Interpretacja Urzędu Skarbowego w Chełmie
DD/406-53/05
z 15 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD/406-53/05
Data
2005.11.15



Autor
Urząd Skarbowy w Chełmie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
przychody ze stosunku pracy
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Czy sfinansowany z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pracowniczy wyjazd integracyjny sobotnio-niedzielny (do Puszczy Białowieskiej), którego organizacją zajmowała się jednostka prowadząca usługi turystyczne, będzie stanowił przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych dla uczestników takiego wyjazdu?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu wyjazdu integracyjnego sobotnio-niedzielnego pracowników sfinansowanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - postanawia
uznać przedstawione stanowisko za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 06 października 2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczący opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu wyjazdu integracyjnego sobotnio-niedzielnego pracowników sfinansowanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w miesiącu październiku został zorganizowany sobotnio-niedzielny wyjazd integracyjny dla 35 pracowników do Puszczy Białowieskiej. Na koszt wyjazdu złożyły się transport, noclegi i wyżywienie. Organizacją imprezy zajmowała się jednostka prowadząca usługi turystyczne.
Według Jednostki podatek dochodowy nie powinien zostać naliczony, gdyż;
- faktura określa łączną odpłatność na rzecz ogółu osób korzystających zeświadczenia (w tym transport, nocleg i wyżywienie),
- pokoje zapewnione przez organizatora były o różnym standardzie,
- zapewniono wyżywienie w formie ogniska bez określonego kosztu jednostkowego na osobę.
Po przeanalizowaniu przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego i obowiązujących przepisów prawa podatkowego w tym zakresie - organ podatkowy stwierdził, że:
1/ zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku,
2/ art. 10 ust. 1 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy określa, że źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkowstwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
3/ zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne (....) bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych".
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W związku z tym, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rzeczy, ani też świadczenia rzeczowego, dla jego ustalenia należy odwołać się do definicji zawartych w innych aktach prawnych. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne. W konsekwencji definicję świadczeń rzeczowych należy budować również w oparciu o przytoczony zapis. Materialny charakter, dający podstawę do zakwalifikowania jako świadczenia rzeczowe mają z pewnością: wartość biletów do teatru, kina, muzeum, wartość karnetu na basen czy siłownię oraz paczki świąteczne. Natomiast nie można uznać, iż wartość imprezy integracyjnej w postaci kosztów przewozu, noclegów i wyżywienia, której organizacją zajmowała się jednostka prowadząca usługi turystyczne i w całości sfinansowana przez zakład pracy z ZFŚS jest świadczeniem rzeczowym, bowiem uczestnicy imprezy nie otrzymali świadczenia o charakterze materialnym, tj. rzeczowym. Przedmiotem świadczenia była usługa wykonana przez jednostkę prowadzącą usługi turystyczne, a więc usługa turystyczna a nie rzecz. Zatem wartość takiego świadczenia stanowi przychód pracownika i przychód ten nie podlega zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód pracownika ustala się według cen zakupu danej usługi ( art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w takiej części w jakiej należy ją odnieść do konkretnego pracownika - uczestnika imprezy. Wartość imprezy dla pracownika płatnik ma obowiązek doliczyć dowynagrodzenia wypłacanego w danym miesiącu i od łącznej wartości pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek według skali określonej w art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym postanowiono jak na wstępie.

P O U C Z E N I E

Niniejsza interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego przez Płatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj