Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legnicy
PP/0090/1/40/05
z 15 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/0090/1/40/05
Data
2005.07.15



Autor
Urząd Skarbowy w Legnicy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
ewidencja podatku od towarów i usług
ewidencja sprzedaży
faktura VAT
kasa rejestrująca


Pytanie podatnika
W przedmiotowym wniosku przedstawiono stan faktyczny, zgodnie z którym podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Dokonując sprzedaży rejestrowana jest ona przy pomocy kasy fiskalnej.
Na żądanie klientów nie prowadzących działalności gospodarczej, jak i prowadzących działalność gospodarczą wystawiane są faktury VAT do paragonów dokumentujących dokonaną sprzedaż. Zdaniem podatnika nie ma potrzeby powtórnego ewidencjonowania tych transakcji w ewidencji sprzedaży VAT, gdyż prowadziłoby to do podwójnego wykazania podatku należnego z jednego tytułu.


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 21.03.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu 31.03.2005 r.), o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prowadzenia sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej oraz wystawiania na żądanie klientów faktur VAT oraz ewidencjonowania tych transakcji w ewidencji sprzedaży VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31.03.2005 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono stan faktyczny, zgodnie z którym podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Dokonując sprzedaży rejestrowana jest ona przy pomocy kasy fiskalnej. Na żądanie klientów nie prowadzących działalności gospodarczej, jak i prowadzących działalność gospodarczą wystawiane są faktury VAT do paragonów dokumentujących dokonaną sprzedaż. Zdaniem podatnika nie ma potrzeby powtórnego ewidencjonowania tych transakcji w ewidencji sprzedaży VAT, gdyż prowadziłoby to do podwójnego wykazania podatku należnego z jednego tytułu.
Stanowisko organu podatkowego.
Zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas fiskalnych. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) w § 5 ust. 1 pkt 1 jest mowa o tym, że podatnik obowiązany jest do "dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy." W art. 109 ust. 3 ustawy postanowiono, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, czyli podatnicy obowiązani do zarejestrowania się jako "podatnicy VAT czynni" są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą:
� kwoty określone w art. 90, czyli kwoty, które podatnik obowiązany jest ewidencjonować do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego,
� dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
� wysokość podatku należnego,
� kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz
� kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz
� inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej,
� a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138-dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług "podatnicy, o których mowa w art. 15" (podatnicy podatku VAT), "są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16."
Zgodnie z art. 106 ust. 3 i 4 ww. ustawy podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej-za wyjątkiem sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu, które w każdym przypadku muszą być potwierdzone fakturami. Jednakże na żądanie tych osób, czyli osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. Jeżeli faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik powinien dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż, co wynika z § 11 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Zaznaczyć należy, iż przepis ust. 3 ww. rozporządzenia nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.
Raporty fiskalne dobowe, bądź też łączne raporty okresowe za okresy miesięczne, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników są zatem podstawą do dokonania zapisów w ewidencji sprzedaży VAT. Wystawiona na żądanie klienta faktura VAT dotycząca wcześniejszej sprzedaży zarejestrowanej przy użyciu kasy fiskalnej powinna zawierać dane zawarte w rozdziale 4 (szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) i nie powinna być już zaewidencjonowana w ewidencji sprzedaży VAT, gdyż ta sprzedaż uprzednio została zaewidencjonowana w ewidencji, jako sprzedaż nieudokumentowana fakturami (paragon potwierdzający tę sprzedaż jest ujęty w raporcie dobowym, ten z kolei w raporcie miesięcznym okresowym). Prowadziłoby to, jak słusznie Pani zaznacza do podwójnego wykazania podatku należnego z jednego tytułu. W świetle obowiązujących przepisów, stanowisko reprezentowane przez podatnika w rozpatrywanym wniosku uznano za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia?
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj