Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/REI/4001- 71 /05/WAK
z 20 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/REI/4001- 71 /05/WAK
Data
2005.09.20



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe

Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Właściwość organów podatkowych

Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Właściwość organów w sprawach nadania NIP


Słowa kluczowe
nierezydent
udziałowiec
właściwość urzędu skarbowego
zarządzanie bezpośrednie
zarządzanie pośrednie


Pytanie podatnika
Podatnik pyta czy będąc pośrednio zarządzanym przez nierezydenta, w myśl prawa dewizowego, powinien podlegać właściwości Naczelnika “dużego” urzędu.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie właściwości “wyspecjalizowanych” urzędów skarbowych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 15.06.2005r. (wpływ do tutejszego Urzędu 30.08.2005r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Podatnik - Hotele XXX Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie - prowadzi działalność gospodarczą od 2002 roku i podlegając właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek w dniu 12.03.2002r. został mu nadany Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) ................

Wyłącznym udziałowcem Podatnika jest podmiot podlegający właściwości Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - YYY S.A. - bezpośrednio zarządzany przez nierezydenta.

Podatnik zapytuje, czy będąc pośrednio zarządzanym przez nierezydenta, w myśl prawa dewizowego, powinien podlegać właściwości Naczelnika “dużego” urzędu.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zważył co następuje:

Zagadnienie terytorialnego zasięgu działania określonego Urzędu Skarbowego w zakresie niektórych kategorii podatników uregulowane zostało w ustawie z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004r. Nr. 121, poz. 1267 z późn. zm.) w art. 5 - 5a.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że Spółka posiada udziałowca bezpośrednio zarządzanego przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, który dysponuje ponad 5 % głosów na Zgromadzeniu Wspólników, co oznacza, że jest pośrednio zarządzana przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.

Pojęcie zarządzania bezpośredniego i pośredniego jest używane na gruncie ustawodawstwa polskiego w ustawach podatkowych, które nie zawierają jednak ich definicji. Opierając się na wykładni językowej i logicznej, należy przyjąć, iż o zarządzaniu bezpośrednim i pośrednim podmiotem przez inny podmiot można mówić wówczas, kiedy ze względu na związki o charakterze majątkowym, organizacyjnym lub kapitałowym, jeden podmiot ma bezpośredni lub pośredni wpływ na decyzje podejmowane przez drugi podmiot. W przypadku spółek handlowych należy przyjąć, iż podmiotami zarządzającymi bezpośrednio lub pośrednio tymi spółkami są: podmioty wchodzące w skład organów decyzyjnych takich spółek, podmioty powołujące i odwołujące w/w podmioty, wspólnicy spółki, a jeśli są oni podmiotami instytucjonalnymi - również wspólnicy tych podmiotów.

Mając zatem powyższe na uwadze należy uznać, iż Hotele XXX Sp. z o.o. jest podmiotem zarządzanym pośrednio przez nierezydenta, a zatem spełnia kryterium wymienione w art. 5 ust. 9b pkt. 7c ustawy o urzędach i izbach skarbowych, aby od 01 stycznia roku następującego po roku, w którym nasąpiło włączenie do tej kategorii podatników zmienić właściwość organu podatkowego na Naczelnika "dużego" Urzędu Skarbowego.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł. oraz 0,50zł. od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 96 ze zm.)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj