Interpretacja Urzędu Skarbowego w Gostyninie
1405 UPP-443/19/2005/AJ
z 4 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1405 UPP-443/19/2005/AJ
Data
2005.10.04



Autor
Urząd Skarbowy w Gostyninie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
stawki podatku
usługi transportowe
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku VAT są opodatkowane usługi transportowe towarów na trasach: Polska - Unia, Polska - poza Unią, Unia - Polska , Unia - poza Unią, Poza Unią - Polska, Poza Unią -Unia ?


POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika o interpretację z zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że świadczy usługi transportowe na terytorium państw Unii i poza Unią, a więc będące m.in. usługami transportu międzynarodowego i zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT usługa transportu międzynarodowego powinna na fakturze być podzielona na kwotę za pokonany odcinek transportu krajowego jako podlegający opodatkowaniu w Polsce oraz odcinek transportu w pozostałych krajach - jako czynności nie podlegające opodatkowaniu w kraju, natomiast w przypadku usług świadczonych na rzecz polskiego podatnika oraz podatnika unijnego, których trasa odbywać będzie się: z kraju Unii do kraju poza Unią lub odwrotnie bez przejazdu przez Polskę lub z kraju poza Unią do kraju poza Unią bez przejazdu przez Polskę to będzie opodatkowany stawką 22% na terenie Polski Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe

UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że świadczy on usługi transportu na zlecenie :a) polskiej firmy zarejestrowanej dla celów VAT w Polsce,b) firmy z Unii Europejskiej zarejestrowanej dla celów podatku od towarów i usług w kraju Unii, który dla celów czynności podał swój NIP.Podatnik posiada odpowiednie uprawnienia na transport międzynarodowy i dokumenty, z których wynika, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Nie posiada natomiast dokumentów, z których wynikałby fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania przewożonych towarów.Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, dokumentów w sprawie oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, ponieważ:

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Jako zasadę przyjęto zatem w przypadku usług transportowych - w stosunku do osób i towarów - świadczonych pomiędzy różnymi krajami, w tym Wspólnoty, że niezależnie od miejsca siedziby podatnika świadczącego usługę (firmy transportowej), jej usługa opodatkowana jest w miejscu, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Nie ma zatem w tym przypadku znaczenia, gdzie zarejestrowana jest siedziba firmy transportowej.

Realizacja tak sformułowanej zasady wymaga, aby podatnik świadczący usługę transportową np. z Polski do Francji, poprzez Niemcy opodatkował ją w Polsce, Niemczech oraz we Francji - z uwzględnieniem pokonanych w tych krajach odległości (kilometrów) oraz obowiązujących w tych krajach stawek podatkowych, przy jednoczesnym zarejestrowaniu się w każdym z tych krajów. Nie ma przy tym znaczenia czas w jakim realizowana jest usługa na terytorium danego kraju.Ponieważ jednak taki sposób rozliczania usług transportowych jest dla firm transportowych niezmiernie uciążliwy, przewidziano w art. 28 odrębne, wygodniejsze zasady opodatkowania tych usług przy przewozie towarów pomiędzy krajami unijnymi, w ramach tzw. "wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów".

I tak zgodnie z art. 28 ust. 1 ww. ustawy "wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów" występuje w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma co do zasady miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Zatem w sytuacji, gdy transport towarów odbywa się np. z Francji lub Niemiec do Polski lub odwrotnie z Polski do Niemiec lub Francji mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów. Miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna (art. 28 ust. 1 ww. ustawy). Należy jednakże zaznaczyć, iż w przypadku gdy nabywca wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ww. ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, iż ustalenie miejsca świadczenia usług transportu towarów, a zarazem miejsca ich opodatkowania uzależnione jest od tego gdzie rozpoczyna się transport oraz czy nabywca usługi podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego. Wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów nie mają jednak charakteru usług transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego, gdy ich opodatkowanie następuje w Polsce zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami, nie korzystają one z opodatkowania stawką 0%, lecz według stawki podatku obowiązującej na wykonanie usług transportowych w kraju, tj. 22% (art. 41 ust. 1). Do czynienia z transportem międzynarodowym mamy natomiast w przypadku, gdy usługi przewozu wykonywane są częściowo w Polsce i częściowo poza nią, z przekroczeniem granic terytorium UE (np. z Polski do Ukrainy, Rosji, Szwajcarii itp., a także z tych krajów do Polski).

Zgodnie z art. 83 ust. 3 w/w ustawy o podatku VAT przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się: przewóz towarów, przewóz osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego oraz usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami transportu towarów i osób. Za przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów w ramach transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 pkt 1) uważa się: a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju (Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (Polski), c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt), d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (Polski), jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Stosownie do przepisów art. 83 ust.1 pkt 23 cyt. ustawy o VAT za transport międzynarodowy uważa się między innymi przewóz towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przejazdu (przeznaczenia) na terytorium Państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa prebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (Polski). Zgodnie z ust. 3 przytoczonego przepisu transport ten opodatkowany jest stawką podatku w wysokości 0% pod warunkiem gromadzenia dokumentacji potwierdzającej wykonanie usług transportu międzynarodowego, o której mowa w art. 83 ust. 5 i 6 cyt. ustawy. Należność za transport międzynarodowy należy rozbić na dwie części: odcinek krajowy należy wykazać ze stawką 0%, natomiast odcinek wykonany na terytorium Wspólnoty i na terytorium kraju trzeciego bez podatku VAT (po prostu bez żadnej stawki ani zwolnienia z VAT). Na fakturze należy umieścić adnotację, iż odcinki te, zgodnie z zasadami art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy podlegają opodatkowaniu poza terytorium kraju. Stawkę 0% stosuje się niezależnie od tego, jaki podmiot jest zleceniodawcą usługi.

W przypadku natomiast, gdy usługa transportowa przebiega na trasie biegnącej poza terytorium kraju (Polska) np. na trasie Białoruś-Węgry z przejazdem przez państwa: Ukraina, Słowacja, bez przekroczenia granic Polski to taka usługa nie mieści się w definicji transportu międzynarodowego określonej w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ani w definicji transportu wewnątrzwspólnotowego określonego w art. 28 cytowanej ustawy. Zatem nie podlega polskiej regulacji podatkowej, podlega natomiast przepisom podatkowym państw, przez które odbywa się transport. W związku z powyższym faktura dokumentująca świadczenie usług transportowych poza terytorium Polski nie będzie zawierać kwot podatku VAT, natomiast w Polsce będzie opodatkowany stawką 22%.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Niniejsza interpretacja – zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy – jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj