Interpretacja Urzędu Skarbowego w Koninie
PDIII/415/IP/16/05
z 17 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDIII/415/IP/16/05
Data
2005.11.17
Autor
Urząd Skarbowy w Koninie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
bon towarowy
emeryci
renciści
świadczenia na rzecz emerytów
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy od świątecznych bonów towarowych dla emeryta i rencisty zakładu pracy, zakupionych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych należy pobierać podatek dochodowy, od jakiej kwoty i w jakiej wysokości?
Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Skarbowego o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, przedstawiając w nim następujący stan faktyczny: Wnioskodawca zakupił świąteczne bony towarowe, które zamierza przekazać emerytom lub rencistom, byłym pracownikom zakladu pracy. Wobec tego wnioskodawca pyta:"Czy od świątecznych bonów towarowych dla emeryta i rencisty zakładu pracy, zakupionych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych należy pobierać podatek dochodowy, od jakiej kwoty i w jakiej wysokości?" Płatnik stoi na stanowisku, że według art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie należy potrącać podatku. Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Koninie stwierdził, iż stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2005 r.) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności. Odstępstwem od generalnej zasady opodatkowania wszelkich świadczeń otrzymanych przez rencistów i emerytów od byłych zakładów pracy są świadczenia określone w art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według art. 21 ust. 1 pkt 38 tej ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł. W myśl powyższych przepisów przekazywane emerytom lub rencistom bony towarowe o wartości nieprzekraczającej 2.280,00 zł w całości są zwolnione od podatku dochodowego. W przypadku, gdy wartość świadczeń rzeczowych, w tym bonów, przekroczy w roku podatkowym kwotę 2.280,00 zł, od nadwyżki ponad tę kwotę należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.Ponadto, należy zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 38 w/w ustawy nie zawiera warunków dotyczących źródeł finansowania tych świadczeń. Reasumując, otrzymane w 2005 r. przez emerytów i rencistów świadczenia w postaci bonów towarowych o wartości do 2.280 zł korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, wymienionego w art 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli wartość takich świadczeń przekroczy, w ciągu roku podatkowego, limit zwolnienia, to płatnik jest zobowiązany do pobrania od nadwyżki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10 % - zgodnie z art 30 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy. Przedstawione przez płatnika stanowisko uznaje się więc za nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.