Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-443-117/05/EN/2
z 20 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-443-117/05/EN/2
Data
2005.10.20



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek gospodarczy
budynek mieszkalny
instalacja wodno-kanalizacyjna
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane


Pytanie podatnika
Jaka jest stawka podatku od towarów i usług na usługi remontowo-budowlane w budynku niemieszkalnym?


P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Urzędowi Miasta, oceniając jego stanowisko przedstawione we wniosku nr KP.WZP.341/108/05 z dnia 26.09.2005 r., uzupełnione pismem z dnia 04.10.2005 r. (data wpływu do U.S. 05.10.2005 r.) o udzielenie interpretacji jako nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


1. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę. Urząd Miasta zamierza wykonać przyłącza sieci cieplnej, węzłów, instalacji centralnego ogrzewania oraz instalacji wodno-kanalizacyjnej w budynkach komunalnych. W budynku na pierwszym piętrze znajdują się 3 mieszkania o łącznej powierzchni użytkowej 243,29 m kw. W nich zostanie wykonana instalacja centralnego ogrzewania. W pomieszczeniach Stowarzyszenia Y znajdujących się na parterze również w tym budynku (stołówka i sale do ćwiczeń o łącznej powierzchni 315,66 m kw.) nie będą prowadzone żadne roboty. Pod tym samym adresem zlokalizowane są trzy garaże. Powierzchnia jednego zostanie przeznaczona na węzeł cieplny. W nim zostanie wykonana instalacja wodno-kanalizacyjna i instalacja elektryczna.

2. Przedmiot interpretacji. Prawidłowość zastosowania stawki VAT w wysokości 7% dla budynku niemieszkalnego.

3. Stanowisko Wnioskodawcy. Jako własne stanowisko Podatnik przedstawił pogląd, iż na usługi wykonywane w ww. budynku będzie miała zastosowanie stawka 7%.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 2 pkt 12, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą oraz § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu. W myśl art. 146 ust. 2 tej ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 1) 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 2) 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 3) ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, od dnia 15 lutego 2005 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 150) wprowadzono zmianę w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia i dodano poz. 20 w brzmieniu: Budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130): 1) domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, 2) budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych. Dla których zastosowanie ma także stawka 7%.

Dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT konieczna jest więc precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, a także zdefiniowanie czynności, których przedmiotem jest ten obiekt. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż budynek - symbol PKOB sekcja 1, dział 12 nie jest budynkiem mieszkalnym. Podany symbol PKOB nie mieści się w definicji obiektów budownictwa mieszkaniowego, cyt. jw. Zatem, w przedmiotowym przypadku przytoczone powyżej przepisy o możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT nie mają zastosowania i tym samym brak jest podstaw prawnych do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT. Dlatego też, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, właściwą jest stawka 22%. Tak więc stanowisko Podatnika, iż wobec usług wykonywanych w tym budynku będzie miała zastosowanie 7% stawka podatku VAT, jest nieprawidłowe. Stąd postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj