Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/186/05/MJS
z 13 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/186/05/MJS
Data
2005.10.13



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
energia cieplna
faktura korygująca
faktura zaliczkowa
korekta faktury
zaliczka


Pytanie podatnika
Wniosek dotyczy rozliczenia dostaw energii cieplnej odczytane z podzielników kosztów na rzecz podmiotów użytkujących lokale użytkowe, którzy comiesięcznie na podstawie wystawionych faktur wpłacają do Spółdzielni zaliczki w wysokości wynikającej z regulaminu.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej rozliczania na gruncie podatku od towarów i usług określonego w ustawie z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dostaw energii cieplnej na rzecz podmiotów użytkujących lokale użytkowe, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wynika, iż Spółdzielnia rozlicza się z członkami spółdzielni i najemcami użytkującymi lokale użytkowe za zużytą energię cieplną c.o. na podstawie podzielników kosztów. Okres rozliczeniowy w Spółdzielni obejmuje okres od 1 czerwca danego roku do końca maja następnego roku. Użytkownicy tych lokali przez cały ten okres (12 miesięcy) na podstawie wystawionych faktur wpłacają do Spółdzielni zaliczki w wysokości wynikającej z regulaminu zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego, w miesiącu wrześniu, następuje rozliczenie rzeczywistych kosztów zużycia energii cieplnej (c.o.) na podstawie odczytów z podzielników kosztów. W wyniku rozliczenia może okazać się, że faktyczna wartość energii cieplnej zużyta w okresie rozliczeniowym przez danego użytkownika lokalu jest wyższa niż suma uiszczonych zaliczek, lub że wartość zużytej energii jest niższa od sumy uiszczonych zaliczek. W konsekwencji konieczne jest skorygowanie dokonanych rozliczeń miesięcznych. Wymagalność kwoty niedopłaty lub zwrotu nadpłaconych kwot przypada na miesiąc wrzesień.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik pyta, jak należy rozliczyć na gruncie podatku od towarów i usług koszty rzeczywiste zużytej energii cieplnej odczytane z podzielników kosztów, innymi słowy: które faktury dokumentujące miesięczne zaliczki na poczet centralnego ogrzewania należy skorygować.

Zdaniem Podatnika, po zakończeniu okresu rozliczeniowego należy wystawić faktury korygujące dla członków spółdzielni i najemców lokali użytkowych, ale nie wiadomo, której faktury dotyczy korekta. Podatnik uważa, iż z przepisów wprost nie wynika, jak należy postąpić w takich przypadkach. Posiłkując się jednak § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), Spółdzielnia uważa, iż:
. w przypadkach, gdy okaże się, że faktyczne koszty c.o. za cały okres rozliczeniowy (czyli 12 miesięcy) były wyższe niż suma zaliczek pobranych za ten okres, należy wystawić fakturę korygującą (zawierającą dane zgodne z § 17 ust. 2 pkt 2 w/w rozporządzenia) do ostatniej faktury z okresu rozliczeniowego, czyli faktury z miesiąca maja,
. w przypadku, gdy faktyczne koszty będą niższe niż suma zaliczek, należy wystawić faktury korygujące do faktur za kolejne miesiące, począwszy od faktury za ostatni miesiąc okresu rozliczeniowego (maj), aż do uzyskania prawidłowej kwoty obrotu (§ 16 ust. 2 i 3 w/w rozporządzenia).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2. Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek, ratę) - § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r.

Stosownie do § 14 ust. 4 cyt. rozporządzenia z 25.05.2005r., jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i § 11-13, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usług. Natomiast zgodnie z § 14 ust. 5 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r., jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2 obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Na podstawie § 16 ust. 3 pkt 2 cyt. rozporządzania przepis § 16 ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

W związku z brzmieniem powyższych przepisów należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy pobrane zaliczki miesięczne nie pokrywają rzeczywistych kosztów zużytej energii cieplnej - w terminie 7 dni od dnia dokonania rozliczenia za cały okres Spółdzielnia powinna wystawić fakturę "końcową" za energię cieplną zużytą przez danego użytkownika lokalu w całym okresie rozliczeniowym (12 miesięcznym) według zasad wskazanych w § 14 ust. 4 cyt. rozporządzenia z 25.05.2005r. W fakturze tej rzeczywistą wartość (cenę) energii zużytej przez danego odbiorcę w okresie rozliczeniowym należy pomniejszyć o wartość pobranych miesięcznych zaliczek na koszty ogrzewania, a kwotę podatku należy pomniejszyć o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących zaliczki miesięczne na koszty ogrzewania. W takim przypadku nie należy dokonywać korekty wcześniej wystawionych faktur.

Jeśli natomiast suma pobranych zaliczek miesięcznych na koszty ogrzewania jest większa od faktycznej wartości energii cieplnej przypadającej na dany lokal, należy skorygować kolejne faktury wystawione dla zaliczek miesięcznych, rozpoczynając od faktury za ostatnie miesiąc okresu rozliczeniowego (czyli maj), aż do uzyskania rzeczywistej wartości zużytej energii cieplnej (na podstawie § 16 ust. 1 w związku z § 16 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r.). W takim przypadku dopuszczalne jest również wystawienie zbiorczej faktury korygującej obejmującej kilka faktur miesięcznych.

W konsekwencji, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj