Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/153/05/MJS
z 19 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/153/05/MJS
Data
2005.09.19



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
podatek należny
stawki podatku
usługi pomocnicze
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku od towarów i usług opodatkowane są usługi związane z eksportem towarów ?


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej usług związanych z eksportem - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wynika, iż Spółka na podstawie podpisanego kontraktu z kontrahentem zagranicznym realizuje transakcje handlowe polegające na sprzedaży towarów poza granice Unii (eksport towarów). Oprócz tego, Spółka podpisała kontrakt, w którym kontrahent zlecił jej organizację eksportu towarów do tego kontrahenta (zlecenie pośrednictwa). Kontrakt ten dotyczy zarówno usług związanych z eksportem towarów, które zostały sprzedane kontrahentowi przez Podatnika, lecz również usług związanych z wywozem poza terytorium Wspólnoty towarów należących do kontrahenta - nabytych od innych niż Podatnik podmiotów. W ramach przedmiotowego kontraktu Podatnik jest zobowiązany do składowania towarów w swoim magazynie, wykonywania przeładunku, formowania przesyłek zbiorczych, wystawiania dokumentów spedytorskich, załatwiania formalności celnych, organizowania transportu, kontrolowania przewozu - zarówno w odniesieniu do towarów sprzedanych przez Spółkę, jak i nabytych przez kontrahenta od innych podmiotów. Spółka nie zajmuje się przy tym. organizowaniem transportu do swojego magazynu towarów nabytych przez kontrahenta od innych podmiotów (ani nie ponosi kosztów tego transportu). Spółka organizuje tylko transport poza granice Wspólnoty towarów sprzedanych przez siebie oraz nabytych przez kontrahenta od innych podmiotów. Zorganizowanie tego transportu polega na zleceniu wykonania usługi transportowej firmie transportowej, za którą to usługę firma obciąża Podatnika. Następnie Spółka za tę usługę transportową obciąża kontrahenta spoza Unii w odrębnej fakturze.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik pyta, czy w związku z tak zorganizowaną współpracą z kontrahentem spoza Unii i wykonywanymi czynnościami dotyczącymi usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów, Podatnik jest uprawniony do stosowania na fakturach sprzedaży tych usług stawki podatku 0 %.

Zdaniem Podatnika, do w/w usług można stosować stawkę 0 % - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 i 21 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22 %. Inne stawki podatku znajdują zastosowanie tylko w przypadkach wyraźnie wskazanych w przepisach.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych. Natomiast stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 21 w/w ustawy, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:
a. dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu;
b. świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu stawką w wysokości 0 % podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-21, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, iż czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W związku z brzmieniem powyższych przepisów, należy stwierdzić, iż Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0 % do wykonywanych usług określanych ogólnie jako "organizacja eksportu towarów do kontrahenta" (zarówno tych związanych z eksportem towarów sprzedanych kontrahentowi przez Podatnika, jak i tych nabytych przez kontrahenta od innych podmiotów), pod warunkiem, iż z dokumentacji prowadzonej przez Podatnika będzie wyraźnie wynikał związek wykonywanych usług z czynnością eksportu towarów. W przypadku "czystych" usług organizacji eksportu - to jest wykonywanych na rzecz kontrahenta spoza Unii, na podstawie zawartego kontraktu, usług polegających na wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych - podstawą do zastosowania stawki 0 % będzie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadku wykonywanych na podstawie zlecenia od kontrahenta usług polegających na przeładunku eksportowanych towarów i ich magazynowaniu, formowaniu przesyłek zbiorczych oraz kontrolowaniu ich przewozu - podstawą do zastosowania stawki 0 % będzie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnośnie wykonywanych przez Spółkę na zlecenie kontrahenta spoza Unii czynności organizowania transportu towarów, które polegają na nabyciu usługi transportowej przez Spółkę od firmy transportowej, a następnie na obciążaniu kontrahenta spoza Unii kosztami wykonanej usługi, należy stwierdzić, iż w tym zakresie znajdzie zastosowanie reguła wywodząca się z przepisów VI Dyrektywy Rady stanowiąca, iż w przypadku, w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że Spółka jest nabywcą usług transportowych zleconych firmie transportowej, a następnie podmiotem świadczącym te usługi na rzecz kontrahenta spoza Wspólnoty.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości (...). W przypadku usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług).

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do art. 83 ust. 3 w/w ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:
1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

W związku z brzmieniem powyższych przepisów, należy stwierdzić, iż jeśli Podatnik będzie dysponował stosownymi dokumentami (wymienionymi w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług), z których będzie jednoznacznie wynikało, iż organizowany (a więc wykonywany na rzecz kontrahenta spoza Unii) transport towarów jest usługą transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy – opisane we wniosku usługi polegające na organizowaniu transportu towarów będą podlegały opodatkowaniu według stawki 0% (na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy). W przypadku jeśli nie będą spełnione wskazane wyżej warunki (tj. jeśli Podatnik nie będzie dysponował stosownymi dokumentami) – do usług tych należy zastosować stawkę podstawową w wysokości 22 % (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku jest prawidłowe, o ile są zachowane warunki wskazane wyżej.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj