Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
XII-1/443-166/TZ-103/05/MC-G
z 28 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
XII-1/443-166/TZ-103/05/MC-G
Data
2005.07.28



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
czasopisma
podatek od towarów i usług
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy gdy dodatek promocyjny pełni rolę prezentu dodawanego do sprzedawanego czasopisma lub pełni rolę próbki to dostawa może być traktowana jako dwie odrębne czynności?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz.U.nr 137, poz.926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku bez znaku z dnia 04.05.2005r. (data wpływu do tut. Organu 06.05.2005r.) Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie łącznego lub odrębnego opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży czasopisma z dodatkiem promocyjnym, który pełni rolę prezentu o małej wartości lub próbki

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik jest wydawcą czasopisma dziecięcego, którego sprzedaż opodatkowana jest 7% stawką podatku od towarów i usług. Do w/wym. czasopisma Podatnik dołącza dodatki promocyjne tj. płyty CD, książki, zabawki o wartości netto od 0,10 zł do 1,60 zł. Cena czasopisma jest jednolita. Zakupywane przez Podatnika rzeczy, stanowiące później upominki do czasopisma, kreują u Podatnika koszty działalności, które odnoszą skutek w postaci kalkulacji ostatecznej ceny detalicznej czasopisma wraz z upominkiem.

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy, gdy dodatek promocyjny pełni rolę prezentu dodawanego do sprzedawanego czasopisma lub pełni rolę próbki wydawanej przy sprzedaży, to dostawa może być traktowana w zakresie podatku VAT jako dwie odrębne czynności: sprzedaż czasopisma (7%) i nieodpłatne przekazanie dodatku promocyjnego...

W ocenie Podatnika w w/wym. sprawie stosuje się przepisy art.7 ust.3 ustawy z 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego, stanowiska wnioskodawcy, oraz mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei stosownie do postanowień art.7 ust.2 w/cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

  3. jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

W myśl art.7 ust.3 w/cyt. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31.05.2005r. - regulacji w/cyt. art.7 ust.2 nie stosuje się do przekazywanych towarów, które są próbkami lub prezentami o małej wartości, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się z bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust.3, rozumie się przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125 % wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6 (art.7 ust.4 w/cyt. ustawy).

Przez próbkę, o której mowa w ust.3, rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art.7 ust.7 w/cyt. ustawy).

Zgodnie z art.2 pkt 6 oraz art.8 ust.3 w/cyt. ustawy, zarówno towary i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów ustawy o statystyce publicznej. Powyższe oznacza, iż przyporządkowanie odpowiedniej stawki VAT na dostawę danego towaru jest uzależnione od klasyfikacji statystycznej tegoż towaru. Należy podkreślić, iż Naczelnik tut. Organu podatkowego nie jest kompetentnym organem do rozstrzygania czy dodanie do czasopisma odpowiedniego dodatku w postaci gadżetów powoduje zmianę klasyfikacji statystycznej a tym samym stawki VAT danego czasopisma. Niemniej jednak biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę organów statystycznych należy podkreślić, iż w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie wyodrębnia się wyrobu pod nazwą “komplet (zestaw) wydawniczy” składający się z czasopisma oraz np. płyty CD, dla którego to zestawu towarów można byłoby zastosować jeden symbol PKWiU i w konsekwencji jedną stawkę VAT.

Odnosząc się do kwestii dołączania przez Podatnika do wydawanych czasopism innych towarów w postaci np. płyt CD, zabawek, książeczek, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż powyższe towary nie spełniają przesłanek w/cyt. art.7 ust.7 ustawy, tzn. nie są próbkami w myśl w/w artykułu.

Jednocześnie Naczelnik tut. Organu podatkowego informuje, iż jeżeli wartość w/wym. towarów jest niewielka a ich łączna wartość nie przekroczyła 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej Podatnika w poprzednim roku podatkowym, spełniają one przesłanki w/cyt.art.7 ust.4, tzn. są prezentami o małej wartości, których przekazanie nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ podatkowy podkreśla, iż w powyższej sytuacji sprzedaż wykonywana przez Podatnika będzie składała się z dwóch odrębnych czynności: sprzedaży czasopisma opodatkowanej właściwą 7% stawką podatku VAT, oraz nieodpłatnego przekazania towaru, które nie podlega opodatkowaniu.

Ponadto tut. Organ informuje, iż zgodnie z nowym brzmieniem art.7 ust.3 i 4 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. z (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.), która weszła w życie w dniu 1-go czerwca 2005r., przez prezenty o małej wartości, o którym mowa w ust.3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób, (kwota ta wynosi 100 zł),
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5,-zł. (art.7 ust. 4 pkt 1 i 2 ).

Stosownie do art.7 ust.3 w/cyt. ustawy przepisu ust.2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z powyższą nowelizacją, nieodpłatne przekazanie prezentów o małej wartości nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj