Interpretacja Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu
WP-443/53/2005
z 27 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
WP-443/53/2005
Data
2005.07.27



Autor
Urząd Skarbowy w Inowrocławiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Stawka 7% dla niektórych towarów i usług


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlane


Pytanie podatnika
Czy zastosowane stawki podatku VAT dla przedstawionych robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą wykorzystywaną w ponad 60% na rzecz budownictwa mieszkaniowego są prawidłowe.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity-Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w odpowiedzi na pismo Zakładu Usługowo-Handlowego ... z dnia 11.04.2005 r.( wpływ do tut. Urzędu 27.04.2005r.) w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego stwierdza, iż: stanowisko w zakresie stosowania stawki podatku VAT od świadczonych usług:

- według ustalonego wskaźnika procentowego udziału infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30.04.2005r. uznaje się za prawidłowe

- według ustalonego wskaźnika procentowego udziału infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.05.2005r. uznaje się za nieprawidłowe .

Uzasadnienie

W dniu 27.04.2005 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek podatnika o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym regulowanych przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że: podatnik ma podpisaną umowę z firmą: P.H.U.R.I.I „...” z ... na wykonywanie jako podwykonawca usług instalacji elektrycznej i automatyki oczyszczalni ścieków w ... Na potrzeby rozliczenia podatku VAT podatnik otrzymał oświadczenie wystawione przez Urząd Miasta i Gminy ... o wielkości udziału tj. 70% wykonywanych robót dotyczących infrastruktury budownictwu mieszkaniowego. Na podstawie przepisów art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) oraz art.146 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnik stosuje preferencyjną stawkę podatku VAT 7% dla wykonywanych usług dotyczących infrastruktury budownictwu mieszkaniowemu.

Sprzedaż robót dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu opodatkowuje stawką 7%, gdyż zdolność produkcyjna tej infrastruktury wykorzystywana jest w ponad 60% dla potrzeb tego budownictwa i tak za faktury wystawione od dnia 26.03.2002r. do 29.10.2004r. opodatkował wyłacznie stawką 7% , natomiast za usługi udokumentowane fakturą VAT nr FV/7/A2005 z dnia 07.03.2005r. opodatkował stawką 7% dla tej części 70% udziału (według oświadczenia) , która służy budownictwu mieszkaniowemu, a dla pozostałej części tj. 30% stawką podatku VAT 22%. W dniu 16 marca 2005r. podatnik otrzymał pismo od firmy P.H.U.R.I.I „...” z ..., iż wykonywana infrastruktura wykorzystywana będzie w 98,97% na rzecz budownictwa mieszkaniowego.

Pytanie podatnika brzmi: Czy zastosowane stawki podatku VAT dla przedstawionych robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą wykorzystywaną w ponad 60% na rzecz budownictwa mieszkaniowego są prawidłowe...

Zdaniem podatnika: zastosowanie stawki VAT w wysokości 7% dla wykonywanych usług według procentowego udziału infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jest prawidłowe zgodnie z przepisem art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w związku z § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1999r. w sprawie szczegółowego zakresu, trybu oraz sposobu ustalania różnicy podatku od towarów i usług podlegającej zwrotowi w przypadku, gdy podatnik dokonuje sprzedaży niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług (Dz. U. Nr 109, poz. 1250), oraz art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług – załącznik nr 3 poz. 161.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w oparciu o wyżej przedstawiony przez podatnika stan faktyczny dokonuje interpretacji prawa podatkowego w przedmiocie pytania postawionego przez podatnika.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30.04.2004r. zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), oraz w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.05.2004r.tj. od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31 grudnia.2007r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się m.in. oczyszczalnie ścieków jeżeli jest ona związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. oraz art. 146 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r.).

W stanie prawnym obowiązującym przed 1 maja 2004r. występował warunek umożliwiający zastosowanie obniżonej stawki VAT dla infrastruktury – przepis § 3 - § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1999r. w sprawie szczegółowego zakresu, trybu oraz sposobu ustalania różnicy podatku od towarów i usług podlegającej zwrotowi w przypadku, gdy podatnik dokonuje sprzedaży niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług (Dz. U. Nr 109, poz. 1250). Konieczne było ustalenie wielkości udziału robót – dotyczących infrastruktury na cele budownictwa mieszkaniowego w całości prac związanych z infrastrukturą. Jeżeli udział ten był mniejszy niż 60% , wówczas stawka 7% stosowana była tylko w odniesieniu do tej części. Jeżeli udział infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu stanowił 60% lub więcej, obniżoną stawkę VAT stosowano do całości robót. Ustalenia wielkości udziału infrastruktury towarzyszącej, wykorzystywanej dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego dokonywano na podstawie zatwierdzonego projektu budowlanego. Poświadczone przez właściwy organ administracji państwowej oświadczenie zamawiającego o wysokości udziału o którym mowa wyżej, stanowiło podstawę dla zastosowania właściwej stawki podatkowej dla robót budowlano montażowych.

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. w stanie prawnym obowiązującym od 1 maja 2004r. nie określiła trybu i sposobu wydzielania części infrastruktury związanej z budownictwem mieszkaniowym z podstawy opodatkowania. Przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a w.w ustawy wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (w całości lub w części w zależności od faktycznego udziału robót). Każde więc prace przy budowie (remoncie) oczyszczalni ścieków, które zaspokajają potrzeby budownictwa mieszkaniowego, będą mogły być opodatkowane 7% stawką VAT. Jeżeli infrastruktura dotyczy zarówno budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Istotne jest więc posiadanie dokumentacji potwierdzającej związek wykonanych usług z konkretnym obiektem. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.

Zatem, jeżeli poszczególne wydatki można przyporządkować bezpośrednio do konkretnych obiektów, należy je opodatkować według stawki podatku właściwej dla danego rodzaju infrastruktury. Jeżeli natomiast nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie poszczególnych wydatków do konkretnych obiektów, należy na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, wyodrębnić jej część, która będzie związana z budownictwem mieszkaniowym i będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 7%, oraz pozostałą część. Dokonany podział powinien w sposób jednoznaczny wskazywać na związek realizowanej części inwestycji z określonym rodzajem budownictwa.

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego.

Interpretacja stosownie do art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do powyższej interpretacji organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia powyższego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Powyższa interpretacja wiąże natomiast organ podatkowy i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie wniesione do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj