Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PP/443-22/RB/05
z 19 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-22/RB/05
Data
2005.05.19



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
sądy
syndycy


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie otrzymywane przez syndyka, przyznane przez sąd za czynności wykonywane w postępowaniu upadłosciowym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?.


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.216, art. 217 oraz art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Tekst jednolity z 2005r. - Dz. U. Nr 8, poz.60 /, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku podatnika z dnia 11 marca 2005r. uzupełnionym w dniu 24 marca 2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, iż otrzymywane wynagrodzenie syndyka przyznane przez sąd za czynności wykonywane w postępowaniu upadłościowym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art.15 ust.3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm./ - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 11 marca 2005r. uzupełnionym w dniu 24 marca 2005r. podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanego wynagrodzenia syndyka przyznanego przez sąd za czynności wykonywane w postępowaniu upadłościowym.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku :

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że jako syndyk podatnik wykonuje czynności powierzone przez sąd w postępowaniu upadłościowym i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie.

Stanowisko podatnika :

Zdaniem podatnika czynności syndyka powierzone przez sąd w postępowaniu upadłościowym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, gdyż wykonywanie funkcji syndyka nie jest prowadzeniem działalności gospodarczej, nie jest też działalnością usługową ani wykonywaną w ramach wolnego zawodu, ponieważ nie jest wykonywana w sposó ciągły i zorganizowany. Nie ma więc charakterystycznej dla działalności gospodarczej swobody podejmowania i zaprzestania prowadzenia działalności.
Powołanie na stanowisko syndyka odnosi się do konkretnego postępowania upadłościowego.
W ramach dotyczących masy upadłości syndyk działa na rachunek upadłego, w pozostałym zakresie jako rzecznik interesu publicznego.

Procesowy charakter wynagrodzenia syndyka oraz wskazanie ostatecznego terminu, przed upływem którego syndyk może złożyć wniosek o przyznanie wynagrodzenia świadczą o tym, że nie jest to wynagrodzenie za świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia, co następuje.

Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ podatnikami są osoby prawne , jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pojęcie "działalność gospodarcza" - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

O zamiarze wykonywania działalności gospodarczej przez syndyka w sposób częstotliwy wskazuje fakt posiadania przez niego odpowiedniej licencji uprawniającej do wykonywania powierzonej funkcji czy stała gotowość do podjęcia czynności. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zasady powoływania syndyka , zarządcy oraz nadzorcy sądowego określa ustawa z dnia28 lutego 2003r. - Prawo upadłościowe i naprawcze /Dz. U. Nr 60, poz.535 ze zm./.
Art. 156 ust. 1- 3 tej ustawy wskazuje, że syndyka powołuje się w razie ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku upadłego, zarządcę powołuje się w razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu, gdy odebrano zarząd majątkiem upadłemu a nadzorcę sądowego powołuje się w razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu.

Stosownie do art. 157 ust 1 i 3 wymienionej ustawy, syndykiem, zarządcą lub nadzorcą sądowym może być osoba fizyczna posiadająca odpowiednią licencję. Osoby takie prowadzą pozarolnicza działalność w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym /art.157 ust.4 ustawy/.
Art. 162 ust.1 tejże ustawy stanowi, że syndyk, zarządca i nadzorca sądowy z tytułu wykonywania swoich czynności mają prawo do wynagrodzenia odpowiadającego wykonanej pracy. O wynagrodzeniu i zwrocie poniesionych wydatków orzeka sąd a wynagrodzenie pokrywane jest z masy upadłości.

Syndyk zatem wykonując swoje czynności w ramach postępowania upadłościowego, do którego został powołany, wykonuje szeroko pojętą działalność usługodawcy, zaliczaną do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT. Ponieważ działalność tę wykonuje samodzielnie zgodnie z nakazami wynikającymi z przepisów prawa upadłościowego i sądu, otrzymując za to wynagrodzenie, świadczy odpłatne usługi w rozumieniu art.8 ust.1 pkt ustawy o VAT, które podlegają opodatkowaniu.

Zdaniem organu podatkowego podatnik nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art.15 ust.3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w stosunku prawnym łączącym sąd z wyznaczonym do wykonywania określonych czynności syndykiem nie występują przesłanki wymienione w tym przepisie, pozwalające na wyłączenie syndyka z kręgu podatników podatku od towarów i usług. Sąd powierzając syndykowi wykonywanie określonych czynności nie określa jednocześnie w ścisły sposób warunków wykonywania tych czynności dotyczących miejsca i czasu ich wykonywania. W ramach dotyczących masy upadłości syndyk dokonuje czynności na rachunek upadłego, lecz w imieniu własnym.

Ryzyko gospodarcze wszelkich czynności prawnych, w tym także czynności zobowiązaniowych syndyka ponosi zawsze masa upadłości. Za szkody wyrządzone na skutek nienależytego wykonywania obowiązków przez syndyka odpowiada bezpośrednio sam syndyk masy upadłości. Wynagrodzenie otrzymywane przez syndyka z tego tytułu uzależnione jest od uzyskanych efektów podejmowanych działań.

Sąd nie jest zatem związany z syndykiem więzami tworzącymi stosunek prawny, jaki istnieje pomiędzy zlecającym a zleceniobiorcą w zakresie wynagrodzenia, warunków pracy oraz odpowiedzialności pracodawcy, o którym mowa w art.15 ust.3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót- całość świadczenia należnego syndykowi pomniejszony o kwotę należnego podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że stanowisko podatnika wyrażone w piśmie jest nieprawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że przedmiotowa interpretacjao zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Zgodnie z art.14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja niejest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art.14 b § 5.

Na postanowienie niniejsze przysługuje stronie zgodnie z art.236 w związku z art.14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie w terminie 7 dni od datydoręczenia niniejszego postanowienia.

W przypadku wniesienia zażalenia na postanowienie należy dołączyć opłatę skarbową w znaczkach skarbowych na podanie i załączniki, zgodnie z art.1 ust.1 ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej /Tekst jednolity z 2004r.- Dz. U. Nr 253, poz.2532/.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj