Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łukowie
PP-443/80/257/2005
z 30 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/80/257/2005
Data
2005.09.30



Autor
Urząd Skarbowy w Łukowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badania techniczne
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
zaświadczenia


Pytanie podatnika
Według jakich zasad rozliczać podatek VAT naliczony od zakupu paliwa wykorzystywanego do używanego samochodu ciężarowego kupionego w dniu 27.06.2005r., który:- nie posiada świadectwa homologacji;
- dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż ładowność określona w obowiązującym stanie prawnym przed dniem 22 sierpnia 2005 r. art.86 ust.3 ww ustawy o podatku VAT;
- samochód ma być środkiem trwałym firmy Podatnika;
- od zakupu powyższego samochodu Podatnikowi przysługuje prawo odliczenia kwoty podatku naliczonego VAT w wysokości 50%;
- samochód ma dopuszczalną masę całkowitą mniejszą niż 3,5 tony;
- przedmiotowy pojazd nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art.86 ust.4 ww ustawy o podatku VAT;
- samochód nie jest samochodem wielozadaniowym, van;
- nie ma części do przewozu ładunków oddzielonej ścianą lub trwałą przegrodą;
- nie ma otwartej części przeznaczonej do przewozu ładunków;
- nie posiada kabiny kierowcy i nadwozia przeznaczonego do przewozu ładunków, jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
- nie jest pojazdem specjalnym;
- nie jest pojazdem samochodowym konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu co najmniej 10 osób?.


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 03.08.2005 r. (data wpływu do U.S. Łuków 09.08.2005r.), uzupełnionego pismami z dnia 23.08.2005r. i 19.09.2005r. wynika, że Podatnik kupił w dniu 27.06.2005r. używany samochód ciężarowy, który:

- nie posiada świadectwa homologacji;
- dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż ładowność określona w obowiązującym stanie prawnym przed dniem 22 sierpnia 2005 r. art.86 ust.3 ww ustawy o podatku VAT;
- samochód ma być środkiem trwałym firmy Podatnika;
- od zakupu powyższego samochodu Podatnikowi przysługuje prawo odliczenia kwoty podatku naliczonego VAT w wysokości 50%;
- samochód ma dopuszczalną masę całkowitą mniejszą niż 3,5 tony;
- przedmiotowy pojazd nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art.86 ust.4 ww ustawy o podatku VAT;
- samochód nie jest samochodem wielozadaniowym, van;
- nie ma części do przewozu ładunków oddzielonej ścianą lub trwałą przegrodą;
- nie ma otwartej części przeznaczonej do przewozu ładunków;
- nie posiada kabiny kierowcy i nadwozia przeznaczonego do przewozu ładunków, jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
- nie jest pojazdem specjalnym;
- nie jest pojazdem samochodowym konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu co najmniej 10 osób.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona sformułowała zapytanie, według jakich zasad rozliczać podatek VAT naliczony od zakupu paliwa wykorzystywanego do przedmiotowego samochodu...

Zajmując swoje stanowisko Podatnik poinformował, że do 22.08.2005r. oraz od 22.08.2005r. do momentu przeprowadzenia badania technicznego ww pojazdu odliczenie podatku VAT z tytułu zakupu paliwa nie będzie mu przysługiwało, ponieważ nie posiada zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów, o którym mowa w art.86 ust.5 ww ustawy o podatku VAT.

W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 22 sierpnia 2005 r. zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535, z 2005 r. Nr 14, poz. 113) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru (art. 86 ust. 3):

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

- kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Na podstawie art. 86 ust. 5 cyt. ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3. Jednocześnie na podstawie art. 88 ust. 1 pkt. 3 cyt. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. Tak więc, w stanie prawnym przed dniem 22 sierpnia 2005 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z zakupem paliwa do pojazdów innych niż osobowe uzależnione było od spełnienia przez te pojazdy tzw. kryterium ładowności, tzn. aby ich ładowność obliczona wg wzoru była mniejsza niż ładowność określona w świadectwie homologacji.

Z przedstawionego we wniosku Strony stanu faktycznego wynika, że do dnia 22 sierpnia 2005r. od zakupu paliwa do przedmiotowego samochodu odliczenie podatku VAT nie przysługiwało.

Ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90 poz. 756), (która weszła w życie z dniem 1 czerwca 2005 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 20, pkt 22 lit. a oraz lit. b w zakresie dotyczącym ust. 3a pkt 6, pkt 39 oraz art. 2, 4 i 5, które wchodzą w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia) uległ zmianie m.in. zapis art. 86 ust. od 3 do 5 ww ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Obecnie zgodnie z art. 86 ust. 3 ww ustawy o podatku VAT w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.Na podstawie dyspozycji art. 86 ust. 4 ww ustawy o podatku VAT - przepis ust. 3 nie dotyczy:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych, o których mowa w pkt 1 - 4, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Dokumentami potwierdzającymi spełnienie tych wymagań są: zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz dowód rejestracyjny pojazdu zawierający właściwą adnotację o spełnieniu wymagań.

Podatek naliczony przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, nie podlega odliczeniu (z zastrzeżeniem art. 86 ust. 4 w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r.). Natomiast podatek od nabytego paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w przepisach o podatku od towarów i usług. W przepisie art. 86 ust. 3 są wymienione samochody osobowe oraz pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Przepis ten nie dotyczy jednak wszystkich pojazdów o takiej właśnie dopuszczalnej masie całkowitej. Zakres przedmiotowy samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, które objęte są regulacją art. 86 ust. 3 znowelizowanej ustawy, jest określony również przez ust. 4 tego artykułu. Przepis art. 86 ust. 4 jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości wskazuje, że przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy, a zatem nie obejmuje pewnych kategorii pojazdów. Tym samym zakaz odliczenia podatku od paliwa nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów, których ten przepis nie dotyczy. Oznacza to zatem, że podatnikowi będzie przysługiwało odliczenie podatku od paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 ww ustawy o podatku VAT według ogólnych zasad.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, że kupił w dniu 27.06.2005r. używany samochód ciężarowy, którego dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż ładowność określona w obowiązującym stanie prawnym przed dniem 22 sierpnia 2005 r. art.86 ust.3 ww ustawy o podatku VAT, który ma dopuszczalną masę całkowitą mniejszą niż 3,5 tony oraz nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art.86 ust.4 ww ustawy o podatku VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę Strona nie miała prawa do odliczeń podatku VAT z tytułu zakupu paliwa do przedmiotowego samochodu przed 22.08.2005r., jak również nie ma prawa do takich odliczeń po 22.08.2005r. bez względu na fakt, czy będzie posiadała zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu, o którym mowa w art.86 ust.5 ww ustawy o podatku VAT. W związku z powyższym uznaję za nieprawidłowe stanowisko Strony zawarte we wniosku dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu paliwa wykorzystywanego do przedmiotowego samochodu ciężarowego.

Powyższe postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Ewentualna zmiana stanu prawnego skutkuje utratą aktualności interpretacji. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj