy bowiem surowców i materiałów, lecz wyrobów finalnych i ich zespołów posiadających ścisłe przeznaczenie eksploatacyjne. Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust 1 ustawy o VAT). W myśl przepisu art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 8 cytowanej wyżej ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 - 4, jeżeli wywóz dokonany jest przez:
Ponadto, w myśl art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2 – 8. Dostaw Podatnika nie można zatem uznać zarówno ani za eksport towarów ani za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W przedmiotowym stanie faktycznym Podatnik dokonuje bowiem dostaw, w wyniku których towary są wysyłane/transportowane z miejsca na terytorium kraju (o czym świadczy ich uprzednie nabycie w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – jak oświadczył Podatnik przedstawiając stan faktyczny) na statki znajdujące się również na terytorium kraju – w polskim porcie. Towary te (farby) znajdują się w momencie zakończenia ich transportu/wysyłki na miejscu ich faktycznej konsumpcji (zużycia podczas remontu) – na statku. W związku z powyższym, należy uznać iż przedmiotowe dostawy w świetle ustawy o VAT stanowią dostawy krajowe, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1. Zdaniem tut. Organu „kryterium bandery”, na które powołuje się w swoim wniosku Podatnik nie znajdzie w przedmiotowym stanie faktycznym zastosowania – nie znajduje ono bowiem oparcia w ustawie o VAT. W zakresie, w jakim przepisy o podatku od towarów i usług regulują kwestię opodatkowania dostaw towarów na statki, istotne staje się bowiem właściwe sklasyfikowanie tych środków transportu, czego odzwierciedleniem są m.in. przepisy ustanawiające szczególne przypadki zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% wymienione w art. 83 ustawy o VAT, np. przepisy art. 83 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, które jednakże w przedmiotowym stanie faktycznym nie znajdą zastosowania – co wskazano powyżej. Mając na uwadze powyższe przepisy, zdaniem tut. Organu podatkowego, w przedstawionym stanie faktycznym do przedmiotowych dostaw farb nie będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, dostawy te nie będą również stanowiły eksportu towarów ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Tut. Organ informuje, że przepisy art. 2 pkt 8 ustawy o VAT zostały zacytowane w brzmieniu znowelizowanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 90 poz. 756), obowiązującym od dnia 01.06.2005 r. Tut. Organ zaznacza, iż dokonując interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie, nie dokonywał oceny załączników przedmiotowego wniosku. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.