Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
XII-1/443-167/TZ-103/05/MC-G
z 28 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
XII-1/443-167/TZ-103/05/MC-G
Data
2005.07.28


Referencje


Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
czasopisma
podatek od towarów i usług
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy ma znaczenie dla skutków podatkowych sposób pakowania i oznaczenia gadżetu promocyjnego dodawanego do czasopism?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz.U.nr 137, poz.926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku bez znaku z dnia 04.05.2005r. (data wpływu do tut. Organu 06.05.2005r.) Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży czasopisma z dodatkiem promocyjnym, w zależności od sposobu opakowania i oznaczenia w/w dodatku

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik jest wydawcą czasopisma dziecięcego, którego sprzedaż opodatkowana jest 7% stawką podatku od towarów i usług. Do w/wym. czasopisma Podatnik dołącza dodatki promocyjne tj. płyty CD, książki, zabawki o wartości netto od 0,10 zł do 1,60 zł. Wartość upominków nie jest objęta ceną czasopisma. Cena czasopisma jest jednolita. Podatnik obniża w całości podatek należny o podatek naliczony uiszczany przy nabyciu towarów dołączanych do czasopisma w formie prezentu. Dołączane prezenty są pakowane razem z czasopismem do foliowego opakowania. Opakowanie jest kolorowe z nadrukiem (tytuł, logo, reklamy).

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy ma znaczenie dla skutków podatkowych sposób pakowania i oznaczenia gadżetu promocyjnego dodawanego do wydawanego przez Podatnika czasopisma...

W ocenie Podatnika ma znaczenie podatkowe sposób opakowania i oznaczenia produktu składowego. Opakowanie i oznaczenie świadczące o nierozerwalności produktu złożonego skutkuje koniecznością stosowania jednej stawki podatkowej dla całego zestawu. Tym samym zakładając, że towarem głównym będzie wspomniane powyżej czasopismo, to całość zestawu powinna być opodatkowana preferencyjną stawką VAT 7%, niezależnie od tego, jaka stawka podatku byłaby właściwa dla dostawy samego dodatku promocyjnego.

Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei stosownie do postanowień art.7 ust.2 w/cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

  3. jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

W myśl art.7 ust.3 w/cyt. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31.05.2005r. - regulacji w/cyt. art.7 ust.2 nie stosuje się do przekazywanych towarów, które są próbkami lub prezentami o małej wartości, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się z bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

W ustawie o VAT zawarto definicję prezentów o małej wartości w rozumieniu art.7 ust.3. Są nimi przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nie przekraczającej 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym (art.7 ust.4 w/cyt. ustawy).

Przez próbkę, o której mowa w ust.3, rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art.7 ust.7 w/cyt. ustawy).

Dokonując analizy przytoczonych powyżej unormowań, zakładając jednocześnie racjonalność działań ustawodawcy, wywieść należy, iż odpłatną dostawą towarów jest przekazanie bez wynagrodzenia przez Podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa – w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz nie mających statutu próbek – na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem, pod tym warunkiem, iż Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Ponadto tut. Organ informuje, iż zgodnie z nowym brzmieniem art.7 ust.3 i 4 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. z (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.), która weszła w życie w dniu 1-go czerwca 2005r., przez prezenty o małej wartości, o którym mowa w ust.3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób, (kwota ta wynosi 100 zł),
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5,-zł. (art.7 ust. 4 pkt 1 i 2 ).

Stosownie do art.7 ust.3 w/cyt. ustawy przepisu ust.2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art.2 pkt 6 oraz art.8 ust.3 w/cyt. ustawy, zarówno towary i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów ustawy o statystyce publicznej. Powyższe oznacza, iż przyporządkowanie odpowiedniej stawki VAT na dostawę danego towaru jest uzależnione od klasyfikacji statystycznej tegoż towaru. Należy podkreślić, iż Naczelnik tut. Organu podatkowego nie jest kompetentnym organem do rozstrzygania czy dodanie do czasopisma odpowiedniego dodatku w postaci gadżetów powoduje zmianę klasyfikacji statystycznej a tym samym stawki VAT danego czasopisma. Niemniej jednak biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę organów statystycznych należy podkreślić, iż w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie wyodrębnia się wyrobu pod nazwą “komplet (zestaw) wydawniczy” składający się z czasopisma oraz np. płyty CD, dla którego to zestawu towarów można byłoby zastosować jeden symbol PKWiU i w konsekwencji jedną stawkę VAT.

Odnosząc się do kwestii dołączania przez Podatnika do wydawanych czasopism innych towarów w postaci np. płyt CD, zabawek, książeczek, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż powyższe towary nie spełniają przesłanek w/cyt. art.7 ust.7 ustawy, tzn. nie są próbkami w myśl w/w artykułu.

Jednocześnie Naczelnik tut. Organu podatkowego informuje, iż jeżeli wartość w/wym. towarów jest niewielka a ich łączna wartość nie przekroczyła 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej Podatnika w poprzednim roku podatkowym, spełniają one przesłanki w/cyt.art.7 ust.4, tzn. są prezentami o małej wartości, których przekazanie nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ podatkowy podkreśla, iż w powyższej sytuacji sprzedaż wykonywana przez Podatnika będzie składała się z dwóch odrębnych czynności: sprzedaży czasopisma opodatkowanej właściwą 7% stawką podatku VAT, oraz nieodpłatnego przekazania towaru, które nie podlega opodatkowaniu. A contratrio, w innych wypadkach podlega ono opodatkowaniu wg. stawek właściwych dla towarów będących przedmiotem przekazania.

Reasumując, tut. Organ podatkowy informuje, iż sposób opakowania i oznaczenia dodatku promocyjnego dołączonego do czasopisma, nie ma wpływu na sposób opodatkowania w/w sprzedaży, w zakresie podatku od towarów i usług.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj