Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-55/05/4054/ID
z 20 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-55/05/4054/ID
Data
2005.09.20



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Czy spółka ma obowiązek naliczyć podatek akcyzowy od dostawy wewnątrzwspólnotowej nowego środka tramsportu w przypadku wywozu towaru przez podatnika lub jego nabywcę, przy użyciu innego środka transportu ?


Warszawa, dnia 20.09.2005 r.441000-PA-9100I-55/05/4054/ID P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Sp. z o.o. złożonym w piśmie z dnia 17.06.2005 r. (data wpływu do Urzędu - 21.06.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13.07.2005 r.,postanawiamudzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie obowiązku naliczania podatku akcyzowego od dostawy wewnątrzwspólnotowej nowego środka transportu w przypadku wywozu towaru przez Spółkę lub przez nabywcę samochodu, przy użyciu innego środka transportu (spedytora), za nieprawidłowe.

UZASADNIENIEW dniu 21.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Sp. z o.o. o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie obowiązku naliczania podatku akcyzowego od dostawy wewnątrzwspólnotowej nowego środka transportu w przypadku wywozu towaru przez Spółkę lub przez nabywcę samochodu, przy użyciu innego środka transportu (spedytora).We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka jest dealerem samochodów, dokonuje sprzedaży samochodów w kraju oraz dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej nowych środków transportu. Samochody będące przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, zostały zakupione w kraju. Na potwierdzenie dostawy wewnątrzwspólnotowej spółka posiada stosowne dokumenty, iż towar został wywieziony z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego m.in. kopię faktury, specyfikację dostawy, imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania podatnika oraz nabywcy, adres pod który został dostarczony towar, potwierdzenie przez nabywcę przyjęcia wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych oraz inne dokumenty związane z dostawą.

Pytanie Podatnika: Czy Spółka ma obowiązek naliczyć podatek akcyzowy od dostawy wewnątrzwspólnotowej nowego środka transportu w przypadku wywozu towaru przez podatnika lub jego nabywcę, przy użyciu innego środka transportu (spedytora)?Stanowisko podatnika: Spółka uważa, że dostawa wewnątrzwspólnotowa samochodów osobowych nie podlega opodatkowaniu akcyzą i w przypadku wywozu towaru przez podatnika lub jego nabywcę, przy użyciu innego środka transportu (spedytora), Spółka nie nalicza i nie odprowadza do urzędu celnego podatku akcyzowego.Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:W świetle art. 80 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późń. zm.), zwanej dalej ustawą, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Powołany przepis nie wymienia wśród podatników akcyzy od samochodów, podmiotów dokonujących dostaw wewnątrzwspólnotowych tychże samochodów. W związku z powyższym dostawa wewnątrzwspólnotowa samochodów osobowych nie podlega akcyzie. Stosownie do art. 80 ust. 3 ustawy obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku sprzedaży, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego.Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy podatnicy dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej są obowiązani posiadać dokumenty potwierdzające wykonanie dostawy tych wyrobów do innego państwa członkowskiego. Dokumentami potwierdzającymi dokonanie przez podatnika dostawy wewnątrzwspólnotowej, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, w szczególności są: dokumenty przewozowe, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą. Dostawą wewnątrzwspólnotową, zgodnie z art. 2 pkt 10 ustawy, jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.Stosownie do art. 77 ust. 3 podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot akcyzy następuje na wniosek podmiotu.

Rodzaje dokumentów potwierdzających dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych oraz sposób ich potwierdzenia, a także szczegółowe warunki, tryb oraz terminy zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 673).Należy odróżnić dostawę wewnątrzwspólnotową samochodu osobowego od sprzedaży samochodu dokonywanej na terytorium kraju obywatelowi państwa członkowskiego, która podlega opodatkowaniu akcyzą jako sprzedaż w kraju.W przypadku sprzedaży przez Spółkę samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju nabywcy samochodu, który nabędzie prawo rozporządzania tym samochodem jak właściciel i dokona, zlecając spedytorowi, dostawy wewnątrzwspólnotowej, tj. przemieszczenia wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, wobec Spółki powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie z tytułu sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 80 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek ten powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania. W takim przypadku, zgodnie z art. 18 ust. 1 i art. 19 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy oraz jest obowiązany do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej. Dokonując rozliczenia podatku akcyzowego zgodnie z art. 79 ww. ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Natomiast, w przypadku gdy Spółka dokona dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodu osobowego, niezależnie od środka transportu, nie ma obowiązku naliczyć w dostawie wewnątrzwspólnotowej podatku akcyzowego.Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIEStosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj