Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-41/05/2633/ID
z 19 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-41/05/2633/ID
Data
2005.07.19



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Dotyczy projektu oświadczenia składanego przez kupującego olej opałowy w kontekście zgodności par. 4 rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.


Warszawa, dnia 19.07.2005 r. Nasz znak: 441000-PA-9100I-41/05/2633/ID P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXX (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 21.04.2005 r. (data wpływu do Urzędu – 02.05.2005 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16.06.2005 r. i 06.07.2005 r.postanawiamudzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie zgodności treści oświadczeń o przeznaczeniu nabywanego oleju opałowego składanego przez nabywcę przy zakupie tego wyrobu od XXX Sp. z o.o., z przepisami § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) za nieprawidłowe.

UZASADNIENIEW dniu 02.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXX Sp. z o.o., o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie zgodności treści oświadczeń o przeznaczeniu nabywanego oleju opałowego składanego przez nabywcę przy zakupie tego wyrobu od xxx Sp. z o.o., z przepisami ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka sprzedaje nabywcom (dokonującym zakupu oleju opałowego zarówno do zużycia na własne potrzeby jak i podmiotom, które będą dokonywały zakupu tego produktu w celu jego dalszej odsprzedaży), nabywany wewnątrzwspólnotowo na Litwie olej opałowy zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem, przeznaczony na cele opałowe, o kodzie CN 27101941, korzystając z obniżonej stawki podatku akcyzowego przewidzianej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Spółka jako zarejestrowany handlowiec nabywa wewnątrzwspólnotowo z Republiki Litwy olej opałowy, o kodzie CN 2710 19 41, określony w poz. 1 pkt 3 lit. b załącznika nr 2 do ww. rozporządzenia, do punktu odbioru towarów akcyzowych zharmonizowanych w Suwałkach. Autocysterny, którymi przewożony jest towar są ważone w punkcie odbioru w Suwałkach przed załadunkiem towaru w celu ustalenia wagi pojazdu oraz przy załadowaniu towaru w bazie paliw w Republice Litwy. Olej opałowy zostaje przemieszczony wewnątrzwspólnotowo na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) i faktury sprzedaży, w których wpisana jest ilość towaru zgodna z pomiarami wykonanymi w bazie paliw na Litwie. Po przybyciu autocysterny z towarem do punktu odbioru (zarejestrowanego handlowca) w Suwałkach, zostaje on sprawdzony i ponownie ważony przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego w celu ustalenia jego masy. W Suwałkach zakończona zostaje procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Zdarza się, że ilość towaru wykazana w dokumencie ADT i fakturze wystawionej przez litewską bazę paliw i litewski nadzór podatkowy nie jest tożsama z ilością stwierdzoną przez pracowników polskiego szczególnego nadzoru podatkowego. Odchylenia w wadze towaru ważonego w Suwałkach są zarówno dodatnie jak i ujemne w porównaniu do ilości wskazanej na ADT i fakturze. Sytuacja taka może być spowodowana różnymi warunkami jak np.: ubytki naturalne, dokładność urządzeń pomiarowych i dokładności pomiaru odczytu temperatury i gęstości. Różnice wagowe powodują trudności odnośnie wpisu danych, które mają być umieszczane na oświadczeniach składanych przez nabywców oleju opałowego stwierdzających ilość zakupionego towaru (§ 4 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia) - dotyczy to zarówno oświadczeń składanych przez Spółkę jako nabywcy wewnątrzwspólnotowego jak i kolejnego nabywcy dokonującego zakupu towaru. Spółka dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju opałowego w ilości wykazanej na dokumencie ADT i na fakturze zakupu i takie dane umieszcza w oświadczeniu dotyczącym stosowania obniżonej stawki akcyzy. Ze względu na to, że całość nabytego wewnątrzwspólnotowo towaru zostaje odsprzedana do klientów Spółki, klient nabywając towar składa oświadczenie, że nabywa towar w takiej samej ilości w jakiej nabyła go XXX Sp. z o.o.Aby zapobiec możliwym uchybieniom Spółka sformułowała oświadczenie, które obejmuje, w przypadku różnic wagowych uwzględnienie dwóch ilości wagowych – dokumentu ADT i faktury wystawionej przez litewską bazę paliwową i litewski nadzór podatkowy oraz z protokołu ważenia towaru przez szczególny nadzór podatkowy w Suwałkach. Oświadczenia, które Spółka otrzymuje od swoich klientów zawierają również określenie dwóch mas.Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika: Czy załączony do zapytania projekt oświadczenia kupującego olej opałowy spełnia wymogi pozwalające na stosowanie obniżonej stawki podatku akcyzowego przewidzianej w ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 i Nr 68, poz. 623) oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), w szczególności § 4 tego rozporządzenia?Stanowisko podatnika: Oświadczenia, które Spółka otrzymuje od swoich klientów kupujących olej opałowy, w przypadku różnic wagowych, zawierają uwzględnienie dwóch ilości wagowych – z dokumentu ADT i faktury wystawionej przez litewską bazę paliwową i litewski nadzór podatkowy oraz z protokołu ważenia towaru przez szczególny nadzór podatkowy w Suwałkach i spełniają wymogi pozwalające na stosowanie obniżonej stawki podatku akcyzowego.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) stawka akcyzy na paliwa silnikowe i oleje opałowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, a w przypadku ciężkich olejów opałowych, gazu płynnego i metanu 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w ust. 2 ww. artykułu, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), obniżył m.in. stawkę podatku akcyzowego dla wymienionych w poz. 1 pkt 3 lit. b załącznika nr 2 do rozporządzenia, nabywanych wewnątrzwspólnotowo, klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 41, pozostałych olejów ciężkich, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, przeznaczonych na cele opałowe, do wysokości 233,00 zł/1.000 l.

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia jest obowiązany w przypadku tej sprzedaży:1) osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, uprawniającym do stosowania stawek wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia; oświadczenie może być złożone w wystawianej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie, powinno zawierać dane dotyczące nabywcy, datę złożenia tego oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT;2) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu, potwierdzającego tę sprzedaż. Stosownie do ust. 2 ww. paragrafu, oświadczenie, o którym wyżej mowa w punkcie 2, powinno zawierać co najmniej:1. imię i nazwisko nabywcy, PESEL i NIP;2. adres zamieszkania nabywcy;3. określenie ilości nabywanego oleju opałowego;4. określenie ilości posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się urządzenia, jeżeli jest ono inne niż adres wymieniony w pkt 2;5. wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;6. datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Zgodnie z ust 3 ww. paragrafu importer i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów określonych w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia składa właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku importu - przyjmującemu zgłoszenie celne w procedurze dopuszczenia do obrotu, oświadczenie, że przywożone wyroby zostaną przeznaczone na cele opałowe lub będą odprzedane z przeznaczeniem na cele opałowe.Wyżej wymienione przepisy określają wymogi jakie powinny spełniać oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów w celu zastosowania obniżenia stawek podatku akcyzowego przewidzianego w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.W załączonych do wniosku oświadczeniach wskazano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego - Dz. U. Nr 113, poz. 1190 z późn. zm., zamiast - Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.

Przedmiotowy olej opałowy Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo jako zarejestrowany handlowiec w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z Litwy. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe. W myśl art. 39 ust. 3 powołanej ustawy obowiązek podatkowy dla zarejestrowanego handlowca powstaje z dniem nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zaś podstawą opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych, na podstawie art. 64 ustawy, jest liczba litrów gotowego wyrobu w temperaturze 15oC, a przypadku ciężkich olejów opałowych liczba kilogramów gotowego wyrobu.Zgodnie z § 4 ust 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.) m.in. oleje opałowe oznaczone kodem CN 2710 19 41 objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego podlegają szczególnemu nadzorowi podatkowemu. Zasady przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym (m.in. produktów rafinacji ropy naftowej) zostały określone w Rozdziale 18 (§ 58 - § 66) rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.Stosownie do przepisu § 64 ust. 2 tego rozporządzenia przyjęcie przesyłki wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego (urzędu celnego właściwego dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej). W myśl ust. 3 z czynności przyjęcia przesyłki w/w wyrobów, podmiot sporządza dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki. Tak więc, pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego potwierdzają odbiór nabytego przez Spółkę oleju opałowego. W przypadku wystąpienia różnic wagowych pomiędzy ilością wyrobu wysłaną przez skład podatkowy na Litwie a ilością tego wyrobu odebranego przez Spółkę, w rubryce C administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór stanowi Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.) należy wpisać adnotację o wielkości nadwyżki lub niedoboru. Podsumowując należy stwierdzić, iż na Spółce ciąży obowiązek właściwego rozliczenia się z budżetem Państwa z należności podatkowych z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju opałowego. Zatem w przypadku sprzedaży tego produktu Spółka nie może żądać od nabywcy wskazywania w oświadczeniu pochodzenia oleju opałowego i informacji, iż ilość zakupionego oleju jest zgodna z ilością nabytą przez Spółkę.Ponadto w oświadczeniu składanym przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nie umieszczono daty i miejsca składającego oświadczenie. Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIEStosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj