Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/PP/443/63c/05
z 5 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/PP/443/63c/05
Data
2005.10.05



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi turystyczne
usługi własne


Pytanie podatnika
Czy podatnik prawidłowo postępuje przy obliczeniu marży (usługi turystyczne), z której wyliczany jest podatek VAT 22 %?


POSTANOWIENIE



Na podstawie art. 14a § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku ze złożonym przez Podatnika wnioskiem z dnia 07.09.2005r. w sprawie udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż podatnik prawidłowo postępuje przy obliczeniu marży, z której wyliczany jest podatek VAT 22 % - za nieprawidłowe.



UZASADNIENIE



Wnioskiem z dnia 07.09.2005r. Podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Biuro Turystyczne jako organizator turystyki jest organizatorem imprez turystycznych, w skład których wchodzą usługi zakupione od innych podatników tj. zakwaterowanie, wyżywienie, usługi przewodnickie, bilety wstępu do zwiedzanych obiektów itp. oraz usługi własne – transport osób własnym autokarem.

W ocenie Podatnika w niniejszej sprawie stosuje się następujące przepisy prawa podatkowego – art. 119 i art. 29 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Podatnik w celu ustalenia marży i naliczenia VAT należnego zestawia przychody (faktury VAT marża) i koszty (faktury brutto za zakupione usługi oraz netto za własną usługę transportową); różnica jest marżą brutto, z której wyliczamy podatek VAT 22%).

Podatnik uważa, że opisany powyżej sposób stosowania prawa podatkowego jest właściwy.



Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie – ust. 2 ww. artykułu.

Zgodnie z art. 119 ust. 3 przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

  1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
  2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
  3. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;
  4. prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

W myśl art. 119 ust. 5 - w przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej "usługami własnymi", odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29.

W myśl art. 119 ust. 6 ww. ustawy w przypadkach, o których mowa w ust. 5, podatnik obowiązany jest do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.



Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu podstawą opodatkowania w przedmiotowym przypadku marżą jest różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi oraz kwotami:

  • wartością usług własnych (brutto)
  • oraz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty wynikająca z prowadzonej ewidencji.



Zgodnie z art. 41 ww. ustawy świadczenie usług turystycznych podlega opodatkowaniu stawką w wys. 22%, natomiast usługi transportowe właściwą dla danego typu usługi, w tym przypadku 7% (poz. 144 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 60.23 „usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe”).



W związku z powyższym zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.



Niniejszej informacji udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie udzielonej odpowiedzi.

Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14 b § 2 ustawy - Ordynacja Podatkowa.



Na postanowienie niniejsze Podatnikowi przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni licząc od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj