Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/129/05/MJS
z 23 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/129/05/MJS
Data
2005.08.23



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
decyzja administracyjna
obniżenie podatku należnego
organ władzy publicznej
podatek naliczony
trwały zarząd
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Wniosek dotyczy prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego w fakturach dokumentujących zakup usług polegających na oddaniu gruntów w wieczyste użytkowanie i oddaniu w trwały zarząd nieruchomości gruntowych.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego w fakturach dokumentujących zakup usług polegających na oddaniu gruntów w wieczyste użytkowanie i oddaniu w trwały zarząd nieruchomości gruntowych - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wynika, iż na podstawie ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) Podatnik jest zobowiązany do dokonywania opłat rocznych za wieczyste użytkowanie i opłat rocznych z tytułu zarządu gruntami Skarbu Państwa - określonych w decyzjach wydawanych przez Naczelników Gmin. Zarówno opłaty roczne za wieczyste użytkowanie, jak i opłaty roczne za zarząd gruntami Skarbu Państwa uiszczane są m.in. do Starostwa Powiatowego w B. i Starostwa Powiatowego w P. w terminie do 31 marca każdego roku, z góry za dany rok. Wskazane powyżej organy administracyjne podchodzą do kwestii stosowania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług dotyczących użytkowania wieczystego gruntów, jak i zarządu gruntami Skarbu Państwa w różny sposób. W roku bieżącym Starostwo Powiatowe w B. za opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntów, jak i za opłaty z tytułu zarządu gruntami wystawiło faktury VAT, w których do kwoty opłaty rocznej ustalonej w decyzjach administracyjnych doliczyło podatek od towarów i usług w wysokości 22 % opłaty rocznej. Starostwo Powiatowe w P. wystawiło faktury VAT, w których podatek od towarów i usług zawiera się w wysokości opłaty rocznej wynikającej z decyzji administracyjnej za wieczyste użytkowanie. Od opłaty rocznej za zarząd gruntami Starostwo Powiatowe w P. nie naliczyło podatku od towarów i usług. Pozostałe starostwa, do których Podatnik przekazuje opłaty za wieczyste użytkowanie i za zarząd gruntami nie wystawiły faktur VAT, a wymienione opłaty zostały uiszczone tak jak w latach poprzednich - to jest bez uwzględniania podatku od towarów i usług.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik pyta, czy ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach VAT wystawionych przez Starostwo Powiatowe w B. i Starostwo Powiatowe w P. za opłaty roczne z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa i z tytułu oddania w trwały zarząd nieruchomości gruntowych, które Podatnik użytkuje na mocy decyzji administracyjnych ustalonych przed 01.05.2004r.

Podatnik uważa, iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących opłaty roczne za oddanie w wieczyste użytkowanie lub w trwały zarząd gruntów Skarbu Państwa, pod warunkiem, że usługa ta jest związana z czynnościami opodatkowanymi. Podatnik we wniosku wskazuje, iż prawo wieczystego użytkowania gruntów, zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 11.08.2004r. nr PP1-811-1181/2004/EF/2699, jest świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Dalej Podatnik na potwierdzenie swojego stanowiska powołuje art. 86 ust. 1 i art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o podatku od towarów i usług i stwierdza, iż w świetle tych przepisów podstawę obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowią otrzymane faktury VAT (faktury korygujące), które dokumentują nabycie towarów i usług, w tym faktury dokumentujące opłaty za wieczyste użytkowanie i trwały zarząd gruntami Skarbu Państwa.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług). Natomiast zgodnie z § 14 ust. 2 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji, faktura ta nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższych przepisów, Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane w fakturach dokumentujących czynności nie podlegające opodatkowaniu lub zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej i jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub od tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Przed dostawę towarów rozumie się natomiast przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i oddanie nieruchomości w trwały zarząd nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1, gdyż nie prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem (gruntem, nieruchomością) jak właściciel. Oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste i w trwały zarząd niewątpliwie stanowi jednak świadczenie na rzecz podmiotu uzyskującego władanie nad tą nieruchomością (gruntem), jest więc świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Następujące za wynagrodzeniem oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste lub oddanie nieruchomości w trwały zarząd podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jeśli jest wykonywane przez podmiot, który działa w charakterze podatnika. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponieważ w stanie faktycznym opisanym we wniosku Podatnik uzyskał użytkowanie wieczyste gruntów oraz trwały zarząd nieruchomości Skarbu Państwa na podstawie decyzji administracyjnej i nie zawierał w tym zakresie umów cywilnoprawnych z organami administracyjnymi oddającymi grunty w użytkowanie wieczyste, a nieruchomości w trwały zarząd - należy uznać, iż organy te nie działały w charakterze podatnika, a więc nie wykonywały czynności podlegającej opodatkowaniu.

Podsumowując, opisane we wniosku, a następujące na podstawie decyzji administracyjnej oddanie gruntów w wieczyste użytkowanie i oddanie nieruchomości w trwały zarząd, z tytułu których Podatnik uiszcza opłaty roczne nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, w stanie faktycznym opisanym we wniosku Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane w otrzymanych fakturach VAT (fakturach korygujących) dokumentujących nabyte usługi użytkowania wieczystego gruntów i otrzymania w trwały zarząd nieruchomości Skarbu Państwa - na podstawie § 14 ust. 2 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, mając na uwadze powyższe, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Informacja: wyżej powoływany § 14 ust. 2 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z dniem 01.06.2005r. stracił moc obowiązującą - ze względu na wejście w życie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 797) - a jego odpowiednikiem od dnia 01.06.2005r. jest przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzony przez ustawę z dnia 21.04.2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756). W związku z wyżej opisaną zmianą stanu prawnego, od dnia 01.06.2005r. niniejsza interpretacja jest niezgodna z aktualnie obowiązującymi przepisami.
Przedmiotowa informacja nie stanowi pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika i w konsekwencji nie wywołuje skutków prawnych określonych przepisami art. 14a-14d ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj